شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۴۸ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۵۹۴۸

  • ترمز شتاب در بورس

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: سیمای بورس تهران از ابتدای زمستان دگرگون شده است. پس از آنکه بازار سهام از سه ناحیه «ریسک‌های بین‌المللی، پیشروی قیمت ارز و نرخ سود سپرده ۳۰درصدی»، سناریوی رشد در زمستان را ابطال کرد، عمده‌ترین سهامداران حقیقی از میدان معاملات خارج شدند. بر همین اساس و در اکثر دادوستدهای روزانه طی دو ماه گذشته معمولا صدای خروج پول حقیقی به گوش ‌رسیده است. براساس شواهد آماری در ۳۸ روز معاملاتی گذشته، بازار تنها ۶روز با ورود پول روبه‌رو بوده و این در حالی است که در ۳۲ روز مابقی آن خروج سرمایه حقیقی ثبت شده است. آن هم در برهه‌ای که ۱۰ ماه از سقوط شاخص نسبت به ابتدای سال می‌گذرد مبلغی به میزان ۷۴۲۶میلیارد تومان از گردونه دادوستدهای سهامی خارج شده است. بنابراین می‌توان گفت در اکثر مواقع فعالان حقوقی نبض بازار را در دست گرفته‌اند و نقش غالب و پررنگ خود را در معاملات روزانه ایفا کرده‌اند.
  • ‌خیز سود اوراق خزانه

    دنیای اقتصاد: بررسی نرخ سود «اوراق خزانه اسلامی» که نشان‌دهنده نرخ سود بدون ریسک در بازار است، نشان می‌دهد که در ۲۳بهمن‌ماه سال جاری این نرخ، به مرز ۳۰درصد نزدیک شده است. این امر می‏تواند حاکی از تثبیت انتظارات نرخ سود در ۳۰درصد باشد. شواهد آماری نشان می‌دهد از ابتدای زمستان ۷.۴هزار میلیارد تومان خروج پول حقیقی نیز ثبت شده است. رشد نرخ «اخزا» در فضای بازار سهام می‏تواند نشان‌دهنده تغییر شرایط ETFهای با درآمد ثابت یا به عبارتی افزایش نرخ بازدهی این صندوق‌های سرمایه‌گذاری به حساب آید.
  • ایستگاه پایانی

    ویدا مهاجر/کارشناس بازار سرمایه
    در ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار روز سه‌شنبه، شرایط نسبتا متعادل بود. با این وجود در ادامه فروشنده‌ها دست برتر را در اختیار گرفتند و بر فشار عرضه‌ها افزودند. در این میان ۲۹درصد از نمادها سبزپوش بودند و ۷۱درصد از کل بازار در محدوده‌های منفی دنبال شد که البته عمده آنها حداکثر تا ۳درصد منفی دادوستد شدند. شاخص کل بورس تهران که در نیمه ابتدایی حدود ۲هزار واحد رشد کرده بود در ادامه به ارتفاع روز دوشنبه بازگشت، به طوری که شاخص کل بورس تهران که هفته‌های متعادلی را پشت سر می‌گذارد، با کاهش ارتفاع ۰.۰۸درصدی همراه شد و در ارتفاع ۲میلیون و ۹۰هزار واحدی قرار گرفت.
  • سرخ‌پوشی بورس در آینه مالی رفتاری

    علی عبدالمحمدی: در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، مجددا نماگرهای بازار جامه سرخ به‌تن کردند. در روزی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران به‌عنوان نماگر اصلی بازار سهام، ۰.۰۸‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد و نهایتا در سطح ۲‌میلیون و ۹۰‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. نماگر هم‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، با افت ۰.۳۰‌درصدی همراه شد. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار ‌۰.۵۶‌درصد کاهش را تجربه کرد.
  • خواب زمستانی بورس سنگین شد

    دنیای‌اقتصاد-عاطفه چوپان: نیمه اردیبهشت ماه بود که بازار سرمایه در نتیجه آنچه بعدها به‌عنوان نشت اطلاعات از آن یاد شد، ریزش کرد. افزایش ۴۰درصدی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اگرچه اولین تصمیم مخرب دولت در ارتباط با بازار سرمایه در سال‌۱۴۰۲ بود، اما آخرینشان نبود. «سالی که نکوست از بهارش پیداست» و بهار در بازار سرمایه نیز با خزان گسترده‌ای آغاز شد و با تصمیمات متعدد دیگری که به ضرر بازار سرمایه گرفته شد، ادامه یافت. فقط موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تا اواخر تابستان بلاتکلیف ماند و خبردرمانی‌‌‌‌‌های متعدد و رفت و برگشت‌های پی‌درپی در این‌خصوص نیز بیش از پیش دیوار سست اعتماد سهامداران را هدف گرفت. ریسک‌های سیستماتیک و جنگ و تنش‌های منطقه‌ای در پاییز، تغییر فرمول نرخ بنزین و انتشار گواهی‌سپرده‌های خاص با نرخ ۳۰‌درصد در زمستان و جلوگیری از عرضه خودرو در بورس و قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف در تمام سال ‌از جمله مهم‌ترین تصمیمات سیاستگذار بودند که به‌ضرر بورس تمام شدند. در نهایت آنچه امروز از سوی تحلیلگران به‌عنوان مهم‌ترین مانع رشد بورس معرفی می‌شود، دخالت‌های سیاستگذار و تصمیمات یک‌شبه اوست و همین امر باعث‌شده تا کسی به بیدار‌شدن بورس از این خواب زمستانی امید چندانی نداشته‌باشد.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر