شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۱۱ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۵۹۱۱

  • عایدی بورس از ثبات سیاسی

    دنیای اقتصاد : پژوهش‌ها حاکی از آن است که نوع جریانات سیاسی بر مسیر بازارهای مالی اثرگذار است. سوال کلیدی این است که کدام جریان سیاسی برای بازارهای مالی مطلوب است؛ سیاست‏های قابل پیش‌بینی دیکتاتوری‏ها یا تطبیق بهتر دموکراسی‏ها با شرایط اقتصادی؟ سال‌هاست اثر دموکراسی بر جنبه‌های مختلف زندگی بشری از داغ‏ترین مباحث در مجامع علمی است. یکی از سوالات سرمایه‌گذاران بین‏المللی نیز رابطه بین دموکراسی و بازارهای سهام است. دو فرضیه کاملا متناقض در این راستا وجود دارند. هنگام سنجش آثار دموکراسی بر بورس در عموم ادبیات اقتصادی جهان، این اثر از کانال ثبات سیاسی پیگیری می‏شود. نتایج این پژوهش‌ها حاکی ‏از اثر مثبت ثبات سیاسی بر بازار سهام است. درواقع افزایش ریسک سیاسی موجب خروج جریان سرمایه بین‌‌المللی شده است و افت بازده بازار را در پی دارد. این درحالی است ‏که رابطه دموکراسی و ثبات سیاسی رابطه‏ای غیرخطی است و با حرکت از دیکتاتوری به دموکراسی کامل، ثبات سیاسی ابتدا افزایش و سپس کاهش می‏یابد. اما آیا این تنها ارمغان دموکراسی برای بازار سهام است؟ آخرین پژوهش‌ها نشان داده‏اند دموکراسی به‌عنوان عاملی مستقل نیز اثری مثبت و معنادار بر بازده بازار سهام دارد. حمایت از حقوق مالکیت شخصی در کشورهای دموکراتیک در مقایسه با دیکتاتوری‏ها بیشتر است و این مساله موجب اطمینان بیشتر سرمایه‏گذاران می‌شود. همچنین میزان صرف ریسک در دیکتاتوری‏ها بسیار بالاتر از کشورهای دموکرات است. می‏توان گفت رابطه بازده بورس-دموکراسی به اندازه کافی قوی و معنادار است که از طراحی یک استراتژی سودآور تجاری براساس شاخص دموکراسی پشتیبانی کند.
  • ردیابی رخوت بورس از کانال کامودیتی‌ها

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بورس تهران یک بورس کامودیتی‌محور است و نوسانات قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی در محاسبات ذهنی سرمایه‌گذاران از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. با توجه به اینکه قیمت محصولات تولیدی برخی شرکت‌ها بر مبنای قیمت‌های جهانی ارزش‌گذاری می‌شود، تغییرات قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی برای بازیگران و فعالان بورس تهران از اهمیت وافری برخوردار است.
  • تدوین سند جامع تامین مالی، حلقه مفقوده توسعه بازار سرمایه

    مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا گفت: تدوین سند جامع تامین مالی در بازار سرمایه چشم‌انداز مناسبی برای سودآوری شرکت‎ها ایجاد می‌کند و امیدواریم، نمایندگان در خانه ملت به همراه مدیران سازمان بورس و با همکاری وزارت اقتصاد بتوانند سازوکار قانونی جدیدی برای تسهیل روند تامین مالی ‌بخش مولد اقتصاد در بازار سرمایه طراحی کنند. مهرداد فرح آبادی، مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا، مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه کشور را برشمرد و گفت: تصویب نهایی بودجه یکی از موضوعات حیاتی بازار سرمایه است و یکایک ارقام و اعداد آن در نقدینگی، گردش مالی، عملکرد و سودآوری شرکت‌های بورسی و به تبع آن، بازار سرمایه اثر قابل‌توجه و مستقیم دارد. بنابراین تصویب سریع‌تر لایحه بودجه ۱۴۰۳ ضروری است.
  • پیام زمستانی بورس

    دنیای اقتصاد: بازار سهام چندین ماه است که وارد یک روند فرسایشی قدرتمند شده؛ روندی که محرک‌های مختلفی در شکل‌گیری آن اثرگذار بوده‌اند. بازدهی شاخص‌کل بورس از ابتدای سال به ۱۱.۰۷‌درصد رسیده؛ این در حالی است که رشد شاخص هموزن حدودا بیش از دو برابر دماسنج اصلی این بازار بوده و تا مرز ۳۰درصد افزایش بالا آمده است.
  • برگشت بورس به موج صعودی

    دنیای اقتصاد -عاطفه چوپان: بازار سرمایه هفته اول زمستان را با کاهش هیجانات هفته‌‌‌های قبل سپری کرد و قرمز کمرنگی بود که به‌مرور و با نزدیک شدن به روزهای انتهایی هفته با کاهش ارتفاع نماگر اصلی و کاهش ارزش معاملات نیز همراه شد، اما کارشناسان دلیل این موضوع را اصلاحات زمانی و بخشی از روند رو به رشدی که بر کلیت بازار سرمایه حاکم شده می‌دانند و معتقدند اثر متغیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هنوز تمام نشده است.

بیشتر
بیشتر