شماره روزنامه ۶۰۳۵
|

  • احساس‌سنجی در بورس

    دنیای اقتصاد: شاخص PCR به‌عنوان یکی از شاخص‌های پیشرو در بازار سهام، نسبت موقعیت‌های باز در قرارداد اختیارفروش در برابر اختیارخریدها را اندازه‌گیری می‌کند. کاهش این نسبت به معنی سیگنال صعود بازار و افزایش آن، احتمال نزول بازار را بالا می‌برد. این نسبت در ایران به‌دلیل عدم رونق نسبی اختیارهای فروش، در محدوده ۰.۱۲ تا ۰.۳۳است. زمانی که شاخص PCR به ۰.۱۲ می‌رسد، سرعت کاهش موقعیت‌های اختیار فروش از اختیار خرید بیشتر می‌شود. این کاهش، سیگنال تغییر روند بازار را مخابره می‌کند. اکنون این شاخص در نزدیکی کف۰.۱۲است و تغییر فاز بازار نزدیک خواهد بود.
  • روی بد خودرو به بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: شاخص‌کل بورس تهران برای چهارمین روز متوالی با کاهش ارتفاع همراه شد و با افت ۰.۴۴‌درصدی، در سطح ۲‌میلیون و ۳۶‌هزار‌واحدی آرام گرفت. نماگر هموزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، کاهش ۰.۱۵‌درصدی داشت و نهایتا شاخص‌کل فرابورس نیز با نزول ۰.۳‌درصدی کار خود را به اتمام رساند. در روزی که گذشت، ۲۸۷‌میلیارد‌تومان از تالار شیشه‌ای خارج شد و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ‌هزار و ۵۵۴‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. قرارگرفتن ارزش معاملات در سطوح بسیار نازل، فاجعه و رکود حاکم بر بازار سهام را نشان می‌دهد. سازمان بورس اخیرا اعلام کرده، دامنه‌نوسان تا روز انتخابات، محدود باقی خواهد ماند.
  • تراژدی در سه پرده

    دنیای اقتصاد: بورس تهران از ابتدای خرداد سه پرده ضعیف را به نمایش گذاشته است. از دست دادن کانال ۲.۱میلیون واحد (پنجم خرداد)، کاهش ۳.۶۲درصدی شاخص کل تا اینجای کار و خروج پول ۵۱۹۹میلیارد تومانی، سه اتفاق منفی در این بازار بوده است. پرونده روز گذشته بازار سهام نیز مجددا با نزول دسته‌جمعی شاخص‌ها بسته شد. بورس چهارمین هفته نزولی متوالی طی خردادماه را با کاهش ۳.۶۲درصدی شاخص کل به پایان برد.
  • سوالات بدون پاسخ!

    هابیل خاوری / کارشناس بازار سرمایه
    سه‌شنبه شب اولین برنامه تلویزیونی که اصلا شبیه به مناظره‌‌‌‌‌ تلویزیونی نبود و بیشتر معارفه بود تا مناظره، برگزار شد. جدا از اینکه به هیچ‌کدام از سوالات به‌صورت دقیق و کارشناسی پاسخ‌داده نشد، عمیقا از اینکه برخی از کاندیدا‌ها بعد از سال‌ها تصدی مناصب سیاسی مختلف این حد درکشان از اقتصاد و بازار سرمایه ناقص است، انسان را افسرده می‌کند! جدا از اینکه حتی هیچکدام منظومه‌‌‌‌‌ فکری مشخصی حول اقتصاد و بازار سرمایه نداشتند، باید کاملا بی‌تعارف و با عدد و رقم صحبت کنیم. بازار سرمایه ما از روزی زمینگیر شد که پای سیاسیون به آن باز شد و هرچند سال ‌یک‌بار به واسطه مناظره یا بر‌‌گزاری یک انتخابات به‌یاد بورس و سهامداران می‌افتند! اگر بخواهیم نظرات کاندیدا‌ها را در مورد اقتصاد و بازار سرمایه ‌بررسی کنیم و در موردش حرف بزنیم، نکته جدید و راهکاری پیدا نمی‌کنیم.
  • فریز بورس تا انتخابات

    عاطفه چوپان: بورس طی سه سال ‌از عمر دولتی که قرار بود در آن یکی از اولویت‌های مهم باشد، ۱۳۳هزار و ۲۲۱‌میلیارد‌تومان نقدینگی از دست داد که ۵۱۹۹‌میلیارد‌تومان از این مقدار از حادثه سقوط هلی‌کوپتر تاکنون بوده‌است. در این یک ماه بورس که پیش از آن‌هم حال و روز خوشی نداشت، وضعیت بغرنجی پیدا کرده و تنها شاخص‌کل ۳.۶۲‌درصد افت‌کرده و این در حالی است که دامنه‌نوسان محدود شده و برخی از سهام شاخص‌ساز نیز کمی حمایت شدند.
  • کاندیداهای فاقد برنامه برای بورس

    محمدعلی مرادی/فعال بازار سرمایه
    در اولین جلسه مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری که با محوریت موضوعات اقتصادی برگزار شد بیشتر به کلی‌گویی پرداخته شد؛ اما آنچه مشهود بود نیمی از کاندیداها شرایط و سیاست‌های فعلی را در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی ایده‌آل توصیف کردند که در واقع به معنی افزایش تمرکز دولتی، اداره اقتصاد به صورت دستوری و کنترل متغیرهای اقتصادی با وضع قوانین و مقررات بدون اتکا به مکانیسم‌های بازار است و در این رویکرد بازار سرمایه جایگاهی ندارد. نیمی دیگر از کاندیداها شرایط فعلی را نامطلوب ارزیابی کردند که در این بین دو تن از کاندیداها عواملی چون رفع تحریم‌ها و تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش بهره‌وری در اقتصاد کلان را راه‌های برون‌رفت از وضعیت موجود دانستند.
  • شارژ سه‌طرفه بورس

    دنیای اقتصاد: بنابر گفته رئیس سازمان بورس، دامنه نوسان بعد از انتخابات به مثبت و منفی ۶درصد تغییر می‏یابد. ۶۰ میلیون دلار نیز به صندوق تثبیت برای حمایت از بازار تزریق خواهد شد و همچنین با درخواست شرکت بورس برای مهلت یک‌ساله به خودرو و خساپا نیز موافقت به عمل آمده است.
  • آغاز عملیات احیا در بورس؟

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: دومین روز منفی متوالی بازار در هفته جاری معاملاتی در حالی روز یکشنبه به ثبت رسید که سه شاخص اصلی بازار کاهش ارتفاع محدود و کم‌توانی را به ثبت رساندند. در این بین دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع ۰.۷۹درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲میلیون و ۴۵هزار واحدی قرار گرفت. افت ۱۶هزار و ۳۵۳واحدی نماگر اصلی در حالی محقق شد که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سهام است، با افت ۰.۵۳درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۶۶۶هزار و ۱۴۳واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۷۸درصد سرخ‌پوش شد و در سطح ۲۱هزار و ۸۶۰واحدی کار خود را به اتمام رساند.
  • شروط نجات بورس

    محمد غفوری/کارشناس بازار سرمایه
    ادامه‌دار شدن روند نزولی بورس ۱۴۰۳ که حالا به ۵۳ روز رسیده یادآور روزهای تلخ بعد از مرداد ۹۹ است. این موضوع باعث شده اهالی بازار سهام به مقایسه سال‌های بعد از آن و شرایط کنونی بورس بپردازند. بعد از سقوط بورس در مرداد ۹۹ بورس‌بازان هرگز رنگ آرامش را ندیدند و با وجود گذشت حدود ۴سال شاخص کل زیر قله ۹۹ قرار دارد. البته دلایل گوناگونی را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین متهمان فرسایشی شدن دوره رکودی در این بازار مطرح کرد که به فرار سرمایه‌ها منجر شده است.
  • تغییر شکل نامطلوب بورس چین

    محدثه علیزاده: نشریه اکونومیست در آخرین شماره خود به وضعیت فعلی بورس چین پرداخته و از تغییرات نامطلوب فضای سرمایه‌گذاری در آن پرده برداشته‌است. به گزارش این نشریه، رشد ۱۳‌درصدی این بازار در ماه‌های اخیر به دلیل ورود بالای سرمایه توسط صندوق‌های تثبیت بوده و سیاست‌های محدودکننده سازمان بورس و اوراق‌بهادار این کشور در رابطه با عرضه‌های اولیه، به‌جای کمک به بهبود قیمت سهام این کشور به کاهش جریان سرمایه در بازار ختم شده‌است.
  • نسیم ملایم برای بورس

    عاطفه چوپان: جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق‌بهادار ۲خروجی مثبت برای بورس در روزهای انتهایی بهار داشت. اول اینکه با پیشنهاد بورس تهران مبنی‌بر تمدید مهلت یکساله شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا جهت خروج از ماده‌۱۴۱ قانون تجارت موافقت شد. دوم اینکه مقرر شد دامنه‌نوسان معاملات در کلیه بازارها به استثنای بازار پایه از تاریخ ۱۴۰۳.۴.۹ به مثبت و منفی ۶ تغییر کند. بازار سرمایه هفته‌هاست منتظر چند خبر مثبت است که وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس اوایل خردادماه از آن خبر داده بودند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر