شماره روزنامه ۶۰۳۴
|

  • کاهش نرخ بهره آمریکا در سپتامبر

    دنیای اقتصاد-گروه پول و ارز: پس از سیگنال جرمی پاول به بازارها مبنی بر کاهش مرتبه و میزان نرخ بهره در ادامه سال ۲۰۲۴ و به دنبال آن ناامیدی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از آغاز سیاست‌های انبساطی، طلای جهانی نخستین روز از روند معاملاتی خود در روز گذشته را در محدوده قرمز آغاز کرد. در راستای این موضوع نیل کشکاری یکی از اعضای فدرال رزرو اظهار کرد: «کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر قطعی خواهد بود.»
  • بازار سیاه ارزی در روسیه

    دنیای اقتصاد: آمریکا به تازگی تحریم‌های جدیدی را بر بورس مسکو وضع کرد که منجر به سقوط شدید سهام در این بازار شد. همزمان روسیه معاملات دلار و یورو را در بازار متشکل ارزی خود متوقف کرد. به گزارش فایننشال‌تایمز، بورس مسکو پس از تشدید شدید تحریم‌های آمریکا که پیوندهای باقی‌مانده بین سیستم مالی روسیه و بانک‌های خارجی را هدف قرار داد، تجارت دلار و یورو را متوقف کرد. این مساله منجر به تشکیل بازار سیاه ارزی در روسیه و خرید و فروش دلار به قیمت‌هایی بسیار بالا و بین ۱۲۰ تا ۲۰۰روبل در این بازار شده است.
  • بی‌میلی کم‌سابقه فعالان ارزی

    دنیای اقتصاد-گروه پول و ارز: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار ارز غیر‌رسمی در کم‌رمق‌ترین روز‌های خود قرار دارد. به‌نظر می‌رسد معامله‌گران میلی به خرید یا فروش دارایی‌های خود ندارند. تعطیلی بازار در روز‌های میانی هفته نیز به این کم رمقی دامن زده است. معاملات فردایی برای شنبه آتی نرخ می‌خورد و حجم بازار نقدی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
  • میانگین رشد سالانه اقتصاد ایران در دولت سیزدهم ۵.۵درصد است

    معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه رشدهای اقتصادی تحقق‌یافته در دولت سیزدهم بیش از پیش‌بینی صندوق بین المللی پول بوده است، گفت: در ۳سال پایانی دولت قبل، رشد اقتصادی همراه با نفت، منفی ۲درصد بود؛ درحالی‌که در ۳سال ابتدایی دولت سیزدهم، مثبت ۵.۵درصد است. از وزارت اقتصاد، سیدعلی روحانی با مقایسه سه سال دولت سیزدهم با سه سال پایانی دولت قبل در شاخص‌های اقتصادی اظهار کرد: عمده موفقیت‌های دولت سیزدهم در بخش واقعی اقتصاد بوده است؛ عمدتا در حوزه رشد اقتصادی، کاهش نرخ فقر، نرخ بیکاری و... آمارهایی است که می‌توان اشاره کرد.
  • رقم واقعی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، بیشتر از ۵.۵میلیارد دلار است

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نوع سیاست‌های ارزی دولت باعث شده است بسیاری از سرمایه‌گذاران از اعلام رقم واقعی سرمایه خود طفره بروند، گفت: رقم واقعی سرمایه‌گذاری در کشور در سال۱۴۰۲ به مراتب بیشتر از ۵.۵میلیارد دلار اعلام شده است. سیداحسان خاندوزی در مراسم تجلیل از فعالان اقتصادی خوش‌رفتار (طرح تراز)، با بیان اینکه قرار بود مراسم مذکور زودتر برگزار شود، اظهار کرد: متاسفانه به‌دلیل وقایع تلخ اخیر، برگزاری آن چند هفته به تاخیر افتاد.
  • افزایش نرخ تورم در اسپانیا

    تسنیم: بر اساس گزارش موسسه ملی آمار اسپانیا که روز پنج‌شنبه منتشر شد، نرخ تورم سالانه در این کشور برای ماه مه به ۳.۶درصد رسید که مطابق با انتظارات بازار بود، ولی با این حال، بالاتر از نرخ ۳.۳ درصدی آوریل اعلام شد.
  • تورم پیش‌نگر در حال صعود؟

    دنیای اقتصاد: آمارهای اعلامی مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده در بخش صنعت نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه این بخش در اردیبهشت ماه به ۲۲.۹درصد رسیده است که حکایت از افزایش ۳.۹واحد درصدی این متغیر در مقایسه با ماه قبل دارد. همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش معدن در اردیبهشت‌ماه به ۱۹.۷درصد رسیده است. این متغیر در مقایسه با ماه گذشته با افزایش ۱.۹واحد درصدی روبه‌رو بوده است. به نظر می‌رسد روند نزولی تورم تولیدکننده که در میان کارشناسان اقتصادی به تورم پیش‌نگر مشهور است، متوقف شده و این متغیر کلیدی روندی صعودی به خود گرفته است.
  • فشار بازارساز یا رکود انتخاباتی؟

    دنیای اقتصاد-گروه پول و ارز: بازه نوسان قیمت دلار به عنوان شاخص‌ترین ارز بازار تهران در هفته‌های گذشته به زیر ۸۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که ارز مذکور در بازار روز‌های ابتدای سال نوسانات قابل توجهی را پشت سر گذاشت. بسیاری از تحلیلگران فاصله گرفتن ریسک‌های سیاسی از بازار را عامل این ثبات نرخ‌ها می‌دانند. اما دست پر بانک مرکزی دیگر عامل مهم کاهش نوسانات ارزی است.
  • مسیریابی سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم

    فاطمه مرتضوی
    نخستین نشست از سلسله نشست‌های راه‌نشان با موضوع «سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم»، به همت خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد. این جلسه با حضور محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد؛ علی سرزعیم، اقتصاددان؛ علی نصیری اقدم، اقتصاددان؛ محمد امینی رعایا، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی؛ و امیر امیری‌فر، به بررسی چشم‌انداز و اولویت‌های اقتصادی دولت آینده پرداخت.
  • ضربه «پاول» به بازارها

    دنیای اقتصاد-گروه پول و ارز: شاه‌نشین بازار کریپتو روز گذشته برای سومین روز متوالی در محدوده قرمز قرار گرفت و از کانال ۷۱ هزار دلاری در روزهای اخیر به کانال ۶۶ هزار دلاری تنزل یافت. از سوی دیگر فلز زرد نیز پس از مشاهده رقم ۲۳۴۱ دلاری در حال نوسان است و با قیمتی معادل ۲۳۳۴ دلار هفته معاملاتی گذشته را به پایان رساند. در پاسخ به چرایی این روند بازارها باید نتایج نشست فدرال رزرو را در ماه ژوئن بررسی کرد.
  • ماندگاری اثر انتخابات در بازار ارز

    دنیای اقتصاد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازه نوسان نرخ ارز در هفته‌های اخیر بسیار محدود شده است. برخی از فعالان بازار این امر را ناشی از اثر انتخابات می‌دانند. به‌نظر می‌رسد بازار ارز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در یک خواب بهاری فرو رفته و از حجم معاملات بازار کاسته شده است. تحلیلگران معتقدند که معامله‌گران ارزی در این بازه زمانی از ریسک فاصله می‌گیرند.
  • دوئل انتخاباتی با سلاح ارزی

    دنیای اقتصاد: یکی از برگ‌های برنده نامزدهای ریاست‌جمهوری یک ایده شفاف و قابل اجرا برای سامان‌دهی سیاست ارزی است. پیش‌تر رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بود که اقتصاد ایران با ۷نرخ ارز فعالیت می‌کند. کدام رئیس‌جمهوری توانایی عبور از نرخ‌های متعدد ارزی و حرکت به سمت یکسان‌سازی را دارد؟
  • حمایت عربستان از بازار طلا

    دنیای اقتصاد: با اتمام قرارداد نفتی آمریکا و عربستان، برخی از کارشناسان اظهار کردند که این کشور مسیر سیاستی چین را مبنی بر کاهش وابستگی‌ها به دلار آمریکا در پیش خواهد گرفت و برای سرمایه‌گذاری به بازارهای جهانی پناه خواهد آورد. در صورت وقوع این ادعا، باید در انتظار رکوردشکنی‌های جدید از سوی رمزارزها به خصوص بیت‌کوین و همچنین طلای جهانی بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر