شماره روزنامه ۶۰۳۰
|

  • اقبال دلار با کیست؟

    دنیای اقتصاد: بخش بزرگی از جامعه اقتصاددانان کشور بر این باورند که انتظارات تورمی تاثیر چشمگیری بر روند نرخ ارز در بازار کشور دارد. به‌طور کلی اخباری که چشم‌انداز روابط خارجی کشور را روشن‌تر جلوه دهند سبب شکل‌گیری روند‌های کاهشی در بازار می‌شوند. در نتیجه به عقیده برخی از کارشناسان اقبال شاخص‌های ارزی با افرادی است که نگرش مثبتی نسبت به بهبود روابط خارجی داشته باشند.
  • گمشده ۷تریلیون دلاری اقتصاد جهانی

    دنیای اقتصاد: محاسبه تولید ناخالص داخلی کشورها همواره یکی از موضوعات چالش‌برانگیز بوده است. این چالش‌ها زمانی جدی‌تر می‌شود که بخواهیم تولید دو کشور را مقایسه یا با یکدیگر جمع بزنیم. اکونومیست در گزارشی به تازه‌‌ترین یافته‌های بانک جهانی در این زمینه می‌پردازد. بر این اساس، بازنگری در محاسبه تولید ناخالص داخلی ۱۷۶کشور، از افزایش ۷تریلیون دلاری تولید جهان حکایت دارد. بانک جهانی متوجه شد که قیمت‌ها در سراسر جهان به‌طور متوسط ​​حدود ۴درصد ارزان‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد و این به آن معناست که هزینه‌های ثبت‌شده توسط حسابداران ملی باید بیش از آنچه قبلا برآورد می‌شد، باشد.
  • حمایت آمار اشتغال از دلارجهانی

    دنیای اقتصاد: با افزایش نرخ بیکاری آمریکا، شاخص ارزی که پیش از انتشار این گزارش در کف کانال ۱۰۴ واحدی قرار داشت توانست بار دیگر کانال ۱۰۵ واحدی را مشاهده کند. این عامل مهم‌ترین محرک نزول بازارهای جهانی در روز‌های اخیر به شمار می‌رود. در این بحبوحه تنها امید سرمایه‌گذاران، تداوم روند نزولی تورم بوده و چشم‌ها به گزارش جدید اداره آمار کار آمریکا در ۱۲ ژوئن دوخته شده است.
  • تخصیص حدود ۳۱هزار قطعه سکه در دوازدهمین حراج مرکز مبادله ایران

    مرکز مبادله ایران: دوازدهمین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران با تخصیص ۱۴هزار و ۸۹۴قطعه ربع سکه، ۱۱هزار و ۸۴۵قطعه تمام‌سکه و ۴۱۹۴قطعه نیم‌سکه به پایان رسید. دوازدهمین حراج سکه طلا روز دوشنبه ۲۱خردادماه۱۴۰۳ برگزار شد و از مجموع ۱۸هزار و ۳۴۶قطعه ربع سکه ثبت سفارش‌شده، ۱۴هزار و ۸۹۴قطعه با میانگین قیمت ۱۳میلیون و ۳۹۴هزار تومان به متقاضیان تخصیص داده شد. همچنین، از مجموع ۴۹۱۹قطعه نیم‌سکه ثبت سفارش‌شده، ۴۱۹۴قطعه با میانگین قیمت ۲۰میلیون و ۸۷۳هزار تومان تخصیص داده شد. در حراج سکه تمام نیز ۱۴هزار و ۴۵۲قطعه سکه ثبت سفارش‌ شد که ۱۱هزار و ۸۴۵قطعه با میانگین قیمت ۳۷میلیون و ۵۱۸هزار تومان تخصیص داده شد. بدیهی است، در بین متقاضیان افرادی بالاتر و افرادی پایین‌تر از این قیمت‌ها، قیمت پیشنهادی اعلام کرده و به آنها تخصیص داده شده است. تاکنون و درمجموع ۱۲حراج برگزارشده جمعا ۱۷۸هزار و ۶۱۰قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان حراج تخصیص داده شده است. سهم ربع‌سکه از این حجم تخصیص ۱۱۴هزار و ۸۸۶قطعه، نیم‌سکه ۲۵هزار و ۹۶۶قطعه و تمام‌سکه ۳۷هزار و ۷۵۸قطعه است.
  • تزریق ۲میلیارد یوآن به سیستم بانکی چین

    ایبِنا: بانک مرکزی چین عملیات بازپرداخت معکوس هفت‌روزه را به ارزش ۲میلیارد یوآن (حدود ۲۸۱میلیون دلار آمریکا) با نرخ بهره ۱.۸درصد انجام داد. به گزارش الامارات الیوم، در بیانیه این بانک که توسط خبرگزاری چینی «شین هوا» پخش شد، آمده است که این اقدام با هدف حفظ نقدینگی معقول و کافی در سیستم بانکی انجام می‌شود. بازخرید معکوس به عملیاتی گفته می‌شود که در آن بانک مرکزی اوراق بهادار را از طریق مناقصه از بانک‌های تجاری خریداری می‌کند و با توافق برای فروش مجدد آن در آینده اقدام می‌کند.
  • آلمان در حال تبدیل شدن به یک کشور در حال توسعه است

    مهر: مدیر عامل بورس آلمان می‌گوید به‌خاطر ناتوانی صدر اعظم این کشور، آلمان در حال تبدیل شدن به یک کشور در حال توسعه است. به گزارش راشاتودی، تئودور ویمر، مدیرعامل بورس آلمان اعلام کرد که ائتلاف دولت آلمان به رهبری شولتز در حال فراری دادن سرمایه‌گذاران بین‌المللی از این کشور است. ویمر در یک سخنرانی در باواریا گفت نمی‌خواهم عصرتان را خراب کنم؛ اما چیزی که مشخص است این است که هیچ وقت اعتبار ما در جهان به این اندازه مخدوش نبوده است. او در سخنان خود که گفته می‌شود در ماه آوریل انجام شده، اما اخیرا منتشر شده است و به‌شدت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود به انتقاد از رابرت هابک، معاون شولتز و وزیر اقتصاد آلمان می‌پردازد و می‌گوید: ۱۸بار با وی دیدار داشته و فاجعه مطلق بوده است. او در سخنان خود همچنین نسبت به نابود کردن صنعت خودروی آلمان از سوی دولت با کنار گذاشتن تولید خودروهای بنزینی و دیزلی انتقاد کرد.
  • رفت و برگشت سکه در کانال ۳۹

    دنیای اقتصاد: افت چشمگیر نرخ اونس جهانی طلا عامل حضور نرخ سکه در کانال ۳۹ میلیون تومانی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت طلای جهانی در بازار روز‌های اخیر نوسانات کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده و از کانال ۲ هزار و ۳۰۰ دلار به یک کریدور پایین‌تر یعنی بازه ۲ هزار و ۲۰۰ دلاری سقوط کرده است؛ هرچند ساعت ۱۹دیروز به وقت تهران به کانال ۲۳۰۰دلاری بازگشت.
  • جهانی شدن بحران بازنشستگی

    دنیای اقتصاد: مقام دوم صندوق بین‌المللی پول از ایالات متحده خواسته است که کسری بودجه فزاینده خود را کاهش دهد. گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با فایننشال‌تایمز گفت که زمان آن فرا رسیده است تا اقتصادهای پیشرفته «در یکپارچگی مالی سرمایه‌گذاری کنند» و به نحوه برنامه‌ریزی خود برای بازگرداندن بار بدهی به سطح قبل از همه‌گیری بپردازند. او همچنین یادآور شد بحران بازنشستگی و هزینه‌های درمانی سالمندان بحرانی جهانی است و چاره‌ای جز اصلاحات در مقابل این بحران‌ها وجود ندارد.
  • موانع رشد فلز زرد

    دنیای اقتصاد: طلای جهانی روند معاملاتی روز گذشته را تحت تاثیر یکه‌تازی شاخص ارزی در محدوده قرمز و زیر کانال ۲۳۰۰ دلاری آغاز کرد. زمان برای برنامه‌ریزی طرح‌های جدید جرمی پاول و در پی آن تقویت شاخص دلار، کاهش میل بانک خلق چین برای ذخایر طلا و مقاومت صنعت طلا در خصوص حفظ رشد تولیدات خود در سال جاری از جمله دست‌انداز‌های قیمتی فلز زرد به شمار می‌روند.
  • اصلاحات اقتصادی، نخبگان و پوپولیسم

    مجتبی قاسمی/استادیار حقوق و اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی
    بخش‌های مهمی از اقتصاد ایران (نظام بازنشستگی، نظام یارانه، نظام بانکی و...) به‌دلیل برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست پنج دهه گذشته دچار بحران شده که در ادبیات سیاسی و اقتصادی ایران از آنها به‌عنوان ابرچالش یاد می‌شود؛ ابرچالش‌هایی که درصورت ادامه وضعیت کنونی مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظارشان خواهد بود. به این ترتیب، اصلاحات در این بخش‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. به‌رغم این ضرورت، تاکنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد بازار سیاست در ایران نیز کارآیی کافی برای حل این مسائل مهم را ندارد.
  • تداوم روند کاهش تولید ناخالص داخلی عربستان

    فارس: در سایه کاهش تولید نفت عربستان سعودی روند کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور مافوق پیش‌‌‌بینی‌‌‌های صندوق بین‌المللی پول ادامه دارد. داده‌های اداره کل آمار عربستان سعودی روز یکشنبه نشان داد که تولید ناخالص داخلی واقعی عربستان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش ۱.۷ درصدی بوده است که تحت تاثیر کاهش ۲.۱۱ درصدی فعالیت‌‌‌های نفتی قرار گرفته است.
  • مهار تورم با همان ابزار همیشگی

    دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی: کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا و بانک کانادا در این هفته باعث شد چشم‌ها به فدرال‌رزرو ایالات متحده دوخته شود. به نظر می‌رسد فد تصمیم گرفته است نرخ‌های آن را برای مدت طولانی‌تر بالا نگه دارد. با این حال آدام پوزن، رئیس اندیشکده اقتصاد پیترسون، در یادداشتی در فایننشال‌تایمز می‌نویسد ما نباید از تصویر بزرگ‌تر در سیاست پولی جهانی غافل شویم. پوزن یادآوری می‌کند هرچه بیشتر به نحوه اعمال سیاست‌های مشابه نرخ بهره در اقتصادهای بسیار متفاوت بنگریم، بیشتر باید از شباهت‌ها شگفت‌زده شویم تا تفاوت‌های سیاستی.
  • روز‌های خلوت بازار ارز

    دنیای اقتصاد: بازه نوسان شاخص‌های ارزی کوچک و کوچک‌تر می‌شود. به غیر از اسکناس دلار آزاد، نرخ دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران در روز گذشته ثابت یا با کاهش‌های زیر ۱۰۰ تومان ثبت شد. به نظر می‌رسد عدم وجود ریسک سیاسی جدید، در کنار بهبود درآمد‌های نفتی کشور از جمله عواملی است که بازار ارز را منجمد کرده است. برخی از فعالان بازار معتقدند که تا روز‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری روند بازار تغییر نخواهد کرد. دیروز بازار سکه و طلا نیز آرام بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر