شماره روزنامه ۶۰۲۶
|

  • چند صدایی درباره «عجله دارم»

    دنیای اقتصاد: با انتشار نامه‌‌‌ رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار درباره صورت‌‌‌جلسه بررسی بازگشت گزینه «عجله دارم» به تاکسی‌‌‌های اینترنتی، گزارش‌‌‌هایی از موافقت معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای بازگشت این گزینه به تاکسی‌‌‌های اینترنتی منتشر شد.
  • ارائه تسهیلات حمایتی به شرکت‌های آی‌‌‌تی در نمایشگاه الکامپ

    مهر: شرکت‌های عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای در صورت تمایل می‌توانند ۷۰‌درصد هزینه‌‌‌های حضور در نمایشگاه الکامپ را به صورت وام تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان دریافت کنند. به گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای استان تهران، پیرو توافق با «صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا)»، شرکت‌های عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای (شرکت‌های صنایع پیشرفته یا دانش‌بنیان) که در نمایشگاه الکامپ حضور خواهند داشت، در صورت تمایل می‌توانند ۷۰‌درصد هزینه‌‌‌های نمایشگاهی را به صورت وام تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از صندوق مذکور دریافت کنند.
  • رایزنی برای اختصاص گرنت بلاعوض به شرکت‌های حوزه ارتباطات

    مهر: دبیر ستاد توسعه فناوری‌‌‌های اتصال‌‌‌پذیری و ارتباطات اعلام کرده است که در موضوع تبصره ۱۸ و اختصاص گرنت بلاعوض و تسهیلات به شرکت‌ها، در حال رایزنی با نهادهای دولتی و خصوصی است. به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری، سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌‌‌های اتصال‌‌‌پذیری و ارتباطات، ضمن بازدید از یک شرکت دانش‌‌‌بنیان در حوزه رایانش ابری، در جریان روند عملکرد شرکت‌ها، بررسی چالش‌‌‌های موجود در فرآیند تولید محصولات و همچنین شناسایی راهکارها برای بهبود این شرکت‌ها قرار گرفت.
  • حجم اعتبار مالیاتی دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها به ۱۵ همت می‌‌‌رسد

    مهر: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان رئیس‌جمهور پیش‌بینی کرد که در سال‌جاری با حمایت وزارت اقتصاد، اعتبار مالیاتی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به ۱۵‌هزار میلیارد تومان برسد. به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری، روح‌‌‌الله دهقانی در برنامه شهید جمهور شبکه افق، اظهار کرد: «بزرگ‌ترین زیرساختی که جمهوری اسلامی برای حمایت از اقتصاد دانش‌‌‌بنیان حتی تا ۱۰ سال آینده ایجاد کرده، قطعا همین قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان است. در صورت تداوم اجرای قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان به عنوان یادگار رئیس‌‌‌جمهور شهید تا پایان دو دولت بعدی، سهم دانش‌بنیان‌‌‌ها در تولید ناخالص داخلی از ۳‌درصد فعلی به ۱۵‌درصد افزایش می‌‌‌یابد.»
  • کارزاری برای مخالفت با تحریم‌‌‌های فناوری علیه ایران

    دنیای‌اقتصاد: در هفته‌‌‌ای که گذشت انجمن تجارت الکترونیک تهران کارزاری را برای مخالفت با تحریم‌‌‌های فناوری علیه ایران به راه انداخت. این اقدام در راستای ادامه محدودیت‌هایی در دسترسی به IPهای ایرانی انجام شده است که به توقف امکان استفاده از خدمات آنها منجر خواهد شد و البته در کنار محدودیت‌های داخلی و فیلترینگ تجربه مردم ایران از استفاده از اینترنت را سخت‌‌‌تر می‌کند.
  • مشکل در مسیریابی با بروز شدیدترین اختلالGPS

    دنیای‌اقتصاد: سال‌هاست که عملکرد مسیریاب‌‌‌ها و نقشه‌‌‌ها به دنبال اختلال‌‌‌های مکرر اینترنتی مختل شده و باعث می‌شود شهروندان و کسب‌و‌کارهای وابسته سردرگم شوند. در هفته گذشته اما اختلال شدید و گسترده در سیستم GPS مشکلات جدی را برای مردم و به‌خصوص رانندگان تاکسی‌‌‌های اینترنتی ایجاد کرد.
  • مسدودسازی سیم‌‌‌کارت کلاهبرداران برای افزایش امنیت کاربران

    دنیای‌اقتصاد: امنیت در پلتفرم‌‌‌های آنلاین و به‌خصوص آن دسته از پلتفرم‌‌‌ها که برای کاربران با خرید و فروش و معامله عجین هستند، همیشه موضوعی چالش‌‌‌برانگیز بوده است. در همین راستا پلتفرم دیوار برای افزایش امنیت معامله‌‌‌های کاربران و جلوگیری از فعالیت کلاهبرداران، اقداماتی را انجام داده است. به این ترتیب قرار است حساب کاربری و سیم‌‌‌کارت‌‌‌های کلاهبردارانی که در دیوار اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند، محدود و مسدود شوند. طبق اعلام دیوار، این پلتفرم از ابتدای سال ۱۴۰۳ مسیرهای جدیدی برای مقابله با کلاهبرداران اضافه کرده که مسدودسازی سیم‌‌‌کارت کلاهبرداران جدیدترین آنهاست.
  • خاورمیانه؛ خط مقدم نبرد هوش مصنوعی آمریکا و چین

    دنیای اقتصاد: هوش مصنوعی به سرعت جهان را درمی‌نوردد و معادلات ژئوپلیتیک‌ را تغییر می‌دهد. با این اوصاف است که تحلیلگران انتظار دارند این پدیده نوظهور دنیای تکنولوژی، رنگ تازه‌ای به موازنه‌های قدرت هم بزند. در حالی که با رونق کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و بخش‌های مختلف و تداوم جنگ تکنولوژیک آمریکا و چین، این رقابت شکل جدیدی به خود گرفت و بسیاری از نگاه‌ها معطوف به استراتژی‌ها و سیاست‌های این دو کشور در توسعه هوش مصنوعی و ابزارهای وابسته به آن بود؛ آمریکا خاورمیانه را به عنوان خط مقدم این نبرد تکنولوژیک انتخاب کرد تا از نفوذ بیشتر چین جلوگیری کند.
  • جهش رشد اقتصادی با هوش مصنوعی

    ایسنا: استفاده از هوش مصنوعی در اقتصاد منجر به رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع خواهد شد.
  • آمریکا درباره مایکروسافت، اوپن ای‌آی و انویدیا تحقیق می‌کند

    مهر: وزارت دادگستری و کمیسیون فدرال تجارت آمریکا به توافقی دست یافتند که مسیر را برای تحقیقات آنتی‌تراست احتمالی درباره سلطه مایکروسافت، اوپن ای‌آی و انویدیا در صنعت هوش مصنوعی هموار می‌کند. به گزارش رویترز، توافق میان دو آژانس دولتی آمریکا نشان‌دهنده افزایش سخت‌گیری رگولاتوری و نگرانی‌ها درباره تمرکز در صنایعی است که هوش مصنوعی را می‌سازد. مایکروسافت و انویدیا نه تنها در حوزه‌های فعالیت خود سلطه زیادی دارند، بلکه دو شرکت عظیم جهانی هستند که سرمایه زیادی در اختیار دارند.
  • متا با ۱۱ شکایت اروپایی علیه استفاده از داده شخصی روبه‌رو شد

    ایسنا: شرکت متا پلتفرم با ۱۱ شکایت بر سر تغییرات پیشنهادی روبه‌رو شد که اجازه می‌دهد داده‌های شخصی کاربران بدون دریافت رضایت آنها، برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده شود. گروه فعال NOYB از دیده‌بان‌های حریم خصوصی ملی در اتحادیه اروپا خواست برای متوقف کردن چنین اقدامی، سریعا دست به کار شوند و اعلام کرد تغییرات اخیر در سیاست حریم خصوصی شرکت متا که از ۲۶ ژوئن اجرایی می‌شود، اجازه می‌دهد از پست‌های شخصی، تصاویر خصوصی یا داده‌های رصد آنلاین، برای فناوری هوش مصنوعی این شرکت استفاده شود.
  • ابراز نگرانی کانادا از نفوذ هکرهای چینی به زیرساخت‌های حیاتی خود

    سیتنا: دولت کانادا با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که هکرهای چینی در کنار گروه‌های هکری از کشورهای روسیه و کره‌شمالی، از طریق عملیات سایبری مخرب به دنبال نفوذ به زیرساخت‌های رایانه‌ای با هدف از کار انداختن زیرساخت‌های حیاتی این کشور هستند. ملانی جولی، وزیر امور خارجه، دومینیک لبلانک، وزیر امنیت عمومی و بیل بلیر، وزیر دفاع ملی کانادا، با صدور این بیانیه مشترک تاکید کردند هر گونه تلاش برای تضعیف امنیت این کشور را جدی می‌گیرند و به اقداماتشان برای محافظت از مردم در برابر مداخله خارجی ادامه می‌دهند. کانادا تاکید کرد که دولت‌های مورد اشاره، کارزارهای سایبری «گسترده و طولانی‌مدت» علیه این کشور به راه انداخته‌اند.
  • آغاز حذف دائمی سابقه موقعیت مکانی کاربران در گوگل

    سیتنا: شرکت گوگل یک سال پس از آنکه متعهد شد میزان داده‌های شخصی را که درباره کاربران ذخیره می‌کند کاهش دهد، اعلام کرد هر چیزی را که درباره مکان‌های حضور و مورد بازدید توسط کاربرانش می‌داند، حذف خواهد کرد. به گزارش یورونیوز، این شرکت فناوری پیش از این نیز اعلام کرده بود که در پاسخ به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، قصد دارد داده‌های کمتری را درباره افراد ذخیره کند. بر این اساس، پارامتر «خط زمانی» که قبلا به عنوان تاریخچه موقعیت مکانی شناخته می‌شد، تنها برای آن دسته از کاربرانی فعال باقی خواهد ماند که همچنان مایلند از آن استفاده کنند.
  • انویدیا دومین شرکت ارزشمند جهان شد

    ایسنا: ارزش بازار شرکت انویدیا در روز چهارشنبه از مرز سه تریلیون دلار عبور کرد و این تراشه‌ساز با عبور از اپل، دومین شرکت ارزشمند جهان شد. شرکت انویدیا آماده تقسیم سهام خود به ۱۰ به یک می‌شود که از هفتم ژوئن اجرایی خواهد شد و جذابیت سهام این شرکت را برای سرمایه‌گذاران عادی بیشتر خواهد کرد. سبقت ارزش بازار انویدیا از اپل، گویای تغییری در سیلیکون‌ولی است که اپل از زمان معرفی آی‌فون در سال ۲۰۰۷ بر آن نفوذ داشت.
  • ترکیه از اپل تحقیق می‌کند

    مهر: عملکرد اپل در خصوص نرم‌افزارها و مجاز کردن روش‌های پرداخت جایگزین در اپ‌استور زیر ذره‌بین رگولاتورهای ترکیه قرار می‌گیرد. به گزارش رویترز، هیات رقابت ترکیه تحقیقاتی درباره قراردادهای اپل با توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و امتناع شرکت از فراهم کردن روش‌های پرداخت جایگزین در اپ‌استور تحقیق می‌کند. این تحقیق به عنوان بخشی از بررسی دستگاه‌های موبایل هوشمند و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای این دستگاه‌ها انجام می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر