شماره روزنامه ۶۰۱۹
|

  • خیز ایلان ماسک برای برتری در صنعت هوش مصنوعی

    دنياي اقتصاد: استارت‌آپ هوش مصنوعی xAI متعلق به ایلان ماسک از جذب سرمایه ۶ میلیارد دلاری در روز گذشته خبر داد. گزارش‌ها و اخباری که در ماه آوریل منتشر شده بودند حالا تایید شدند و جذب سرمایه سری B در این استارت‌آپ با مشارکت چندین سرمایه‌گذار و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر شامل Valor Equity Partners، Vy Capital، Andreessen Horowitz (A۱۶z)، Sequoia Capital، Fidelity Management & Research Company، Prince Alwaleed Bin Talal و Kingdom Holding انجام شده است. ماسک گفته است که این دور جذب سرمایه، ارزش استارت‌آپ هوش مصنوعی او را به ۱۸ میلیارد دلار می‌رساند. در حالی که تجربه دورهای جذب سرمایه و ارزش‌گذاری‌های بسیار بزرگ برای استارت‌آپ‌های جوان و تازه‌کار در فضای هوش مصنوعی غیرمعمول نیست، اما این پیشرفت به خاطر حجم عظیم سرمایه‌ای که درگیر است منحصر‌به‌فرد شده و احتمالا یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های سری B است که تاکنون در این حوزه انجام شده.
  • اپراتورها با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشته‌اند

    سیتنا: رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران‌ گفت: «اپراتورها عموما در زیان هستند و با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه داشته‌اند؛ آنها درآمدی ندارند که خرج توسعه و کیفیت شبکه کنند و بنابراین برنامه‌های سیاستگذار برای توسعه اتصال به کندی پیش می‌رود.»
  • افشای تصاویر جدید از آی‌فون ۱۶ پرو

    سیتنا: یکی از افشاگران محصولات اپل با انتشار تصاویری از آی‌فون ۱۶ پرو و با ۱۵پرو را مقایسه کرده است.‌ به نقل از گیزموچاینا، این افشاگر تصاویری از نسخه اولیه آی‌فون۱۶ پرو با ۱۵پرو را منتشر کرد که قابل توجه‌ترین تمایز میان دو مدل اندازه نمایشگر است.
  • دستورالعمل فروش اینترنتی نان ابلاغ شد

    تسنیم: اتاق اصناف ایران دستورالعمل فروش اینترنتی نان را به واحدهای صنفی ابلاغ کرد. متن این دستورالعمل به‌شرح زیر است؛ به‌منظور سامان‌دهی فروش نان به‌صورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاه‌های اینترنتی، فروش تلفنی و...) دستورالعمل فروش اینترنتی نان تصمیم جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ابلاغ شده است.
  • تقویت قابلیت‌‌‌های هوش مصنوعی در iOS۱۸

    مهر: اپل قصد دارد در نسخه آتی سیستم‌‌‌عامل iOS۱۸ قابلیت‌‌‌های هوش مصنوعی را به‌‌‌شدت ارتقا دهد. به نقل از انگجت، طبق گزارش مارک گرومن از بلومبرگ، همکاری اپل و اوپن‌‌‌ای‌‌‌آی طیفی از قابلیت‌‌‌های هوش مصنوعی مولد را همراه خواهد داشت.
  • ۳۰۰ میلیون کودک قربانی سوءاستفاده جنسی آنلاین

    مهر: براساس تحقیقی جدید سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون کودک قربان آزار و سوءاستفاده جنسی آنلاین می‌شوند. به نقل از پرس اسوسیشن، محققان دانشگاه ادینبرا در تحقیقی که به نظر می‌‌‌رسد نخستین تخمین جهانی از مقیاس بحران باشد، متوجه شده‌‌‌اند از هر ۸ کودک یک نفر یا ۱۲.۶ درصد از کودکان جهان در سال گذشته قربانی صحبت‌های بدون توافق، اشتراک‌‌‌گذاری تصاویر و ویدئوهای جنسی و همچنین قرار گرفتن در معرض آنها شده‌‌‌اند. چنین جمعیتی بالغ بر ۳۰۲ میلیون کاربر جوان می‌شود. علاوه بر آن تخمین زده می‌شود ۱۲.۵درصد از کودکان سراسر جهان (۳۰۰ میلیون نفر) سال گذشته در معرض درخواست‌‌‌های آنلاین، از جمله محاورات جنسی ناخواسته قرار گرفته‌‌‌اند که شامل پرسش سوالات جنسی و درخواست برای فعالیت‌‌‌های جنسی ناخواسته از سوی بزرگسالان یا دیگر کاربران جوان است.
  • پیوند سر انسان به بدن دیگر توسط هوش مصنوعی

    سیتنا: یک شرکت نوپای آمریکایی به نام برین بریج، اعلام کرد که پیوند سر انسان به بدن دیگری با استفاده از هوش مصنوعی ممکن شده است.
  • ساعت هوشمند بدون اینترنت ویژه کودکان از راه رسید

    مهر: ساعت هوشمند مخصوص کودکان هوآوی به دستگاه Watch۵ Pro افزوده شده است و ویژگی‏‏‌های نوینی برای اتصال کودکان به اینترنت و همچنین ایمن نگه داشتن آنها فراهم می‏‏‌کند. به نقل از گیزموچاینا، این گجت هوشمند که دارای فناوری موقعیت‏‏‌یابی آفلاین و تماس ویدئوییChanglian است، با قیمتی ارزان ارائه می‌شود. سری جدید این ساعت دارای طراحی اسپرت با یک بند سیلیکونی راحت است. یک ویژگی خاص در این زمینه توانایی ردیابی مکان کودک حتی در زمان خاموش بودن دستگاه یا قرار گرفتن کاربر در اماکنی با سیگنال ضعیف است. برای این منظور از فناوری شبکه Find هوآوی استفاده شده است.
  • احتمال تشدید قاچاق و افزایش قیمت آی‌فون

    دنیای اقتصاد: پس از مدت‌ها عدم تخصیص ارز و بلاتکلیفی واردکنندگان برای ثبت سفارش کالا در سال جاری، سیاستگذار در این هفته اخبار مهمی درباره تعیین تکلیف واردات موبایل از جمله توقف ثبت سفارش کالا برای واحدهای بازرگانی و اصلاح تعرفه واردات کالاها منتشر و نگرانی فعالان از تشدید محدودیت‌های وارداتی را به واقعیت تبدیل کرد. در این میان با تعیین تعرفه ۹۶ درصدی برای واردات آی‌فون احتمال لغو ممنوعیت ورود آی‌فون ۱۴ و ۱۵ به کشور مطرح شد، اما واردکنندگان دیدگاه متفاوتی به این موضوع دارند؛ برخی از آنها احتمال رفع ممنوعیت این گوشی‌های همراه را رد می‌کنند و معتقدند این بخشنامه فقط برای واردات آی‌فون‌های مدل ۱۳ به پایین خواهد بود. برخی دیگر نیز لغو ممنوعیت واردات آی‌فون را در نفع مالی دولت و صنف موبایل تاثیرگذار می‌دانند. این در حالی است که فعالان از احتمال ورود این گوشی‌ها به کشور با تعرفه تعیین شده و تشدید قاچاق ابراز نگرانی می‌کنند.
  • خسارت ۱۲ میلیارد دلاری حملات سایبری به بخش‌های مالی دنیا

    سيتنا: بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، تمایل کشورها به دیجیتالی شدن در کنار تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک، خطرات حملات سایبری با پیامدهای سیستمی را افزایش داده است. در همین حال حملات سایبری به شرکت‌های مالی تقریبا یک‌پنجم از کل این حملات را تشکیل می‌دهند که بانک‌ها در معرض بیشترین خطر آسیب قرار دارند، تا آنجا که میزان خسارات ۲۰هزار حمله سایبری به بخش‌های مالی در دنیا طی دو دهه گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، دیجیتالی شدن تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک‌ نشان می‌دهد که خطر حمله سایبری با پیامدهای سیستمی افزایش یافته است.
  • تلاش پارلمان انگلیس برای دور کردن کودکان و نوجوانان از موبایل

    مهر: طبق گزارش نمایندگان پارلمان انگلیس، دولت آینده این کشور باید ممنوعیت قانونی برای استفاده از موبایل در مدارس و همچنین ممنوعیت کامل موبایل برای افراد زیر ۱۶ سال را بررسی کند. به گزارش پرس‌اسوسیشن، کمیته آموزش مجلس عوام انگلیس اعلام کرد دستورالعمل‌های سختگیرانه‌تر درباره موبایل در مدارس و شیوه مدیریت زمان استفاده کودکان از دستگاه‌های الکترونیکی در خانه برای حفاظت از جمعیت جوان مورد نیاز است.
  • هوش مصنوعی به اپ جی‌میل می‌آید

    مهر: جی‌میل روی دستگاه‌های اندرویدی به زودی هوشمندتر می‌شود، زیرا قرار است هوش مصنوعی جمینی در آن یکپارچه شود. به گزارش گیزموچاینا، این اخبار از سوی دو منبع معتبر منتشر شده است که کدهای این اپ را بررسی و یک گزینه مخفی جمینی را کشف کرده‌اند.
  • ارتش آلمان با تیک‌تاک سرباز استخدام می‌کند

    ایسنا: ارتش آلمان در راستای استراتژی استخدام نیرو، قصد دارد از پلتفرم ویدئویی تیک‌تاک که محبوب جوانان است، استفاده کند. خبرگزاری دی‌پی‌ای آلمان گزارش کرد وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای خبر داد از تیک‌تاک برای جذب سرباز استفاده خواهد کرد. سخنگوی ارتش آلمان بر ضرورت استفاده از تیک‌تاک برای جذب نبوغ تاکید و اظهار کرد این ابتکار با اجرای یک رویکرد مبتنی بر یک برنامه جدید، با استخدام گسترده در سراسر آلمان در پایان ماه جاری آغاز خواهد شد. این برنامه مخصوص این هدف طراحی شده است.
  • ادعای ایلان ماسک علیه واتس‌اپ، کش پیدا کرد

    ايسنا: ایلان ماسک، اپلیکیشن واتس‌اپ شرکت متا را متهم کرده است هر شب داده‌های کاربران را برای اهداف تبلیغاتی استخراج می‌کند. واتس‌اپ و شرکت مادر این پیام‌رسان هنوز به ادعاهای ایلان ماسک پاسخی نداده‌اند اما وب‌سایت WABetaInfo که اطلاعاتی درباره جدیدترین به‌روزرسانی‌های واتس‌اپ منتشر می‌کند، به پست مدیرعامل تسلا در شبکه اجتماعی ایکس پاسخ داد.
  • ایلان ماسک ابررایانه می‌سازد

    مهر: ایلان ماسک اخیرا به سرمایه‌گذاران اعلام کرده است که استارت‌آپ هوش مصنوعی‌اش‌(xAI) قصد دارد یک ابررایانه برای توسعه نسل بعدی چت‌بات Grok بسازد. به گزارش رویترز، او می‌خواهد ابررایانه مذکور را تا پاییز ۲۰۲۵ راه‌اندازی کند و احتمالا xAI برای ساخت این رایانه عظیم با اوراکل همکاری کند. ابررایانه مذکور پس از تکمیل، مجموعه‌ای از تراشه‌های متصل به یکدیگر واحدهای پردازش گرافیک H۱۰۰ خواهد بود که حداقل ۴ برابر بزرگ‌ترین خوشه GPU فعلی هستند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر