شماره روزنامه ۶۰۱۶
|

  • پشت پرده استراتژی‌های هوش‌مصنوعی غول‌های تکنولوژی

    دنیای اقتصاد: زمانی که شرکت اوپن‌ای‌آی در کنفرانس به‌روزرسانی بهار خود از نسخه دسک‌تاپ چت جی‌پی‌تی برای سیستم عامل مک رونمایی کرد، این سوال مطرح شد که چرا این اقدام با ویندوز شروع نشد. هر چه باشد مایکروسافت سهامدار بزرگ و پشتیبان اصلی مالی اوپن‌ای‌آی است و طبیعتا باید زودتر به ویژگی‌های جدید چت جی‌پی‌تی دسترسی پیدا کند.
  • نه از پرداخت تسهیلات خبری هست، نه تبلیغات رایگان

    بیش از یک سال است که آیین‌‌‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌و‌کارهای اقتصاد دیجیتال ابلاغ شده است و طبق آن باید به کسب و کارهای حقوقی، صنفی و حقیقی تسهیلات ۵۰۰، ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت شود. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» از روند پرداخت این وام حمایتی نشان می‌دهد که تاکنون کسب‌و‌کاری موفق به دریافت این تسهیلات نشده است و برخی از فعالان و کارشناسان دلیل عدم‌استقبال از این طرح را شرط فعالیت روی پلتفرم‌‌‌های داخلی می‌‌‌دانند. به همین منظور، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی از اضافه شدن دو پلتفرم مطرح به فهرست سکوهای مشمول این تسهیلات خبر می‌دهد.
  • نورالینک برای نصب تراشه در مغز ۱۰ بیمار آماده می‌شود

    مهر: طبق گزارشی جدید سازمان غذا و داروی آمریکا به نورالینک اجازه داده تراشه مغزی خود را در دومین بیمار نصب کند. این شرکت قصد دارد تا پایان سال تراشه را در مغز ۱۰ نفر ایمپلنت کند.
  • ارائه تسهیلات صندوق نوآوری برای رشد صادرات شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان

    مهر: صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور افزایش سهم اقتصاد دانش‌‌‌بنیان از ارائه تسهیلات رشد صادرات و تسهیلات فراسرزمینی به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان خبر داد. یکی از الزامات رشد شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و تبدیل‌‌‌شدن آنها به بازیگران اصلی و قابل اعتنای اقتصاد کشور (بخوانید افزایش سهم اقتصاد دانش‌‌‌بنیان از اقتصاد کشور)، ورود آنها به بازارهای بین‌المللی است. یادگیری از رقبا و سایر بازیگران عرصه بین‌المللی می‌تواند نقش موثری در رشد شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان داشته باشد. از این رو، هیات عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی، بسته‌‌‌ای با عنوان توسعه صادرات دانش‌‌‌بنیان را طراحی کرد که محورهای متعددی از جمله کمک به شبکه‌‌‌سازی صادراتی و تامین مالی صادراتی را شامل می‌شود.
  • کمک هوش‌‌‌‌‌‌مصنوعی به دیوار برای شناسایی کلاهبرداران

    دنیای‌اقتصاد: پلتفرم دیوار به تازگی از ابزار هوش مصنوعی برای جلوگیری از کلاهبرداری بهره گرفته است. تیم فنی این پلتفرم برای تشخیص و رصد فعالیت افراد کلاهبردار مدل هوش مصنوعی ویژه خود را توسعه داده است که به افزایش امنیت معامله‌‌‌های کاربران و جلوگیری از فعالیت کلاهبرداران و تشخیص افراد با رفتار مشکوک به تخلف و کلاهبرداری منجر می‌شود. این مدل اکنون روی پلتفرم دیوار عملیاتی شده و طبق بررسی‌‌‌های انجام‌شده، نتایج آن برای تشخیص و جلوگیری از فعالیت افراد دقت بالایی داشته است.
  • اولین فروشگاه حضوری دیجی‌‌‌کالا افتتاح شد

    دنیای‌اقتصاد: هفته گذشته دیجی‌‌‌کالا اولین فروشگاه حضوری خود را افتتاح و اعلام کرد که فروشگاه‌‌‌های حضوری بعدی آن در راه هستند. این فروشگاه در مجتمع تجاری رویال سعادت‌آباد تهران راه‌‌‌اندازی شده است و کالاهای دیجیتال شامل موبایل، اسپیکر، هدفون و محصولات گیمینگ در آن عرضه می‌‌‌شوند. مدیران دیجی‌‌‌کالا هدف خود را از راه‌‌‌اندازی فروشگاه حضوری، ترکیب فضاهای خرید آنلاین و آفلاین، جذب کاربران آفلاین و ایجاد خرید تجربه‌‌‌محور اعلام و تاکید کردند که اگر بازخوردها از این اقدام مثبت باشد، به تدریج شعبه‌‌‌های دیگری هم راه‌‌‌اندازی خواهند شد.
  • محتوای اینترنتی محو می‌شود

    مهر: تحقیق یک موسسه نشان می‌دهد که محتواهای اینترنت در حال ناپدید شدن است. این روند در سال۲۰۱۳ وسیع‌تر بوده، اما در سال گذشته میلادی محدودتر شده است. به گزارش انستیتو تحقیقاتی پیو، اینترنت با صدها میلیارد وب‌سایت نمایه شده، به طرز غیرقابل باوری بخش اعظم زندگی مدرن را به خود اختصاص داده است. اما درحالی‌که کاربران سراسر جهان برای دسترسی به کتاب‌ها، تصاویر، مقالات خبری و دیگر منابع به اینترنت متکی هستند، گاهی اوقات این محتواها ناپدید می‌شوند. تحلیل جدید این مرکز نشان می‌دهد چگونه محتوای آنلاین ناپدید می‌شود. طبق این تحلیل یک‌چهارم صفحات وبی که بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ میلادی وجود داشتند، در اکتبر۲۰۲۳ قابل دسترسی نبودند. در برخی موارد دلیل این امر آن بود که یک صفحه حذف شده یا از یک وب‌سایت فعال پاک شده است.
  • قوانین هوش مصنوعی اروپا از ماه آینده اجرا می‌شود

    مهر: پس از آنکه کشورهای اتحادیه اروپا درباره قوانین حاکم بر هوش مصنوعی در دسامبر۲۰۲۳ به توافق رسیدند، اکنون قرار شده است این قوانین از ماه آینده وارد مرحله اجرایی شود. به گزارش رویترز، قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا جامع‌تر از روش آمریکا در زمینه پیروی داوطلبانه از قوانین است.
  • موبایل جدید و مرموز موتورولا در پنج نسخه

    مهر: موتورولا تصمیم دارد از یک موبایل جدید با نام رمزی «مانیلا» رونمایی کند. دستگاه جدید و مرموز این شرکت پتانسیل زیادی دارد و احتمالا شامل پنج نسخه خواهد بود. برخی نسخه‌های موبایل مانیلا فاش شده‌اند و همین امر به شایعات درباره عرضه زودهنگام دستگاه دامن زده است. جزئیات مربوط به این مدل بسیار محدود است؛ اما ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این موبایل بر اساس بازارهای خاص مربوط به هر مدل طراحی می‌شوند.
  • هوش مصنوعی؛ تعیین‌کننده برندگان آینده صنعت تکنولوژی

    دنیای اقتصاد: شرکت انویدیا با رهبری بازار تراشه‌های هوش مصنوعی می‌تواند پادشاه آینده صنعت تکنولوژی باشد. با این حال اما بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند این نگاه ساده‌انگارانه‌ای نسبت به آینده صنعت تکنولوژی است، چون حالا بازیگران دیگری هم در تلاش برای سهم‌گیری از بازار رو به رشد هوش مصنوعی هستند و می‌توانند در زمانی نه چندان دور به رقیبی جدی برای انویدیا تبدیل شوند. تراشه‌های بلک‌ول انویدیا برای این شرکت برتری و کنترل بیشتری بر اکوسیستم هوش مصنوعی به همراه می‌آورند؛ همزمان شرکت کانادایی D-Wave Quantum که در زمینه رایانش کوانتومی فعالیت می‌کند، شاهد رشد سهام خود بر اساس افزایش درآمدش بود و نه فروش معمول؛ امنیت سایبری همچنان با مشکلات مختلف و تازه‌ ناشی از رونق هوش مصنوعی دست و پنجه نرم می‌کند و البته اپل هم درگیر فروش ضعیف گوشی‌های آی‌فون خود است.
  • بودجه ۸۱ میلیارد دلاری ابرقدرت‌ها برای تولید تراشه

    ایسنا: ابرقدرت‌ها که در راس آنها، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارند، حدود ۸۱ میلیارد دلار برای تولید نسل جدید نیمه‌رساناها اختصاص داده‌اند تا رویارویی جهانی با چین برای برتری در حوزه تراشه، شدت پیدا کند. این ۸۱ میلیارد دلار، نخستین موج از حدود ۳۸۰ میلیارد دلاری است که دولت‌های سراسر جهان برای شرکت‌هایی مانند اینتل و TSMC تایوان اختصاص داده‌اند تا تولید ریزپردازنده‌های قدرتمندتر را تقویت کنند. این افزایش بودجه، رقابت با پکن بر سر فناوری‌های پیشرفته را به نقطه عطف حساسی کشانده است که آینده اقتصاد جهانی را شکل خواهد بخشید.
  • جزئیات خرید تجهیزات بومی اولویت‌دار شبکه ملی اطلاعات

    مهر: مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: «قراردادهای اخیر مربوط به توسعه شبکه انتقال دو استان مهم کشور منجر به گسترش ارائه خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات و توسعه خدمات دولت الکترونیک می‌شود.» او در ادامه توضیح داد: «سیاستگذاری و اولویت‌های شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی تدوین می‌شود و یکی از اولویت‌های مهم در پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات، حمایت از تولیدات داخلی و بومی‌سازی دانش تولید تجهیزات مورد نیاز زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی این شبکه است.»
  • هجوم گوگل به شکست‌های سایبری مایکروسافت

    ایسنا: گوگل با بهره‌برداری از شکست‌های مایکروسافت در حوزه امنیت سایبری و عرضه تخفیف‌های سنگین، در تلاش برای جذب مشتریان سازمانی و دولتی برای محصولات نرم‌افزار بهره‌وری خود است.
  • مهلت تمام شد، مجوزها الکترونیکی نشد

    دنیای اقتصاد: فعالان اقتصادی باید تا بیست و پنجم ماه جاری شناسه یکتا دریافت می‌کردند و تمامی مجوزهای کاغذی صادره نیز به مجوزهای الکترونیکی تبدیل می‌شد. حالا با اتمام این مهلت بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد با اینکه طبق قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار مجوزهای کاغذی از این تاریخ به بعد فاقد اعتبار هستند، وزارت اقتصاد به فعالان فرصت داده است تا همچنان بتوانند شناسه یکتا دریافت کنند. این در حالی است که تاکنون دستگاه‌هایی همچون قوه‌قضائیه، وزارت کشور، شهرداری‌ها، بانک مرکزی، وزارت آموزش‌وپرورش و... هنوز اقدامی برای تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی انجام‌ نداده‌اند و در کل این فرآیند به‌ صورت ۱۰۰ درصدی انجام نشده است.
  • واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در سال ۱۴۰۲

    سیتنا: بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار موبایل از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود ترخیص شده است. بررسی آمارهای بانک مرکزی که به تازگی با تفکیک تامین ارز از سامانه نیما و ارز اشخاص منتشر شده، نشان می‌دهد در سال گذشته حدود ۸۷۰ میلیون دلار موبایل از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود ترخیص شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر