شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

  • ارزش‌آفرینی هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها

    دنیای اقتصاد: سازمان‌ها در رقابت تنگاتنگی برای به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد هستند که یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های تکنولوژیک در یک یا چند نسل اخیر است. در واقع تنها در طول یک سال و نیمی که از زمان معرفی چت جی‌پی‌تی می‌گذرد- و در همین مدت جهانی را که می‌شناختیم به کلی تغییر داده است- ۶۵ درصد از سازمان‌ها به‌طور مداوم و منظم از آن بهره گرفته‌اند. این آمار از بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی و مشاوره‌ای معتبر مک‌کنزی به دست آمده است. این میزان در مقایسه با آماری که ۱۰ماه پیش موسسه مک‌کنزی در این زمینه منتشر کرده بود، افزایش حدود دو برابری داشته است. با نگاهی به آینده، انتظارات و پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابند.
  • تراشه چینی بینایی انسان را تقلید می‌کند

    مهر: محققان دانشگاه تسینگهوا از تراشه نوینی به نام «تیانماک» رونمایی کرده‌اند که از سیستم بینایی انسان برای عملکرد بهتر در محیط‌های پیچیده تقلید می‌کند. طبق گزارش گیزموچاینا، محققان چینی به جهشی عظیم در فناوری تراشه الهام گرفته شده از مغز دست یافته‌اند.
  • جریمه عدم افزایش ۳۰درصدی سرعت اینترنت

    مهر: معاون نظارت بر خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری گفت: «اگر اپراتوری نتواند سرعت اینترنت را تا پایان خرداد ماه تا ۳۰درصد افزایش دهد، برخورد رگولاتوری قاطعانه خواهد بود.» حمید‌رضا اعرابی در خصوص افزایش سرعت اینترنت اپراتورهای ارتباطی توضیح داد: «اپراتورهای دارای پروانه بر اساس الحاقیه‌های صادره ملزم به افزایش ۳۰درصد سرعت اینترنت تا پایان خرداد ۱۴۰۳ نسبت به انتهای آذر ماه ۱۴۰۲ هستند که در آن زمان موضوع افزایش تعرفه مطرح شد.»
  • بزرگ‌ترین شبکه جرایم سایبری دنیا منهدم شد

    سيتنا: بر اساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا، در نتیجه یک عملیات هماهنگ بین‌المللی، با همکاری پلیس و مقامات قضایی چهار کشور، یک شبکه جرایم سایبری را که گمان می‌رود بزرگ‌ترین شبکه هکری دنیا در کلاهبرداری‌های کلان و بهره‌کشی از کودکان باشد، از بین برده و هدایت‌کننده آن را که یک شهروند چینی است بازداشت کرده است. بر اساس این بیانیه، ایالات‌متحده در این عملیات بین‌المللی یک شهروند چینی را به اتهام ساخت و استفاده از بدافزاری که در حملات سایبری، کلاهبرداری‌های کلان و بهره‌کشی از کودکان استفاده می‌شده، دستگیر کرده است.
  • صادرات تراشه به کمک اقتصاد کره‌جنوبی آمد

    ایسنا: تداوم رشد صادرات کره‌جنوبی در ماه گذشته به کمک برای نیمه‌رساناها، تراز تجاری این کشور را به بزرگ‌ترین مازاد از سال ۲۰۲۰ افزایش داد. بر اساس داده‌هایی که توسط اداره گمرک کره‌جنوبی منتشر شد، میزان صادرات با در نظر گرفتن تفاوت‌های روز کاری، در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹.۲ درصد افزایش یافت، اما در مقایسه با آوریل، ۱۱.۳ درصد کاهش داشت.
  • ابزار انتخاباتی فیس‌بوک و اینستاگرام در اسپانیا ممنوع شد

    ايسنا: اسپانیا، راه‌اندازی ابزار انتخاباتی در فیس‌بوک و اینستاگرام را که داده‌های رای‌دهندگان اسپانیایی کاربر این شبکه‌های اجتماعی را در آستانه انتخابات‌های اروپایی ماه آینده جمع‌آوری می‌کنند، برای شرکت متا ممنوع کرد .سازمان حفاظت از داده AEPD اسپانیا، از اختیارات فوق‌العاده برای حمایت از حریم خصوصی کاربران محلی استفاده کرده است.
  • امکانات پولی چت GPT رایگان شد

    سیتنا: حساب‌رسمی OpenAI در پلتفرم ایکس خبر داد که قابلیت‌هایی مانند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، ایجاد نمودار، دید بصری، آپلود فایل، حافظه و ‌GPTهای سفارشی که ابتدا برای کاربران پولی ChatGPT در دسترس قرار گرفته بودند، اکنون برای تمام کاربران در دسترس است.
  • تحول هوشمند زندگی روزمره با الگوهای زبانی کوچک

    درحالی‌که الگوهای زبانی بزرگ هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر انقلاب بزرگی در بخش‌های مختلف از صنایع گرفته تا کسب‌وکارها ایجاد کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که نقش‌آفرینی الگوهای زبانی کوچک هم رو به رشد و توسعه است. با پیشرفت فناوری، الگوهای کوچک زبانی نقشی اساسی در فراگیر کردن هوش مصنوعی ایفا می‌کنند و نوآوری را در بسیاری از بخش‌ها هدایت و دوره جدیدی از برنامه‌های کاربردی هوشمند را آغاز می‌کنند.
  • شروع عرضه اینترنتی دارو معطل رگولاتور

    تعلل رگولاتور در اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو صدای اعتراض کسب و کارهای سلامت دیجیتال را بلند کرده است؛ تا جایی که آنها به دو وزارتخانه ارتباطات و بهداشت یک هفته مهلت داده‌‌اند تا نسبت به انتشار عمومی آیین‌‌نامه توزیع آنلاین دارو و تعیین استان‌‌های منتخب اجرای آزمایشی این آیین‌‌نامه اقدام کنند. همچنین کم‌‌کاری رگولاتور در اجرای دستورالعمل مذکور موجب شده است تا کسب و کار‌‌ها نیز در فعال‌‌سازی سرویس توزیع آنلاین دارو در پلتفرم‌‌های خود تردید کنند و منتظر اقدام جدی نهادهای ناظر باشند.
  • نسخه آمریکایی تیک‌تاک ساخته می‌شود

    ایسنا: تیک‌تاک سرگرم ساخت نسخه آمریکایی الگوریتم توصیه خود برای ۱۷۰میلیون کاربر خود در آمریکاست تا بتواند به‌صورت مستقل از شرکت مادر چینی خود فعالیت کند و جلوی ممنوعیت فعالیتش را بگیرد. منابع آگاه اظهار کردند: شرکت بایت‌دنس که شرکت چینی مادر تیک‌تاک است، کار روی جدا کردن کد سورس تیک‌تاک را در اواخر سال گذشته و پیش از تصویب قانون آمریکایی برای فروش اجباری فعالیت‌های تیک‌تاک در آمریکا را صادر کرده بود. این قانون در ماه آوریل به اجرا درآمد. به محض اینکه این کد جدا شود، می‌تواند زمینه را برای جداسازی فعالیت‌های آمریکایی تیک‌تاک مهیا کند؛ هر چند که فعلا برنامه‌ای برای این کار وجود ندارد.
  • از کار افتادن صدها هزار روتر اینترنتی در آمریکا با حمله هکری

    سیتنا: نتایج پژوهش تازه شرکت لومن تکنولوژی نشان می‌دهد در نتیجه حمله سایبری گسترده یک گروه هکری ناشناس در اواخر سال گذشته میلادی به یک شرکت مخابراتی در قلب آمریکا، ۶۰۰هزار روتر اینترنتی غیرفعال شد و از کار افتاد. تحلیلگران امنیت شبکه در آزمایشگاه‌های بلک لوتوس متعلق به شرکت لومن تکنولوژی این حمله را در ماه‌های اخیر کشف کردند و در یک پست وبلاگی درباره جزئیات آن گزارشی منتشر کردند. این حمله هکری که کارشناسان امنیت سایبری، از جدی‌ترین حملات سایبری علیه بخش مخابراتی آمریکا می‌خوانند در ماه اکتبر سال۲۰۲۳ انجام شد و بیش از ۶۰۰هزار روتر اینترنتی را از کار انداخت.
  • ایجاد سازوکارهای چندجانبه برای حکمرانی اینترنت

    مهر: معاون وزیر ارتباطات ایران خواستار گسترش همکاری‌های تمام کشورها برای ایجاد سازوکارهای چندجانبه موثر در موضوع حکمرانی اینترنت و مقابله با شکاف دیجیتالی شد.
  • سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری گوگل در مالزی

    ایسنا: گوگل متعهد به سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری در مالزی، از جمله توسعه اولین دیتاسنتر و تاسیسات ابری خود در این کشور شد. روث پورات، مدیر مالی آلفابت (شرکت مادر گوگل)، اظهار کرد: «این تعهد، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی‌شده گوگل در این کشور آسیای جنوب شرقی است.»
  • عرصه بر تلگرام در اروپا سخت می‌شود

    سیتنا: اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام ممکن است مشمول قانون سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا برای مقابله با پلتفرم‌های آنلاینی شود که برای انتشار محتوای غیرقانونی و مضر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: «رگولاتورهای اتحادیه اروپا مشغول بررسی هستند تا ببینند آیا تلگرام تحت قانون جدید نظارت بر محتوا، باید به‌عنوان یک پلتفرم آنلاین بزرگ در نظر گرفته شود یا خیر؟»
  • شناسایی ۹۰اپلیکیشن ویروسی با ۵.۵میلیون دانلود از گوگل

    ایسنا: کاربران اندروید در چند ماه گذشته ۹۰اپلیکیشن آلوده به ویروس را بیش از ۵.۵ میلیون بار از فروشگاه برنامه گوگل‌پلی، دانلود کرده‌اند. اپلیکیشن‌های آلوده در گوگل‌پلی اغلب از سوی هکرها برای توزیع تبلیغ‌افزار، بدافزار و تروجان بانکداری موبایل استفاده می‌شوند. طبق گزارش Zscaler، بیشتر اپلیکیشن‌های مخرب، ابزارها، اپلیکیشن‌های شخصی‌سازی، ابزارهای عکاسی، بهره‌وری و اپلیکیشن‌های سلامت و تناسب اندام را جعل کرده‌اند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر