روزی برای عرضه سهام در بورس

عکس: آکوسالمی

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته کاری خود را با عرضه‌های سنگین شروع کرد، عرضه‌هایی که در گروه‌های مختلف پیشرو، نمادهای عمده بازار را تحت تاثیر قرار داد. در بازار دیروز معامله‌گران با عرضه‌های سنگینی در گروه خودرویی مواجه شدند. گروه خودرویی که در روزهای اخیر با رشد سنگین قیمتی به ویژه در زیرمجموعه سایپا مواجه شده بود، روز گذشته در سایه انتشار شایعاتی در مورد نمادهای این گروه رو به افت گذاشت، تا در نهایت با صف فروش در نمادهای عمده از جمله سرمایه‌گذاری‌ سایپا، سایپا، زامیاد و بهمن به کار خود پایان دهد.

همچنین مساله معاملات کلان گروه خودرویی و احتمال عدم موافقت بورس با افزایش سرمایه «وساپا» عمده‌ترین شایعات مطرح شده در بازار بودند. در همین حال در پایان معاملات دیروز مدیرعامل سرمایه‌گذاری‌ سایپا از موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه این شرکت خبر داد. به گفته حسین پناه، سرمایه این شرکت در صورت موافقت مجمع فوق‌العاده روز ۲۵ فروردین از ۱۷۵ به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

معامله‌گران دیروز در گروه‌های مختلف به ویژه نمادهایی که با رشد قیمت همراه شده‌اند، شاهد عرضه‌های معامله‌گران کوتاه مدت بودند. کارشناسان بازار این عرضه‌ها را در سایه نبود نگرانی خاص در بازار ناشی از استفاده معامله‌گران از فرصت شناسایی سود ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این گروه از کارشناسان، بازار می‌تواند در روزهای آینده تعادل نسبی خود را باز یابد هر چند که در حال حاضر مهم‌ترین نیاز بازار عرضه‌های اولیه پر حجمی است که بتواند با معاملات گسترده، نقدینگی بازار را جمع کند.

در همین حال عرضه‌های سنگین خصوصی‌سازی نیز در روزهای اخیر به ویژه در نمادهایی نظیر سایپا، حفاری شمال و ملی مس نیز اگر چه به خروج نقدینگی از بازار منجر شده است اما به دلیل کاستن از سرعت بازار به پایداری بازار کمک خواهد کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه معدنی شاهد صدرنشینی این گروه در سایه صدرنشینی نمادهایی نظیر گل گهر و توسعه معادن روی بودند، هر چند این گروه نیز از عرضه‌های سنگین بی‌نصیب نماند. در این گروه دیروز بانک سپه انتقال بخشی از سهام متعلق به خود را به سرمایه‌گذاری‌های زیرمجموعه آغاز کرد که در نخستین مرحله ۱۵۱ میلیون سهام سرمایه‌گذاری‌ ملی و ۷۰ میلیون سهام سرمایه‌گذاری‌ سپه به سرمایه‌گذاری‌ امید منتقل شد.

در گروه بانکی، رقابت بر سر مالکیت بلوک ۵ درصدی بانک تجارت دیروز نیز ادامه یافت تا دو رقیب تا نرخ ۲هزار و ۴۸۰ ریال پیشروی کنند. در مورد ماهیت این خریداران بازار از حضور دو کنسرسیوم خبر می‌دهد که پیش از این نیز در خرید بلوک‌های ۵ درصدی بانک تجارت حاضر بوده‌اند.

در گروه پتروشیمی، گشایش نماد بدون عرضه اولیه پتروشیمی امیرکبیر دیروز بار دیگر برای ۲۴ساعت به تاخیر افتاد. در این گروه رشد بهای محصولات پتروشیمی در بورس کالا دیروز به صف خرید نمادهایی نظیر شیراز و شازند منجر شد که البته صف شازند با عرضه سنگین مواجه شد.

در گروه تجهیزات، مپنا با انتقال یک بلوک از سوی کارکنان مپنا مواجه شد تا حجم معاملات این نماد به ۱۱۴ میلیون سهم برسد.

در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های سنگین بود که انتظار می‌رود تا روز سه شنبه این روند ادامه پیدا کند. شاخص دیروز ۳۳۶ واحد رشد کرد و به ۲۶هزار و ۲۲۲ واحد رسید. ارزش معاملات دیروز به ۳۰۳ میلیارد تومان رسید که ۵/۱۷ درصد آن را معاملات مپنا تشکیل داد. از ۲۳۹ نمادی که دیروز روی تابلو رفت، ۱۲۱ نماد با کاهش قیمت و ۱۱۴ نماد با رشد قیمت تابلو را ترک کردند.