در پنجمین روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رییس‌جمهور از ۶ دستاورد جدید هسته‌ای کشورمان رونمایی شد.به گزارش خبرگزاری فارس، تولید دی‌اکسید اورانیوم طبیعی با خلوص هسته‌ای به عنوان خوراک نیروگاه آب سنگین اراک، رادیو داروی ،۶۴CU-ATSM، ساخت دستگاه طیف سنج جرمی چهار قطبی، استقرار همزمان سامانه‌های پرتودهی در دو استان کشور، تولید ژنراتور رادیو دارویی گالیوم-۶۸ / ژرمانیوم - ۶۸ برای اولین بار در آسیا، تولید ایزوتوپ‌های پایدار در مجتمع آب سنگین اراک و ساخت اولین شتابگر الکترواستاتیک ۲۰۰KeV در ایران دستاوردهای جدیدی هستند که دیروز از آنها رونمایی شد. براساس این گزارش، محمود احمدی‌نژاد در مراسم سالروز فناوری هسته‌ای، با اشاره به اینکه در زمان ملی شدن صنعت نفت، عزت و استقلال ملت ایران تثبیت شد و گسترده‌تر از آن در موضوع ملی شدن انرژی هسته‌ای اتفاق افتاد، با طرح این سوال که چرا انرژی هسته‌ای برای ما مهم است؟ اظهار داشت: این مقوله از دو جهت برای ما دارای اهمیت است؛ اول از این بابت که یک علم است و تعالی یک انسان و جامعه بدون علم و فناوری ممکن نیست و در حوزه ورود به افق‌های بالا و فتح قله‌های بلند، علم است.

به گزارش ایسنا، وی برخی علوم را دارای نقش محوری عنوان کرد که هرکس به آنها دست یابد باقی بخش‌ها را نیز زیر سلطه درمی‌آورد. احمدی‌نژاد در همین زمینه دستاوردهای فناوری کشور در فتح قله‌های هسته‌ای را دمیدن یک روح و انرژی بی‌پایان به ساحت علم و تولید فناوری کشور توصیف کرد و با بیان اینکه سرعت این فناوری آن‌قدر زیاد است که امسال اعلام کرده‌اند سرعت پیشرفت علمی ایران چند برابر متوسط رشد جهانی است، گفت: این مساله بدین معناست که اگر با این شتاب به جلو برویم ظرف چند سال فاصله‌ها برداشته می‌شود. رییس‌جمهور همچنین علت دوم دستیابی به فناوری هسته‌ای را بحث استقلال، خودباوری و عزت ملت ایران دانست و گفت: دشمنان ما به دنبال گرفتن استقلال و علم ما بودند که توفیق حاصل نکردند.

ملتی که علم و خودباوری را نداشته باشد به کجا خواهد رفت؟ حرکت در جهت به دست آوردن و تثبیت دانش هسته‌ای در واقع صیانت از استقلال و خودباوری ملت ایران است و وقتی قله بلندی تثبیت می‌شود، حرکت در همه زمینه‌ها شتاب می‌گیرد.