ایرنا- تولید، عرضه و فروش خودرو در ترکیه که با محوریت «مشتری‌مداری» و «فروش بیشتر» تنظیم شده، در سال‌های اخیر نه تنها جایگاه ممتازی را در چرخه اقتصادی این کشور کسب کرده بلکه با توسعه روز افزون به ایجاد فرصت‌های متعدد شغلی کمک شایانی کرده است. بازار فروش خودرو در ترکیه به عنوان هشتمین بازار بزرگ اروپا، همسو با توسعه قابل تامل صنایع این کشور، در سه ماهه اول سال‌جاری میلادی با رشدی بیش از ۷۶ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به رقم ۱۸۱ هزار و ۶۳۱ دستگاه رسید.

حجم فروش در بازار خودروی ترکیه در سال گذشته نیز با رسیدن به رقم ۷۶۱ هزار دستگاه به رکورد تازه دست یافته بود. براساس اعلام نهادهای مدنی فعال در صنایع خودروسازی ترکیه درحالیکه حجم فروش خودروی‌ سواری و تجاری سبک این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال در مقایسه با دوره‌های مشابه سال ۲۰۱۰به ترتیب ۱۲۳ و ۸۸ درصد رشد داشت، این میزان در ماه مارس نیز با ۱۵/۵۱ درصد رشد تداوم یافت و در نتیجه میانگین رشد در بازار خودروی ترکیه در سه ماه اول سال‌جاری میلادی به ۲۸/۷۶ درصد رسید. در دوره مورد بحث، بخش خودرو با تقاضایی ورای انتظارات روبه‌رو شد، به طوری که همسو با رشد اقتصادی ۹ درصدی سال گذشته و بهبود و رونق در فعالیت‌های تجاری، گسترش بازار وام و به ویژه کاهش قابل توجه نرخ بهره‌ها، افزایش اعتماد در بازار، گرایش مردم به خرید خودرو نیز به سرعت افزایش یافت. در سه ماه اول سال‌جاری میلادی فروش خودروی سواری با ۸۳درصد افزایش به ۱۲۲ هزار و ۸۹۵ دستگاه و فروش خودروی تجاری سبک با ۹۲/۶۳ درصد افزایش به ۵۸ هزار و ۷۳۶ دستگاه رسید. همچنین بخش عمده‌ای از فروش خودروها به صورت غیرنقدی و با تامین وام مناسب برای خریدار توسط خود شرکت‌های خودرویی صورت می‌گیرد.

مراکز فروش از طریق سامانه ویژه اینترنتی با بانکی که با آن قرارداد دارند، ارتباط برقرار کرده و با تکمیل فرم تقاضای وام برای خریدار خودرو، در ظرف چند دقیقه به مشتریان خود پاسخ می‌دهند. سامانه نظام بانکداری در ترکیه به نحوی تنظیم شده که بلافاصله با بررسی شرایط متقاضی وام، پاسخ «آری» یا «نه» برای اعطای وام به متقاضی داده و این موضوع کار مراکز فروش خودرو را در عرضه سریع خودرو بسیار تسهیل کرده است. یک مسوول فروش خودرو در آنکارا در این زمینه گفت: هر چند این نمایندگی به یکی از گروه‌های بزرگ صنعتی و تجاری ترکیه تعلق دارد، اما صرفا با تسهیلات بانکی ویژه سعی می‌کند خودروهای تولیدی را به مشتریان عرضه کند.

سایر نمایندگی‌ها که اکثرا وابسته به یکی از گروه‌های عظیم صنعتی و تجاری ترکیه می‌باشند نیز سعی می‌کنند وام بانکی را از بانک‌های وابسته به گروه برای مشتریان خود تامین کنند. نقش آگهی‌های بازرگانی نیز در توسعه قابل توجه بازار خودروی ترکیه زیاد است. فروشندگان خودرو در سال ۲۰۱۰ میلادی نزدیک به ۲۵۰ میلیون «لیرترک» برای آگهی‌های تجاری هزینه کردند که با توجه به سهم شش درصدی این هزینه‌ها در کل هزینه آگهی‌های تجاری سال گذشته، رقم قابل توجهی است. این هزینه‌ها مربوط به هزینه دادن آگهی‌های تجاری به شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها است و شامل آگهی‌ها در تابلوی اعلانات شهری و شبکه اینترنت نمی‌شود.

بررسی بازار خودروی سواری ترکیه نشان می‌دهد در سال گذشته و سه ماه اول سال‌جاری میلادی نیز بیشترین حجم فروش در خودروهای سواری زیر ۱۶۰۰ سی‌سی تحقق یافت که دارای مالیات بسیار کمتری نسبت به موتورهای با حجم بالا هستند. سهم فروش این خودروها در کل خودروهای سواری فروخته شده در سال گذشته به ۸۱ درصد و در سه ماه اول سال‌جاری به بیش از ۸۵ درصد رسید. در سال گذشته ۵۴ درصد از خودروهای سواری فروخته شده را خودروهای دیزلی تشکیل داد که این نسبت در سه ماه اول سال‌جاری به بیش از ۶۰ درصد رسید. قابل توجه است که اختلاف نرخ بین بنزین و گازوئیل در ترکیه بسیار کم است. در حالی که نرخ روز هر لیتر بنزین برابر ۲/۴ لیرترک ( معادل تقریبی ۳۰۰۰۰ریال ) است، نرخ گازوئیل موسوم به «یورودیزل» که با استانداردهای اروپایی عرضه می‌شود نیز در حدود ۸/۳ لیرترک است. پیشتر گازوئیل معمولی نیز در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شد که از اول سال‌جاری میلادی کلا برچیده شده و صرفا یورو دیزل به مصرف کنندگان عرضه می‌شود. ترکیه با بیش از ۷۳ میلیون جمعیت و به عنوان کشوری که از سال ۱۹۹۶ میلادی وارد اتحادیه گمرکی اروپا شده است، یکی از بازارهای مهم خودروهای ساخت اروپا به ویژه آلمان و فرانسه است و بازار خودروی این کشور از نظر حجم فروش در ردیف هشتمین بازار بزرگ اروپا قرار دارد. صنایع خودروسازی ترکیه که جایگاه بسیار مهمی در صنعت این کشور دارد و عنوان بزرگ‌ترین بخش صنعتی صادرکننده را داراست، در سال گذشته بیش از ۴/۱۷ میلیارد دلار صادرات داشت که نشان دهنده رشد ۵/۱۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی است. هدف بخش خودروی ترکیه در سال‌جاری میلادی تولید ۲/۱ میلیون دستگاه خودرو و صادرات حدود ۹۰۰ هزار دستگاه به ارزش تقریبی ۹ میلیارد دلار است.