مشکل توقف صدور ویزای زائران «عمره» برطرف شد

رییس سازمان حج و زیارت از برطرف شدن مشکل توقف صدور ویزای زائران عمره مفرده و اعزام بدون وقفه عمره‌گزاران کشورمان خبر داد. علی لیالی در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر اظهار داشت: طبق برنامه‌ای که در سال ۸۹ تنظیم شد و با توجه به هماهنگی‌هایی که با مسوولان ذی‌ربط صورت گرفت، عملیات اعزام زائران عمره مفرده در بهمن‌ ماه ۸۹ آغاز شد و عملا زائران ایرانی از اوایل اسفند به عربستان اعزام شدند. وی ادامه داد: در حال حاضر نیز به‌صورت عادی روزانه ۳۰ هزار زائر ایرانی در مکه مکرمه و ۳۰ هزار زائر در مدینه منوره زیارت و مناسک عمره خود را به‌جا می‌آورند.

وی در خصوص موضوع «توقف صدور ویزای زائران عمره‌گزار» از سوی کنسولگری عربستان اظهار داشت: روزانه ۵ هزار زائر عمره‌گزار ایرانی به عربستان سعودی اعزام می‌شوند که معنی آن این است که سازمان حج ۵ هزار ویزا از عربستان دریافت می‌کند که فاصله زمانی دریافت این ویزاها تا زمان اعزام زائران متفاوت است. رییس سازمان حج و زیارت متذکر شد: برخی از ویزاها حداکثر ۲ روز قبل از پروازها اخذ می‌شود و برخی دیگر از ویزا‌ها ۵ - ۴ روز پیش از اعزام زائران دریافت می‌شود که البته این فاصله بستگی به زمان تحویل گذرنامه زائران ایرانی به سفارت و کنسولگری عربستان دارد.

لیالی تصریح کرد: البته لازم است به این نکته اشاره داشته باشم که در امر دریافت روادید از کنسولگری عربستان در مشهد با یک اشکال نسبتا قابل توجه مواجه شدیم که با پیگیری‌هایی که از سوی مسوولان عالی نظام و وزارت امور خارجه انجام شد، آن مشکلات در حال حاضر برطرف شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر عملیات صدور ویزای زائران عمره‌گزار هم توسط کنسولگری عربستان در مشهد و هم سفارت عربستان در تهران در حال انجام است و عملیات اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده نسبتا در یک روند عادی در حال انجام است. رییس سازمان حج و زیارت افزود: مشکل صدور ویزای زائران عمره مفرده در حال حاضر رفع شده و ویزای زائران در حال صدور است. لیالی با بیان اینکه تا این لحظه نگرانی از بابت توقف اعزام زائران به خاطر عدم صدور ویزا از سوی مسوولان سعودی نداریم، اظهار داشت: هیچ تغییری در برنامه اعزام زائران به عمره مفرده نداریم، البته باید توضیح داد که سازمان حج و زیارت متناسب با دریافت روادید عمره‌گزاران از عربستان سعودی، اعزام زائران را انجام می‌دهد.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: ممکن است بر اساس اینکه ویزایی دیرتر صادر شود، برخی اعزام‌ها جابه‌جا شود و جابه‌جایی برخی از پروازها امری اجتناب‌ناپذیر است، اما با این وجود و در حال حاضر موضوعی که براساس آن بخواهیم بگوییم امر اعزام زائران عمره‌گزار مختل شده در میان نیست.