تعطیلی؛ بیشترین کاربرد این عبارت در تابستان و هنگام تعطیلات طولانی آن برای مدرسه‌ای‌ها است. برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلند، آن زمان شکل می‌گیرد و کم یا زیاد، هرکس به هر حال از آن بهره‌ای می‌برد، اما تعطیلی یک روزه به‌طور اصولی متفاوت است، هرچند که به هر حال تعطیلی اصالتش را در هیچ ماه و هفته‌ای از سال از دست نمی‌دهد و همچنان همان زمان مهمی است که باید و باید برایش برنامه‌ریزی کرد و از آن بهره برد. معمولا در یک روز تعطیل افراد به کارهای شخصی و خانوادگی خود پرداخته، استراحت کرده و در صورتی که هوا مناسب باشد به اماکن تفریحی رفته و تلاش می‌کنند روز خوشی را سپری کنند و برای ادامه کار و تلاش آماده شوند. با این حال، چرا در آستانه یک روز تعطیل یا پس از پایان آن، جواب سوال هزار بار تکرار شده که «تعطیلی‌ات را چگونه خواهی گذراند؟» یا «روز تعطیلت را چگونه گذرانده‌ای؟» چنگی به دل نمی‌زند؟ چرا همچنان یکی از مشکلات اصلی این است که کجا برویم؟ چگونه روز تعطیلی خود را سپری کنیم؟ هنوز روز تعطیلی نرسیده، عده‌ای زانوی غم بغل گرفته‌اند که چگونه این روز را بگذرانند؟ برای خیلی از ما یک روز تعطیل تنها برنامه‌های زندگی‌مان را به هم می‌ریزد و خستگی میهمانی رفتن‌ها و میهمان‌داری‌ها، رمقی برایمان نمی‌گذارد. بی‌برنامگی و آشفتگی روزهای تعطیل، کم‌کم ما را خسته می‌کند و این خستگی، به تنش‌های ریز و درشتی در روزهای کاری پس از آن منجر می‌شود.

برای آنان که درگیر مسائل کسب‌وکار و فعالیت‌های سنگین اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی هستند لزوم استراحت، تمدد اعصاب، کسب لذت و تقویت روحیه، استفاده بهینه از تعطیلی‌های کوتاه‌مدت را ضروری‌تر می‌کند، خوشبختانه حداقل یکی از فواید زندگی مدرن این است که با اینترنت می‌توان در هر زمینه‌ای، دنیای مجازی را طرف مشورت قرار داد. گزینه‌هایی که این دنیا به شما پیشنهاد می‌دهد، متنوع و پربار هستند، همراه با عکس و حتی تخمین هزینه‌ها، ‌با جست‌وجویی کوتاه در دنیای مجازی، شاید بتوان گفت که گزینه‌های زیر می‌توانند بهترین انتخاب‌ها برای گذراندن یک روز تعطیل در تهران و اطراف تهران باشند:

۱- برج میلاد: برج میلاد تهران به‌خاطر جذابیت‌های ویژه‌ای که دارد و موزه‌هایی که در آن قرار گرفته، می‌تواند یکی از انتخاب‌های شهروندان برای گردشگری باشد. از سوی دیگر به دلیل بخش‌های متنوع و امکاناتی که این برج برای تمام رده‌های سنی در نظر گرفته، جای مناسبی است تا خانواده‌ها ایام فراغتشان را در این برج سپری کنند. برای آنکه بیشتر در جریان قرار بگیرید، می‌توانید به این سایت سری بزنید:

www.tehranmiladtower.ir

۲- باغ موزه قصر: بازدید از باغ موزه قصر را به شما پیشنهاد می‌کنم، خیلی کار جذابی است که یک بافت قدیمی را حفظ و تبدیل به یک موزه کنید و سالن نمایش و سینما در داخل آن قرار دهید، در کنار اینکه آثار موجود در این مکان نیز همچنان حفظ و نگهداری شود. www.qasr.ir هم آدرسی است که می‌توانید از آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۳- بوستان‌های شهر: پیشنهاد من تماشای تمامی بوستان‌هایی است که از جنوب تا شمال شهر تهران ساخته شده‌اند. در تمام مناطق تهران بوستان‌هایی ساخته شده که همگی آنها دیدنی و زیبا هستند، بوستان نهج‌البلاغه، پارک پرواز، پارک آب و آتش یا آبشار تهران از جمله مجموعه‌هایی هستند که می‌توان پیاده‌روی در آنها را برای یک روز تعطیلی وسط هفته توصیه کرد.

۴- سینما یا تئاتر: فکر می‌کنم یکی از کارهایی که می‌توان در این ایام انجام داد رفتن به سینما یا تئاتر است برای این کار پردیس ملت، تئاتر شهر یا مجموعه ایرانشهر را به شما پیشنهاد می‌کنم. به دلیل اینکه این مجموعه‌های فرهنگی - تفریحی از چندین سالن نمایش تشکیل شده و این امکان را به افراد می‌دهد که برنامه مورد علاقه‌شان را آزادانه انتخاب کنند.

۵- یک کشف جدید؛ مرکز تن آسایی و سلامت هانا: هانا را به تازگی پیدا کرده‌ام و چند هفته‌ای است که برای رسیدن هریک از روزهای تعطیلی روزشماری می‌کنم تا از فرصت استفاده کرده و سری به آنجا بزنم. اگر دنبال جایی هستید که بتوانید ریه‌های خود را با اکسیژن کافی پرکنید در داخل شهر تهران تنها گزینه شما هانا خواهد بود. اگر دنبال حوضچه‌های آبگرم معدنی هستید تا با غوطه‌ور شدن در آنها خستگی بدنتان را رفع کنید فقط هانا را می‌توانم به شما توصیه کنم.

اگر همیشه در کنار هر تفریحی دنبال نوشیدنی‌هایی منحصر به فرد و غذاهایی با کیفیت فوق‌العاده هستید، هانا به این مساله به خوبی توجه کرده است. مرکز تن آسایی و سلامت هانا با مشارکت یک شرکت ژاپنی در تهران فعالیت می‌کند و به نظرم نوع نگرش ژاپنی‌ها به تفریح و استراحت به خوبی در آنجا حس می‌شود. می‌دانیم که تعریف اوقات فراغت در ایران درست نیست و برداشت غلطی از آن شده است. ما فکر می‌کنیم اوقات فراغت یعنی زمان اضافه‌ای که باید آن را به هر نحو و با هر کیفیتی پر کرد. اما ژاپنی‌ها روز تعطیلی را زمانی برای سر زدن به خود، خالی کردن استرس‌ها و تنش‌ها و تقویت سلامت جسم و روح می‌دانند.

از نظر ژاپنی‌ها اوقات فراغت نوعی رها شدن و کنار گذاشتن دغدغه‌های کاری و رفتن به دنیای آرامش و لذت است. برای آشنایی با هانا به آدرس www.spahana.ir سری بزنید.

یک روز تعطیل را چگونه بگذرانیم؟

یک روز تعطیل را چگونه بگذرانیم؟