در انتظار سرنوشت

برنده‌‌ها

p31- (3) copy

 رامین رضاییان: بی‌گمان مدافع راست تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی 2018 از جدایی دراگان اسکوچیچ استقبال خواهد کرد. از زمان حضور مربی کروات، رامین به تیم‌ملی دعوت نشده و به احتمال خیلی زیاد این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود. شدت ناامیدی رضاییان از این اتفاق در سطحی است که این اواخر شایعه عجیب تغییر ملیت او و حضورش در تیم‌ملی قطر به‌وجود آمده بود. به طور کلی رضاییان از ناحیه مربیان کروات خوش‌شانس نیست؛ آن از برانکو، این هم از دراگان! حالا اگر اسکوچیچ برود، شاید دوباره درهای تیم‌ملی رو به این بازیکن باز شود. او 45 بار برای تیم‌ملی بازی کرده و دو گل هم زده است.

p31- (4) copy

 وریا غفوری: دیگر مدافع راست سرشناس فوتبال ایران هم با حضور اسکوچیچ فرصت بازی در تیم‌ملی را از دست داده است. غفوری 33 ساله آنقدر از این مساله عصبی بود که بعد از یکی از گل‌هایش ژست «دوربین به دست» را گرفت و اسکوچیچ را دعوت کرد او را ببیند. از این عجیب‌تر اینکه در اتفاقی کمتر دیده شده، باشگاه استقلال با ارسال نامه‌ای رسمی به فدراسیون فوتبال بابت عدم دعوت از غفوری، به دراگان اسکوچیچ اعتراض کرد! به هر حال تغییر احتمالی کادرفنی ممکن است شانس دوباره به وریا بدهد؛ هرچند او از زمان کارلوس کی‌روش بیرون از لیست قرار گرفت و حتی جام‌جهانی و جام‌ملت‌های آسیا را از دست داد.

p31- (1) copy

 اشکان دژاگه: به عنوان نفر سوم مثلا می‌شد به علی علیپور اشاره کرد که این اواخر زیاد بابت عدم دعوتش به تیم‌ملی گلایه کرده است. فرشید اسماعیلی هم توقع داشت در لیست باشد و این اتفاق رخ نداد. با این حال اجازه بدهید به طور مشخص از اشکان دژاگه نام ببریم. کاپیتان تیم‌ملی فوتبال ایران از زمان حضور اسکوچیچ دیگر دعوت نشده و حسابی شاکی است. اشکان بعد از نبودن نامش در اولین اردوی تیم‌ملی نوشت: «موفق باشید با این بازی موذیانه‌تان. خوشحالم که جزئی از آن نیستم.» دژاگه که اخیرا با تراکتور هم قطع همکاری کرد، در صورت تغییر کادر فنی ممکن است حداقل فرصتی برای بازگشت و خداحافظی با تیم‌ملی پیدا کند.

 

بازنده‌ها

p31- (5) copy

 شجاع خلیل‌زاده: یکی از باکیفیت‌ترین مدافعان این سال‌های فوتبال ایران به شکلی عجیب معمولا پشت دروازه تیم‌ملی می‌ماند. به قول خودش در دوره کی‌روش در لیست سیاه بود و عجیب اینکه ویلموتس هم او را دعوت نکرد. با این حال بخت شجاع در دوران اسکوچیچ باز شد. این بازیکن 32 ساله فعلا فقط 12 بازی ملی دارد که اغلب آنها در دوران مربیگری اسکوچیچ در کارنامه شجاع درج شده است. مربی کروات اعتماد کامل به خلیل‌زاده داشت و او را در ترکیب اصلی قرار می‌داد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که مربی بعدی به سبک کی‌روش و ویلموتس، دوباره دست رد به سینه شجاع نزند. این برای او یعنی خداحافظی همیشگی با تیم‌ملی.

p31- (6) copy

 علی قلی‌زاده: وینگر 25 ساله شارلروا البته که فصل موفقی را پشت سر گذاشت و درحال‌حاضر جزو خوب‌های فوتبال ایران است، اما اعتماد اسکوچیچ به او از جنس خاصی بود. در شرایطی که کلی وینگر درجه یک و مدعی داریم و رقابت بین امثال امیری، جهانبخش، ترابی، قائدی و حتی بیرون‌مانده‌هایی مثل عالیشاه و پهلوان داغ است، اسکوچیچ روی قلی‌زاده به عنوان فیکس قطعی در تیم‌ملی حساب کرد. او در مهم‌ترین مسابقات منامه هم در ترکیب اصلی قرار گرفت و برابر عراق پاس کلیدی اول را برای احسان حاج‌صفی ارسال کرد. با این اوصاف اگر اسکوچیچ جدا شود، ممکن است قلی‌زاده در ازدحام مدعیان کار سختی برای اثبات شایستگی‌هایش به مربی جدید داشته باشد.

p31- (2) copy

 عارف غلامی: می‌شد به عنوان سومین بازنده مثلا به صادق محرمی اشاره کرد که کیفیت فعلی‌اش فوق‌العاده نیست، اما اسکوچیچ او را از ترکیب اصلی خارج نمی‌کرد. احمد نوراللهی هم بازیکنی است که در دوره ویلموتس فیکس شد و بعد از حضور اسکوچیچ جایگاهش را در تیم‌ملی تثبیت کرد. با این حال اجازه بدهید به طور مشخص به عارف غلامی اشاره کنیم؛ بازیکنی که دعوتش به اردو از سوی اسکوچیچ، عجیب‌ترین اتفاق ممکن بود. غلامی حتی در استقلال جایگاه باثباتی ندارد و چه بسا اگر از هواداران افراطی این تیم هم سوال شود، آنها به حضور عارف در تیم‌ملی رای ندهند. در هر صورت بعید است به‌جز اسکوچیچ مربی دیگری به غلامی اعتماد کند.