خانه‌هایی ارزان در قلب تهران
گروه مسکن- علی مقدم: مسیر بزرگراه نواب به طور 5529 متر از میدان توحید آغاز و تا شمال پادگان قلعه‌مرغی ادامه می‌یابد و به 5 قطعه یا فاز به شرح زیر تقسیم شده است.

محله نواب
- قطعه اول از خیابان آذربایجان تا خیابان امام‌خمینی است که طول آن 793 متر است.
- قطعه دوم یا فاز دوم حد فاصل خیابان امام‌خمینی تا خیابان سینا به طول ۱۰۱۵ متر است.
- قطعه سوم از خیابان سینا شروع شده و به خیابان هلال احمر ختم می‌شود و طول آن 1180 متر است.
- قطعه چهارم که به فاز چهار معروف است به طول ۱۴۰۱ متر بین خیابان‌های هلال احمر و قلعه‌مرغی قرار گرفته است و آخرین قطعه که فاز پنج است در شمال این بزرگراه، حد فاصل میدان توحید تا خیابان آذربایجان را به خود اختصاص داده است و طول تقریبی آن نیز ۱۱۴۰ متر است.در محله نواب ساخت فازهای ۱، ۲ و ۳ به پایان رسیده و در حال حاضر مردم در آنها ساکن هستند.محله نواب که به گواه اغلب کارشناسان الگوی مناسب شهرسازی است، در زمان مدیریت غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران نوسازی شد.ساختمان‌های یک دست با ارتفاع و رنگ‌های هماهنگ و یک جور در این محدوده نوعی یکپارچگی را در محله نواب ایجاد کرده است.
اتوبان نواب جداکننده دو منطقه شهرداری است. ساختمان‌هایی که در شرق اتوبان نواب قرار گرفته‌اند جزو منطقه 11 شهرداری می‌باشند و ساختمان‌هایی که در غرب اتوبان نواب قرار دارند، در منطقه 10 شهرداری قرار گرفته‌اند. البته فاز 4 در غرب اتوبان نواب در منطقه 17 شهرداری تهران واقع شده‌ است.به چند دلیل بازار خرید، فروش، رهن و اجاره در غرب اتوبان نواب نسبت به شرق آن رونق بیشتری دارد، از جمله دلایل آن نزدیکی به بازارهای رودکی و سلسبیل است که امکان خرید راحت‌تر و سهل‌تر را برای مردم فراهم می‌کند. دیگر اینکه بخش غربی نواب خارج از محدوده اضطراری ترافیک (طرح زوج و فرد خودروها) است.
اگر بحث تفاوت بین غرب و شرق بزرگراه را کنار بگذاریم و مقایسه‌ای بین سه فاز اول، دوم و سوم نواب انجام دهیم، می‌بینیم که واحدهای مسکونی موجود در فاز یک قیمت‌های بیشتری (البته خیلی ناچیز) نسبت به فازهای ۲ و ۳ دارند که می‌توان مهمترین دلیل آن را نزدیکی به مترو دانست.
البته از نواقص ساختمان‌های فاز یک مشترک بودن سرویس‌های بهداشتی (حمام و دستشویی) در واحدهای مسکونی است.درب‌های ورودی ساختمان‌های فاز یک در جلوی ساختمان واقع شده‌اند اما ساختمان‌های فاز 2 ورودی‌هایشان از پشت ساختمان‌ها است.
ورودی‌های فاز ۳ هم در بعضی از ساختمان‌ها از پشت ساختمان و در بعضی دیگر از جلوی ساختمان است. نکته قابل توجه این که در فاز ۲ نواب تعدادی از خانه‌ها دوبلکس هستند که در نوع خود قابل توجه است.


عکس: سامان دزیانیان


البته به گفته ساکنان این منطقه مزیتی که ساختمان‌های فاز 3 نسبت به فاز یک و دو دارند خوش نقشه بودن و نیز نوسازتر بودن آپارتمان‌ها نسبت به خانه‌های فاز یک و دو است.
یکی از اشکالاتی که ساختمان‌های موجود در این سه فاز دارند، در نظر گرفته نشدن پارکینگ برای تمامی واحدها است و پارکینگ جدا از ساختمان خرید و فروش می‌شود.
جالب است بدانید قیمت ساختمان‌های نواب ارزان‌تر از ساختمان‌های مشابهی است که در مجاورت آنها قرار دارند.آپارتمان‌های نواب هنوز دارای سند نیستند و همین نقصان باعث شده که قیمت ملک در این منطقه از مناطق همجوار کمتر باشد.
چرا که نداشتن سند باعث می‌شود وام بانکی به این واحدها تعلق نگیرد و این موضوع از دلایل تاثیرگذار در پایین‌تر بودن قیمت ساختمان‌های این منطقه است.البته طبق گفته‌های اهالی ساکن در محله نواب به تازگی سند این واحدهای مسکونی آماده و برخی نیز واگذار شده است.طبق گفته‌های مشاورین املاک و قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان قیمت آپارتمان در این منطقه (فازیک الی فاز سه) از متری ۷۰۰هزار تومان شروع شده و به متری ۸۵۰هزار تومان می‌رسد که این اختلاف قیمت به عواملی چون محل قرارگیری ملک، مرتب بودن سر و وضع ظاهری خانه و ... بستگی دارد.البته باید یادآور شد که ممکن است مواردی هم پیدا شود که قیمت‌های بالاتر از متری ۸۵۰هزار تومان و یا کمتر از ۷۰۰هزار تومان وجود داشته باشد که به شرایط خاص آپارتمان و عوامل دیگری بستگی دارد.طبق گفته‌های ساکنان محل، منطقه نواب نسبت به گذشته تفاوت‌‌های زیادی پیدا کرده و بهتر شده است.در گذشته اغلب واحدها خالی بوده، ساختمان‌ها نگهبان و هیات‌مدیره نداشتند، اکثر مالکین ساکن آنجا نبوده و خانه‌های خود را در بعضی موارد به افراد مجرد اجاره می‌دادند و در مجموع برای سکونت خانواده‌ها محیط چندان مناسبی نبود اما در‌حال‌حاضر اکثر ساکنان ساختمان‌ها مالک هستند و به وضعیت ساختمان و محیط اطراف اهمیت می‌دهند.ساختمان‌ها اغلب دارای هیات‌مدیره و نگهبان هستند و نیروی انتظامی توجه مناسبی به برقراری امنیت و کنترل شرایط این منطقه دارد. حتی خود ساکنان تمایل ندارند و اجازه نمی‌دهند افراد ناباب در ساختمان‌هایشان زندگی کنند.همه این عوامل و شرایط دست به دست هم داده‌اند تا محیط نواب برخلاف تصور عموم به محیطی خوب و ایده‌آل برای زندگی تبدیل شود.