صنعت سازه‌های فلزی قانونمند شود

 موفقیت شرکت در صادرات به عراق

فرشید فیوضاتی، مدیرعامل شرکت «سازه‌های فلزی و ماشین‌آلات صنعتی صفا» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: شرکت ما در ادامه فعالیت شرکت صنعتی و تولیدی «استاد» که در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد، در زمینه تولید سازه‌های فلزی و ماشین‌آلات فعالیتش را آغاز کرد. در واقع به دلیل اینکه شرکت استاد در تهران فعالیت می‌کرد، به علت ایجاد مشکلات زیست محیطی، امکان ادامه فعالیت نداشت و از سال ۱۳۸۳ ساخت کارخانجات شرکت «صفا» آغاز شد و نهایتا در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید. بهره‌برداری شرکت با وضع تحریم‌های بین‌المللی مصادف شد، اما با وجود مشکلات، با توجه به پیشینه‌ای که اشاره کردم، توانستیم به مسیر ادامه دهیم. امروزه ساخت کارخانه‌ها، انواع ساختمان‌ها مانند برج‌های مسکونی و مال‌ها، هنگر هواپیما، سازه‌های نظامی ‌و به طور کلی هرآنچه که سازه آن با فولاد ساخته می‌شود، توسط این شرکت انجام می‌شود. حتی در زمینه صادرات رشد داشته و سال گذشته صادرات شرکت به عراق راضی کننده بود. به طور نمونه یکی از شرکت‌های بزرگ عراق «زعیم» نام دارد که در زمینه نهاده‌های دام و طیور فعالیت می‌کند که بر اساس مذاکراتی که داشتیم، تمام کارخانه‌های این شرکت را ساخته و هم اکنون در حال مذاکره برای عقد قرارداد ساخت «شاپینگ مال» برای شرکت مذکور هستیم.

 چالش بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه

فیوضاتی در مورد چالش‌های پیش روی شرکت می‌گوید: صنعت سازه‌های فلزی در حوزه تولید و صادرات به شرایط تحریمی‌گره نخورده است، چرا که مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می‌شود. بزرگ‌ترین مشکلی که ما و سایر صنایع را درگیر کرده، تغییرمداوم قیمت‌ها به خاطر نوسان نرخ ارز است. به طور نمونه رنگ پوشش سازه‌ها که دو سال پیش هر کیلوگرم کمتر از ۵ هزار تومان خریداری می‌شد، امروز باید ۳۰ هزار تومان خریداری شود. در حوزه سیم جوش CO۲ نیز به همین صورت است. چرا که هر کیلوگرم ۲۵۰۰ تومان بوده و در حال حاضر به ۳۰ هزار تومان رسیده است. فقدان ثبات، عملا برنامه‌ریزی را دچار مشکل می‌کند، اما چون نقطه تمایز محصولات ما با سایر همکاران کیفیت است، مشتری‌های خود را همچنان حفظ کرده‌ایم. متاسفانه حتی زمانی که دلار ارزان می‌شود، قیمت‌ها پایین نمی‌آید و حل این مشکلات نیاز به تصمیم‌های کلان اقتصادی دارد.

 مزیت‌های صادراتی نسبت به رقبا

مدیرعامل شرکت «سازه‌های فلزی و ماشین‌آلات صنعتی صفا» با اشاره به مقایسه قیمت سازه‌های فلزی شرکت و نمونه‌های مشابه داخلی وخارجی، افزود: قانون گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که در صنعت سازه‌های فلزی باید قانونمند باشیم. در برهه‌ای اسکلت‌های فلزی را در کارگاه ساختمانی جوش و نصب می‌کردند که خارج از استاندارد و آیین‌نامه‌ها بود، اما امروز چنین موردی کمتر مشاهده می‌شود و اسکلت‌های فلزی در کارخانه‌ها تولید و آماده می‌شود. چرا که سازنده‌ها را مجبور کرده‌اند که باید به کارخانه‌ای رجوع کنند که پروانه استاندارد از سازمان ملی استاندارد داشته باشد. تقریبا هفت کارخانه این پروانه را در کشور دارند و ما اولین دریافت‌کننده این پروانه در استان مرکزی هستیم. طبیعی است وقتی شرکتی دارای نشان استاندارد است، باید متعهد به رعایت استاندارد و کیفیت باشد. از نظر قیمت هم با توجه به بالا بودن حجم تولیدی شرکت و اینکه معتقد هستیم «مشتری درخت جواهر» است، بین شرکت‌هایی که دارای مجوز استاندارد هستند و با کیفیت تولید می‌کنند، در رده‌های آخر قیمت قرار داریم. اگر بخواهیم خودمان را از نظر قیمتی با شرکت‌های خارجی در زمینه صادرات نیز مقایسه کنیم، به مراتب قیمت‌های ارزان تری ارائه می‌کنیم و همین امر باعث شده تا در عراق با وجود اینکه ساخت صنایع دست آمریکایی‌هاست و آنها تصمیم گیرنده هستند، اما گروه «زعیم» با  شرکت ما قرارداد منعقد کرد.

 تامین اجتماعی و دارایی عمده ترین مشکل

فیوضاتی در مورد انتظارات از دولت می‌گوید: دولت‌ها به دنبال این هستند که کارآفرینان ایجاد اشتغال کنند و این طبیعی است. ما دراین صنعت از دولت به‌ویژه دولت کنونی که اهتمام ویژه‌ای به صنعتگران دارد، رضایت داشته، اما مهم ترین مشکلات این صنعت موضوع «دارایی» و «تامین اجتماعی» است. از این رو به سمت عقد قرارداد با نهاد‌های دولتی نرفته‌ایم. چرا که این سازمان‌ها با وجود اینکه ما پولی از کارفرما دریافت نکرده‌ایم، موعد زمان مورد نظرشان هزینه‌ها را تمام و کمال دریافت می‌کنند. قطعا انعطاف بیشتر دو نهاد «دارایی» و «تامین اجتماعی» کمک بزرگی به صنعتگران خواهد کرد.

Untitled-1