« رفتار و عمل ائمه جمعه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم از آن دین، تقوا، صداقت و انقلابی گری را استشمام کنند»، استفاده از جوانان مؤمن، با فکر و مورد اعتماد در ستادهای نمازجمعه ضروری است.»، «خطبه‌ها کوتاه، بلیغ و رسا باشد»،«نباید به محض دیدن مشکلی در دستگاههای دولتی، قضایی و یا مراکز دیگر، آن را در خطبه‌ها مطرح کرد»،«حرکتی در زمینه رونق تولید در کشور شروع شده که لازم است مصادیق این جریان امیدبخش در خطبه‌ها بیان شود.» و ..این جملات بخشی از بیانات مهم رهبری در دیدار اخیر ائمه جمعه سراسر کشور با ایشان بود.

در همین راستا حجت الاسلام محسن غرویان در سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه  و با اشاره به تاکیدات اخیر رهبری به ائمه جمعه، به خبرآنلاین گفت: ائمه جمعه نماینده روحانیت در بین مردم هستند. در هر شهری که امام جمعه پشت تریبون قرار می گیرد؛ مردم توقع دارند که او هم در گفتار، هم در عمل و نوع زندگی اش الگویی برای مردم باشند.

وی افزود: در چهره امام جمعه، حاکمیت اسلامی متجلی می شود. بدین جهت مقام معظم رهبری سفارشات بسیار مهمی داشتند که هم از لحاظ علمی، ائمه جمعه مطالب را صحیح و واقعی بیان کنند؛ هم از لحاظ رفتاری در زندگی و سلوک شخصی خود به گونه ای باشند که مردم از آنان الگو برداری کنند. امام جمعه فقط یک شخص عادی نیست بلکه همیشه در دید مردم است؛ از این نظر باید این موازین و اصول را به درستی رعایت کنند. 

غرویان تصریح کرد: اخیرا هم آقای خاتمی نیز در خطبه نماز جمعه تهران گفتند که جمعیت افرادی که برای نماز جمعه می آیند؛کمتر شده است. منظور از فاصله ای که می گویند بین مردم و ائمه جمعه افتاده، همین است. مردم باید با رغبت و انگیزه در نماز جمعه شرکت کنند. وقتی امام جمعه سخن از دردهای مردم بزند و نبض جامعه را در دست داشته باشد، مردم در نماز جمعه شرکت می کنند. آن ها باید امام جمعه را سخنگوی خود ببینند. زمانی که امام جمعه خواسته های اکثریت مردم را مطرح نمی کند، طبیعتا فاصله ایجاد می شود. بنابراین امام جمعه باید نظر اکثریت مردم را بدست آورد؛ نه جمعیت خاص و محدود را.

وی  گفت: نسل جوان در هر کشور؛آینده آن جامعه را در دست دارد. تداوم انقلاب ما هم به دست نسل جوان خواهد بود. نماز جمعه به قدری جاذبه باید داشته باشد که نسل جوان را مجذوب خود کند. اگر خدای ناخواسته جنگی اتفاق بی‌فتد و یا حادثه سنگینی رخ دهد؛ همین جوانان هستند که باید جبهه ها را پر کرده و در صحنه باشند. نماز جمعه باید به گونه ای باشد که جوانان آمادگی ذهنی و روحی و قلبی برای حضور در روزهای سخت کشور را داشته باشند. لذا مطالب باید جذاب، شفاف و انتقادات صریح از زبان امام جمعه شنیده شود.

غرویان با بیان آن که برخی از نقد هایی که در تریبون نمازجمعه نسبت به دولت می شود؛ منصفانه نیست بیان کرد: متاسفانه برخی تریبون های نماز جمعه، حتی به تذکرات رهبری توجه و عمل نمی کنند. آنان سلیقه و اخلاقیات شخصی خودشان را در تریبون عمومی مطرح می کنند. کشور برای همه است و دولت هم تلاش می کند. اگر همه مشکلات را متوجه دولت کنیم؛ این نشان دهنده غرض ورزی حزبی و گروهی و شخصی است. اگر نقدی نسبت به حاکمیت صورت می گیرد، باید همه قدرت های نظام را نقد کنند. نقد هایی که در برخی از تریبون های نماز جمعه نسبت به دولت می شود؛ عادلانه نیست. برخی فقط دولت را مقصر می دانند و می خواهند دولت را شکست بدهند؛ این امر درستی نیست. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.