هشدار در مورد انفجارکرونا در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، حریرچی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، همچنین با تاکید بر اینکه در موج سوم کرونا تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان خیلی بیشتر از موج اول و دوم گزارش شده است از استان‌های تهران و قم، به‌عنوان استان‌هایی که نامشان از نظر ابتلا چشم‌نوازی می‌کند یاد کرد. معاون‌کل وزارت بهداشت در ادامه از احتمال افزایش جان‌باختگان با توجه به وضعیت فعلی خبرداد و نسبت به حالت شبه‌انفجاری بیماری در کشور هشدار داد.

در این میان بر اساس گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته ۳ هزار و ۳۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و از میان آنها یک‌هزار و ۳۷۷ نفر بستری شدند. رقمی‌که نشان می‌دهد میزان موارد ابتلا به کرونا هر روز افزایش می‌یابد. این رقم روز شنبه ۳هزار و ۲۰۴ بیمار کووید-۱۹ بود که از میان آنها هزار و ۲۷۴ نفر بستری شده بودند. در همین حال ۳۰ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند.

سیما‌سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته اعلام کرد که مجموع شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز بیماری از ۱۰۲ شهرستان در هفته قبل به ۱۵۸‌شهرستان در هفته جاری رسیده است. او با اشاره به روند کاهشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در کشور، نسبت به سخت‌تر شدن شرایط بیماری طی روزهای آینده هشدار داد.

در این بین گزارش‌ها از بالا بودن متوسط آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران نسبت به ۳۰‌استان دیگر خبر می‌دهد؛ گزارش‌هایی که نشان می‌دهد آمار فوتی‌ها با شیب تندی در تهران در حال افزایش است.

 امکان بازگشت برخی تعطیلی‌ها به تهران

به‌دنبال افزایش موارد ابتلا به کرونا و به‌تبع آن ازدیاد جان‌باختگان در کشور و به‌خصوص پایتخت بود که روز شنبه حسن روحانی از بازگشت مقررات و نظارت‌های کرونایی به کلان‌شهرها خبر داد و اعلام کرد که این طرح ابتدا در تهران اجرایی خواهد شد و پس از آن در سایر شهرها به مرحله اجرا درخواهد آمد. در همین راستا روز گذشته ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال‌حاضر موضوع و محور اصلی نگرانی‌ها، استان تهران است، به‌ نوعی از امکان بازگشت تعطیلی‌ها خبرداد. به گزارش الف، او گفت: با توجه به اینکه تهران از تجمع و ترددهای بالایی برخوردار است و تاثیر فراوانی بر سایر استان‌ها می‌گذارد، پس امکان بازگشت تعطیلی‌ها در تهران بسیار بیشتر از سایر استان‌ها است. معاون کل وزارت بهداشت‌ همچنین از تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: با صلاحدید مسوولان استانی، تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها امکان تمدید خواهد داشت و درباره تعطیلی سایر اماکن همچون ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و تالارها و برگزاری مراسم گوناگون هم مسوولان استانی، مستقل تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی گفت: برخی مشاغل مانند نیروی انتظامی و بیمارستان‌ها در گروه و دسته اول قرار می‌گیرند و این گروه از مشاغل هرگز تعطیلی ندارند، اما اعمال تعطیلی برای مغازه‌داران و برخی اداره‌ها با صلاحدید ستاد ملی مقابله با کرونا امکان‌پذیر خواهد بود. معاون کل وزارت بهداشت افزود: اعمال کسر‌از‌حقوق به دستگاه مربوط و تصمیم‌گیرنده واگذار شده، اما تجربه نشان داده است که این میزان از جریمه کافی نیست و براساس تصمیم رئیس‌جمهور قرار است دستورالعمل جدیدی از هفته آینده اعلام و اعمال شود.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی از برنامه‌ریزی برای تعیین و اعمال جرایم بازدارنده برای افرادی که با تست مثبت کرونا قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد و گفت: این کار با همفکری کارشناسان و همکاری قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی اجرایی خواهد شد.

 نظارت بر استفاده از ماسک در تهران

همزمان استاندار تهران نیز از انتخاب تهران برای پایلوت نظارت جدی بر استفاده از ماسک خبر داد و بر لزوم اعمال محدودیت‌های بیشتر تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» انوشیروان محسنی‌بندپی تاکید کرد: پیشنهاد استان این است که تعطیلی ورزش‌هایی که برخورد فیزیکی دارند، همچنین استخرهای شنا، قهوه‌خانه‌ها، نمازجمعه و تالارها تداوم پیدا کند تا نسبت به مدیریت بیماری در شرایط شروع فصل پاییز، شیوع آنفلوآنزا و سرما، تراکم جمعیت و ... اقدام شود.

 افزایش مناطق کرونایی پایتخت

همه اینها در شرایطی است که به گفته علیرضا زالی معاون فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران منحنی کرونا در پایتخت با شیب نسبتا زیادی به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود و وضعیت کاملا قرمز است. در همین راستا به تعداد مناطق آلوده کرونایی در پایتخت اضافه شده است و مناطق شرق تهران از جمله منطقه ۴ و مناطق جنوبی ۱۴ و ۱۵ و تا حدی منطقه ۱۷ تهران از جمله مناطقی هستند که بیشترین آلودگی را دارند.

زالی همچنین روز گذشته تصریح کرد: در استان تهران به کمک سیستم ردیابی دیجیتال موفق به نقطه‌یابی ۵۰ هزار بیمار مبتلا و به‌دنبال آن شناسایی مناطق آلوده استان شده‌ایم که این پروسه در حال استمرار است.

 تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های تهران

در همین حال پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح‌دانشوری با بیان اینکه در پیک جدید بیماری بسیاری از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در حال بستری بیماران کرونایی هستند، اظهار کرد: با وجود افزایش ظرفیت‌ها حداقل در تهران هنوز با کمبود تخت برای بستری مواجه هستیم و تخت‌های بیمارستانی در حال‌حاضر پر شده است.

به گزارش عصر‌ایران، طبرسی با تاکید بر اینکه اگر مداخله‌ جدی صورت نگیرد، امواج بیماری در طول پاییز ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: تنها چیزی که در موج جدید مشاهده می‌شود افزایش تعداد بیماران بدحال است؛ به‌عبارت دیگر تعداد بیماران نیازمند خدمات ویژه متاسفانه در این موج بیشتر شده است. طبرسی وضعیت اپیدمی را نسبت به اسفند و فروردین وخیم‌تر دانست و ادامه داد: انتظار ما چیز دیگری بود، چراکه بیماری در ابتدا ناشناخته بود ولی طی چند ماه گذشته تجربیات زیادی کسب شده، با این حال متاسفانه میزان مرگ و میرها نیز نسبت به اسفند و فروردین بالاتر است.  افزایش فوتی‌های کرونا در تهران در شرایطی رخ می‌دهد که در حال‌حاضر ۹۵۰هزار نفر از مترو و در مجموع یک‌میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از اتوبوس استفاده می‌کنند.

 فوت ۱۹۵ بیمار کرونایی دیگر

اما روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود از وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور از فوت ۱۹۵ نفر دیگر در کشور خبر داد. سیما‌سادات لاری مجموع بیماران کرونا را ۴۴۶ هزار و ۴۴۸ نفر‌ و مجموع جان‌باختگان این بیماری را ۲۵‌هزار و ۵۸۹ نفر اعلام کرد. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۴۰۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند. به گزارش «ایسنا» لاری در توضیح استان‌های در وضعیت قرمز بیماری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان‌رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان‌غربی، مرکزی، کرمان، خراسان‌شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. وی همچنین گفت: استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.