نگاهی به عملکرد بانک ملت در طرح خرید نقدی گندم

دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و داوود دانش‌جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی به خاطر خدمات بانک ملت به ویژه در طرح خرید گندم درسال۸۵ از دکتر علی دیواندری مدیرعامل این بانک قدردانی کردند. وزیر اقتصاد در نامه‌ای به مدیرعامل بانک ملت نوشت: «تلاش شبانه‌روزی و ارزنده آن بانک در طول سال ۸۴ در زمینه‌های گوناگون کاری به خصوص در محورهای توسعه بانکداری الکترونیک، روشمند کردن امور با داشتن چشم انداز، استراتژی و برنامه، افزایش کارایی در جهت تحقق اهداف قانون برنامه چهارم توسعه، توجه و اهتمام در خدمات‌رسانی به اقشار مختلف جامعه که مورد تایید اعضای مجمع عمومی بانک‌ها قرار گرفت، همچنین دریافت اظهارنظر مطلوب از حسابرس، شایسته تقدیر است.»

خرید گندم با سامانه‌های الکترونیکی

بر اساس توافقات فی‌مابین بانک ملت و شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص خرید نقدی محصولات کشاورزی و در راستای اجرای اهداف دولت و تکریم ارباب رجوع در سال ۸۵، طرح خرید نقدی برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم، برنج و چغندر قند توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت‌های تابعه با همکاری بانک ملت و از طریق سامانه‌های الکترونیک انجام گرفت، که بر اساس اظهارنظر مسوولان ذی‌صلاح بانک ملت با موفقیت این طرح را به انجام رساند.

میرکاظمی وزیر بازرگانی در جمع مدیران بانک ملت گفته بود: بانک ملت با اجرای طرح خرید تضمینی گندم نشان داد که بانک زنده و پویایی است که متناسب با نیازهای روز جامعه حرکت می‌کند.

اهداف طرح

خرید نقدی محصولات کشاورزی و تسریع و تسهیل اجرای آن، داشتن اطلاعات به روز از وضعیت خرید در تمامی مراکز، استفاده بهینه از امکانات و شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای جلوگیری از انجام امور موازی، تسریع در انتقال وجوه مربوط به محصولات کشاورزی خریداری شده به حساب کشاورزان به صورت ONLINE، کاهش حجم کار شعب بانک و مدیریت شعب استان‌ها، اهتمام بر کاهش و رفع اختلافات آماری و مالی شرکت بازرگانی دولتی ایران و آمار ارائه شده در سایت اینترنتی از سوی بانک و استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در راستای کاهش نیروی انسانی مورد نیاز اجرای طرح و به تبع آن کاهش هزینه‌های اجرایی طرح مزبور، از اهداف طرح خرید نقدی محصولات کشاورزی بود.

تجهیزات مورد نیاز

جهت اجرای هر چه مطلوب‌تر این طرح بایستی تمام مراکز خرید تعیین شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی و شرکت‌های تابعه اعم از مراکز خرید تحت پوشش شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی، سازمان تعاون و روستایی و شالیکوبی‌ها دارای سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشند تا از آن طریق اطلاعات مربوط به کشاورزان و محصولات خریداری شده، به همراه سند پرداخت چاپ و به شعبه ناظر ارائه شود. در ضمن ایجاد مسیر ارتباطی بین شعب ناظر بر مراکز خرید و مرکز خرید نقدی گندم جهت انتقال و تجمیع اطلاعات مربوط به مراکز خرید سطح استان جهت درج در سایت اینترنتی بانک لازم بود تا این تبادل اطلاعات بدون دخالت نیروی انسانی انجام گیرد.

اقدامات بانک ملت

بانک ملت به منظور انجام خرید نقدی گندم از کشاورزان اقدامات زیر را انجام داد.

۱ -تعیین شعب ناظر بر مراکز خرید و ابلاغ دستور‌العمل مربوطه

۲ -افتتاح حساب پس‌انداز قرض‌الحسنه الکترونیک به نام کشاورزان واریز گروهی وجوه مربوطه به محصولات کشاورزی خریداری شده بر اساس فایل ارائه شده از سوی مرکز خرید.

۳ -تولید سامانه تجمیع اطلاعات آماری محصولات کشاورزی خریداری شده قابل استفاده در لایه‌های اجرای طرح

۴ -در صورت امکان ایجاد واحدهای بانکی در مراکز خرید دارای ارتباط ONLINE به منظور افتتاح حساب پس‌انداز قرض‌الحسنه الکترونیک به نام کشاورزان در لحظه خرید محصولات کشاورزی

۵ -ایجاد امکان گزارش‌گیری در سامانه جام و سایت اینترنتی بانک با توجه به اطلاعات مورد نیاز شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت‌های تابعه:

برداشت از حساب جام متمرکز خرید محصولات کشاورزی در مرکز از طریق سامانه خرید نقدی گندم انجام می‌گیرد.

گزارشات ارائه شده در سایت اینترنتی بانک در سه لایه استان، مرکز خرید و به تفکیک کشاورزان مراجعه‌کننده به مرکز خرید خواهد بود، بدین‌صورت که علاوه بر گزارش‌های ارائه شده فعلی در سایت، کاربر مربوطه در هنگام انتخاب مرکز خرید موردنظر قادر به رویت مشخصات کشاورزان مراجعه‌کننده به آن مرکز و میزان محصول خریداری شده، مبالغ پرداختی به آنان و سایر اطلاعات موردنیاز خواهد بود.

روش‌های پرداخت وجوه مربوط به محصولات خریداری شده:

حساب‌های الکترونیک بانک ملت

کشاورزان قبل از انتقال محصولات خود به مراکز خرید به یکی از نزدیک‌ترین شعب بانک ملت مراجعه می‌کردند و نسبت به افتتاح یکی از حساب‌های الکترونیک جام، پس‌انداز قرض‌الحسنه الکترونیک اقدام نموده و در پایان همان روز کاری وجوه مربوط به محصولات کشاورزی خریداری شده به حسابشان واریز می‌شد.

همچنین کشاورزان با استفاده از کارت ACCESS در مناطقی که بانک ملت فاقد شعبه بود از طریق دستگاه‌های خودپرداز سایر بانک‌ها که به شبکه شتاب متصل می‌باشند نسبت به دریافت وجه اقدام می‌کردند.

در ضمن کشاورزان می‌توانستند با استفاده از کارت خرید در فروشگاه‌های دارای POS متصل به شبکه شتاب از حساب خود برداشت و کالاهای موردنیاز خود را خریداری کنند.

حساب‌های غیرمتمرکز

در خصوص آن دسته از کشاورزان که تمایل به افتتاح حساب الکترونیک نداشتند با افتتاح یکی از حساب‌های غیرمتمرکز (عادی) وجوه مربوطه به هر روش واریز می‌شد:

در صورتی که حساب کشاورز نزد شعبه ناظر افتتاح شده باشد که وجوه مربوطه از محل سرفصل بدهکاران موقت برداشت و به حساب مزبور واریز می‌شد.

در صورتی که حساب کشاورز نزد شعبه دیگری بود وجوه مربوطه از سرفصل بدهکاران موقت برداشت و بدون اخذ کارمزد به شعبه دارنده حساب حواله می‌شود.

کشاورزان فاقد حساب نیز در هنگام تحویل محصولات کشاورزی به مراکز خرید فاقد یکی از انواع حساب‌ها در بانک ملت باشند وجوه مربوطه از سرفصل بدهکاران موقت برداشت و به نام کشاورز به سرفصل بستانکاران موقت منتقل می‌شد و در پایان روز بدهکاران موقت از طریق صدور سند بین واحد‌ها تسویه شده و وجوه تجمیع شده در سرفصل بستانکاران موقت شعبه ناظر در هنگام مراجعه کشاورز تسویه می‌شد.