اگر این کار را در زمان مناسب انجام ندهند، شاید مجبور شوند در وقتی دیگر که بازار رونقی ندارد، از سر ناچاری اقدام کنند. تجربه نشان داده که در چنین وضعیتی، سهامداران اشتیاقی به سرمایه‌گذاری ندارند و در نتیجه شرایطی ایجاد می‌شود که این عدم استقبال می‌تواند سبب کاهش فرسایشی قیمت سهم شود. شرکت‌های دیگری هم که بدهی قابل توجهی به سهامداران دارند می‌توانند با افزایش سرمایه اقدام به تسویه کرده و ساختار مالی خود را اصلاح کنند. برخی از شرکت‌ها هم پروژه‌هایی درحال اجرا دارند که وضعیت تورمی فعلی نیاز به نقدینگی را برای آنها بیشتر خواهد کرد. مدیران این شرکت‌ها می‌توانند با دوراندیشی از کند شدن یا توقف روند اجرای طرح‌های توسعه خود جلوگیری کنند. همان‌گونه که خبرگان بازار سرمایه توصیه دارند که بهترین زمان برای عرضه اولیه روزهای پررونق بازار است، افزایش سرمایه‌های شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس هم با فرض استحکام طرح توجیهی، می‌تواند در حکم عرضه‌اولیه‌هایی باشد که به بازار عمق بیشتری داده و منافع مناسبی را عاید سهامداران می‌کند. البته تفاوت کوچکی هم بین عرضه اولیه و افزایش سرمایه هست؛ در افزایش سرمایه منابع به شرکت‌های بورسی تزریق می‌شود اما در عرضه اولیه بعضا (و شاید ندرتا) منابع حاصل از فروش سهام به خارج از بازار می‌رود. دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است. سفانو ح: «سیمان فارس‌نو» که در مهر ۱۳۸۸ با سرمایه ۳۵ میلیارد تومانی وارد بورس شده بود، پس از ۹ سال حضور، در اسفند سال گذشته افزایش سرمایه به میزان ۱۵ میلیارد تومان (حدود ۴۳ درصد از مطالبات و آورده نقدی) را اعلام کرد تا سرمایه‌اش به ۵۰ میلیارد تومان برسد. نماد حق‌تقدم سفانو ۲۸ فروردین در قیمتی تقریبا معادل سهم (با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی) معامله شد که با توجه به اینکه ثبت افزایش سرمایه تا مجمع انجام نمی‌شود، قیمت بالایی بود. شاید به‌همین دلیل بود که در تمام روزهای پس از کشف قیمت، حق‌تقدم در قیمت‌های منفی معامله شد. سفانو براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده خود، برای هر سهم اندکی کمتر از ۲۵۰ تومان سود ساخته که حدود ۲۱۰ تومان آن سود عملیاتی است. اگر سهامدار عمده به روال هر سال خود عمل کند، ۲۰۰ تومان یا بیشتر در مجمع تقسیم خواهد کرد. سهامدار عمده «سیمان فارس‌نو» هلدینگ سیمانی تامین اجتماعی است که سیاستش تقسیم سود بالا در مجامع، حتی با وجود عدم امکان پرداخت آن است. سفانو به همین دلیل بیش از ۳۰ میلیارد تومان یعنی بیش از ۲ برابر میزان افزایش سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی، سود سهام (در تاریخ تهیه بیانیه ثبت افزایش سرمایه) بدهکار است، بنابراین با ثبت این افزایش سرمایه وجه نقد چندانی دریافت نخواهد کرد. سفانو بخشی از سیمان خود را می‌تواند از طریق بندر عسلویه به مقاصد خارجی صادر کند که رشد نرخ ارز سبب جهش سود آن در سال مالی ۱۳۹۷ شده است. هلدینگ سیمانی تامین اجتماعی علاوه بر «سیمان فارس‌نو» شرکت دیگری به‌نام «سیمان فارس» (سفار) هم در مجموعه خود دارد که مطابق نام‌گذاری انجام شده «نو» نیست، بلکه قدیمی بوده و برنامه نوسازی آن در محلی جدید و خارج از محدوده شهری در حال اجراست.

والبر ح: مجمع فوق‌العاده «گروه دارویی البرز» که پیش از این «سرمایه‌گذاری البرز» نام داشت، شنبه دو هفته قبل برگزار و سرمایه بیش از ۳۷۰ میلیارد تومانی خود را به میزان ۱۱۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۳۰ درصد افزایش داد. محل این افزایش سرمایه مطالبات و آورده نقدی سهامداران است و عمدتا از محل تقسیم سود ۳۷ تومانی مجمع سالانه قبلی آن تامین خواهد شد، چون مطالبات سود سهامداران در تاریخ تهیه بیانیه ثبت افزایش سرمایه، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است. هدف از انجام این افزایش سرمایه هم شرکت در افزایش سرمایه زیرمجموعه‌هاست که براساس سنت چند ساله شرکت‌های گروه البرز (و در واقع سهامدار عمده یعنی گروه برکت)، هر ساله بخشی از سود خود را صرف افزایش سرمایه می‌کنند. البته در دو سه سال اخیر با وضعیت نه چندان مناسب صنعت دارو، «بخشی از سود» مزبور بعضا تبدیل به تمام سود تقسیمی یا حتی بیشتر از آن هم شده است! فاصله قیمتی سهم و حق‌تقدم کمتر از ۴۰ تومان است. نکته دیگر آن است که قیمت سهام والبر چند روز پس از بازگشایی شکاف قیمتی با قیمت پیش از مجمع افزایش سرمایه را پر کرد و درواقع بهای تمام شده حق‌تقدم‌ها برای دارندگان آن صفر (منفی) است.

دکیمی: کلمه صنعتی در نام «صنعتی کیمیدارو» به‌خاطر آن است که هم تولید‌کننده دارو است و هم تولید‌کننده برخی از مواد شیمیایی مورد مصرف در صنایع دیگر مانند نساجی و شیمیایی. دکیمی بیش از نیم قرن پیش با نام شرکت «صنعتی خوست» به تولید محصولات شیمیایی با برند آلمانی مشغول بود، اما بعدا تغییر نام داد و تولید دارو را هم به فعالیت‌های خود افزود. در سالیان اخیر هم تولید مواد صنعتی تحت‌الشعاع تولید دارو قرار گرفت، اما بنابر مطالب مطرح شده در آخرین مجمع سالانه که گزارش آن در سایت «دنیای بورس» آمده، ظاهرا شرکت قصد دارد این بخش از فعالیت‌های خود را مجددا رونق بدهد. افزایش سرمایه دکیمی از ۲۴ میلیارد تومان به ۶/۵۷ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی در مرداد سال قبل تصویب شد و حراج حق‌تقدم استفاده نشده چهارشنبه گذشته شروع و ۴۲۰ تومان قیمت خورد. البته از ۳۳۶ میلیون حق‌تقدم منتشر شده کمتر از ۳ میلیون (کمتر از یک درصد) استفاده نشد و یک سوم از این تعداد هم در روز اول معامله شد. دکیمی براساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده برای هر سهم با سرمایه جدید حدود ۷۰ تومان ساخته که اگر سهامدار عمده یعنی «سرمایه‌گذاری شفادارو» (شفا)، مانند همیشه عمل کند، بیش از ۶۰ درصد آن تقسیم خواهد شد. بنابراین فاصله ۲۰‌تومانی حق‌تقدم با سهم (با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی) خرید حق‌تقدم را برای کسانی که قصدشان سهامداری است توجیه‌پذیرتر می‌کند. محل مصرف افزایش سرمایه دکیمی در دو طرح تولیدی خواهد بود که مهم‌ترین‌ آن تولید دارو به شکل «پلت» (Pallet) است.

پلت به تولید دارو به شکل ذرات کروی کوچک گفته می‌شود که درون پوکه‌های کپسولی قرار گرفته و میزان جذب دارو را بهتر و بیشتر می‌کنند. مدیران دکیمی امیدوارند با تولید مواد موثره داروها به شکل پلت، بتوانند علاوه بر بهبود تولیدات خود، نیاز شرکت‌های هم‌گروه را هم پاسخگو باشند. هدف دوم از افزایش سرمایه هم افزایش ظرفیت پرکنی (فیلینگ) و بسته‌بندی (کارتونینگ) انواع قطره، قرص و کپسول اعلام شده است. طی معاملات هفته گذشته قیمت سهام «شاهد» (ثشاهد) که کمتر از حق‌تقدم معامله می‌شد، اندکی رشد کرد و از آن‌سو حق‌تقدم ثشاهد هم چند روزی منفی بود تا کمی به هم نزدیک شوند. تفاوت قیمت حق‌تقدم «توسعه شهری توس‌گستر» (وتوس) و سهم آن به بیش از ۳۰ تومان رسید. فاصله قیمتی سهام و حق‌تقدم «بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو» (رتکو) هم با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی به حدود ۲۰۰ تومان رسید. سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه سه شرکت بورسی «سرمایه‌گذاری نیرو» (ونیرو)، «داروسازی دکتر عبیدی» (دعبید) و «افست» (چافست) را در هفته گذشته صادر کرد. بر این اساس ونیرو حدود ۳۳ درصد از مطالبات و آورده نقدی، دعبید ۲۰ درصد از مطالبات و آورده نقدی و چافست حدود ۴۱ درصد از اندوخته و سود انباشته می‌توانند بر سرمایه خود اضافه کنند. دو شرکت دارویی هم در هفته گذشته اطلاعیه مربوط به نتایج حراج حق‌تقدم را منتشر کردند، «داروسازی سبحان آنکولوژی» (دسانکو) ۹۱۸ ریال و «گروه دارویی سبحان» (دسبحا) ۲۶۳۹ ریال برای هر حق‌تقدم استفاده نشده به حساب دارندگان آن واریز خواهند کرد. معاملات حق‌تقدم «فولاد کاوه جنوب کیش» (کاوه) پس از تمدید ۱۰ روزه در یکشنبه گذشته به پایان رسید.

* artava@chmail.ir

Untitled-2