روز سه‌شنبه شاخص ارزی پس از ۲ روز کاهش متوالی تغییر مسیر داد و با افزایش خریدهای معامله‌گران خود را به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰ تومان رساند.  این قیمت ۳۰۰ تومان بالاتر از روز دوشنبه بود و موجب شد که انتظارات کاهشی روزهای قبل تا حدی تعدیل شود. به گفته فعالان، دیروز بازیگران بازارساز قصد داشتند با عرضه ارز قیمت دلار را زیر مرز ۱۳ هزار تومانی نگه دارند، حال آنکه در بازار آزاد نوسان‌گیران به‌واسطه رشد نرخ حواله درهم خریدهای خود را بالا برده بودند.  این در شرایطی بود که صرافی‌های منتخب بازارساز با قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی اقدام به فروش دلار می‌کردند. در روزی که بهای دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت، قیمت سکه نیز از انتهای کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بالا آمد و توانست با ۵۵ هزار تومان افزایش خود را به نرخ ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان برساند. این در حالی بود که بهای اونس در بازارهای جهانی، سکه را در این رشد یاری نکرد و افزایش سکه به مدد رشد بهای دلار در بازار داخلی صورت گرفت.  به گفته فعالان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت‌های بالاتری نیز در بازار سکه به ثبت رسید و در معاملات محدودی این فلز گرانبها به بالای مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی رفت. دلار نیز پس از ساعت یاد شده در مقاطعی تا محدوده ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد.

عامل افزایشی درهم

به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که دیروز زمینه‌ساز بازگشت دلار به بالای مرز ۱۳ هزار تومانی شد، رشد نرخ حواله درهم بود. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، روز سه‌شنبه سرعت رشد درهم زیاد بود و این ارز توانست به سرعت از کانال ۳ هزار و ۵۰۰ کنده و رهسپار کانال ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی شود. در حالی که برخی فعالان رسیدن قیمت به کف را عامل افزایش خرید درهم می‌دانستند، گروه دیگری باور داشتند در روزهای یکشنبه و دوشنبه میزان عرضه این ارز زیاد بود؛ ولی همزمان با کاهش عرضه، خریدها در بازار حواله‌ای این ارز افزایش یافت. در واقع می‌توان گفت دسته‌ای از معامله‌گران باور داشتند اختلال در عرضه حواله درهم موجب شد که سیگنال افزایشی به معامله‌گران ارسال شود و آنها خریدهای خود را بالا ببرند. این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، طبیعی بود پس از دو روز کاهش شدید بازار با یک اصلاح قیمتی مواجه شود.  در این میان، شماری از معامله‌گران باور داشتند، سیگنال افزایشی درهم به بازار داخلی ارسال شد و به‌واسطه آن خرید ارز در بازار تهران نیز زیاد شد. به گفته آنها، نرخ حواله درهم در ابتدای روز در محدوده ۳ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز به کار کرد ولی به سرعت به کانال ۳ هزار و ۶۰۰ تومان رفت. در این میان دلار که در بازار داخلی در حوالی محدوده ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان آغاز به کار کرده بود، تا محدوده ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی بالا رفت و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۱۳ هزار و ۵۰ تومانی قرار گرفت.

 به گفته فعالان، دیروز در مقاطعی از روز نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر تناسب نداشتند. به عنوان مثال، با درهم ۳ هزار و ۶۱۰ تومانی ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست تا ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان بالا برود، حال آنکه در سبزه‌میدان قیمت دلار عمدتا در محدوده ۱۳ هزار و ۵۰ تا ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومانی قرار داشت.  دیروز بین قیمت دلار در بازار آزاد و نرخ صرافی‌های منتخب نیز فاصله وجود داشت. عاملی که موجب شده بود تا حدی در برابر صرافی‌های بازارساز صف شکل بگیرد. دیروز در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۱۳ هزار تومان بود، بر تابلوی صرافی‌های بانکی نرخ فروش ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی به ثبت رسیده بود که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان با نرخ بازار فاصله داشت. هر زمان بین قیمت بازار آزاد و صرافی‌های بازارساز فاصله افتاده است، تقاضای کاذب وارد معاملات شده است.