گران فروشی در بازار ارز

روز سه‌شنبه دلار در حجم کلان در نهایت با قیمت ۵ هزار و ۵۰ تومان به کار خود پایان داد که ۴۰ تومان کمتر از روز انتهایی هفته گذشته بود. البته بسیاری از صرافی‌ها قیمت دلار خود را ۴ هزار و ۸۸۸ تومان درج کرده بودند، ولی بیشتر آنها حاضر نبودند در این قیمت اقدام به عرضه کنند.

دشواری خرید ارز

روز گذشته، خرید دلار برای افراد عادی در بازار دشوار بود، ولی در میان معامله‌گران قیمت‌ها رویه احتیاطی و نزولی داشت. به گفته برخی از فعالان، روز سه‌شنبه یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی اقدام به عرضه دلار و یورو کرد. در این شرایط دلالان که در ایام نوروز خریدهای خود را بالا برده بودند، روز گذشته تمایل زیادی به معامله نداشتند. با توجه به کاهش خریدها، قیمت دلار در روز چهاردهم فروردین ماه در بازار آزاد به ۵هزار و ۵۰ تومان رسید. بیشتر معامله‌گران تصور می‌کردند که پس از افزایش روزهای ابتدایی فروردین قیمت با یک اصلاح مواجه خواهد شد. روز سه‌شنبه یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی در کانال تلگرام خود قیمت عرضه دلار را زیر ۵ هزار تومان اعلام کرد. این صرافی اعلام کرد که به صرافی‌های مجاز با قیمت ۴ هزار و ۸۸۳ تومان در حجم خرد دلار عرضه خواهد کرد. صرافی‌های دریافت‌کننده می‌توانستند ارز دریافتی را ۵ تومان بالاتر از این قیمت عرضه کنند. در این شرایط بیشتر صرافی‌ها قیمت دلار را بر تابلوی خود ۴ هزار و ۸۸۸ تومان تعیین کردند. با این حال، به گفته فعالان بخش زیادی از این صرافی‌ها با رقم یاد شده دلار را عرضه نمی‌کردند.

حتی برخی متقاضیان اعلام کردند که شماری از صرافی‌ها نرخ فروش دلار را به آنها بالای ۵هزار و ۱۰۰ تومان عنوان کردند. در چنین فضایی می‌توان گفت خرید دلار در بازار سخت بود. به گفته فعالان، اگر قیمت بازارساز به نرخ‌های معامله‌گران نزدیک شود، شفافیت بیشتری بر بازار حاکم خواهد شد و سودجویی را دشوار خواهد کرد.قیمت صرافی‌های دریافت‌کننده ارز بانکی نیز حدود ۱۶۰ تومان با نرخ بازار فاصله داشت.

برخلاف کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، روز گذشته سکه تمام بهار آزادی راه افزایش را در پیش گرفت. روز سه‌شنبه، سکه با ۵هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید. عده‌ای از فعالان رشد بهای اونس در بازارهای جهانی را عاملی دانستند که قیمت فلز گرانبهای داخلی را تحریک کرد. سکه‌های نیم و ربع نیز در روز چهاردهم فروردین رشد قیمت داشتند؛ نیم سکه به کانال ۸۴۰ هزار تومان رفت و ربع سکه در کانال ۵۳۰ هزار تومان قرار گرفت.

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید