مجید موافق‌قدیری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین در این زمینه به نفع ایران تمام شد، گفت: دلیل این ادعا هم این است که آمریکا تعرفه صادراتی از چین دریافت می‌کند و چین به سمت خرید از دیگر کشورها از جمله برزیل و آرژانتین رفت که این موضوع باعث بالا رفتن قیمت دیگر تولید‌کنندگان شده است. بنابراین درحال‌حاضر قیمت آمریکا برای تجار ایرانی مناسب‌تر است و در دوسال اخیر واردات دانه از این کشور بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان واردات انواع دانه‌های روغنی در شش ماهه اول امسال ۵/ ۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۷۸۲ میلیون دلار بوده است، اضافه کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۵ درصد و از نظر ارزش ۳۱ درصد داشته است. وی ادامه داد: میزان واردات دانه سویا یک میلیون و ۴۶۵ هزار تن و به ارزش ٧٠٥ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۹ درصد و از نظر ارزش ۵۴ درصد رشد داشته است. میزان واردات کنجاله سویا در شش ماهه اول امسال ٥٣٦ هزار تن و به ارزش ۲٣٩ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد از نظر وزن کاهش و از نظر ارزش ۱۳ درصد کاهش داشته است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تصریح کرد: تحریم‌های جدید خللی در روند واردات انواع نهاده‌های دامی تولید خوراک دام و دانه سویا از آمریکا و دیگر کشورهای جهان ایجاد نخواهد کرد. زیرا وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت امورخارجه آمریکا در ١٢ اکتبر قانونی را وضع کردند که واردات به ایران درخصوص کالاهای غذایی و دارویی از تحریم‌ها معاف شده است.

وی افزود: با این حال نباید فراموش کنیم که تحریم‌های بانکی ایران ارتباطی به این قانون ندارد و باعث افزایش قیمت تمام‌شده کالاها خواهد شد، ضمن اینکه این افزایش قیمت شامل بیمه و حمل‌ونقل نیز خواهد بود. قدیری با بیان اینکه چالش بعدی که درحال‌حاضر فعالان اقتصادی را نگران کرده است عدم دسترسی به سیستم‌های بانکی بین‌المللی است، گفت: این مساله که کدام‌یک از بانک‌ها قرار است با ایران کار کنند نیز مهم است، زیرا بانک‌هایی که تاکنون در ایران و با ایران فعالیت می‌کردند در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.  

وی ادامه داد: سوال مهم دیگر این است که آیا اروپا و نظام مالی اس‌پی‌وی می‌تواند جایگزینی برای سوئیفت باشد؟

قدیری با اشاره به اینکه ما روی گزینه‌های دیگر به‌عنوان تامین‌کننده نهاده‌های دامی و دانه سویا درحال بررسی و رایزنی هستیم، اضافه کرد: درحال‌حاضر جدی‌ترین گزینه‌ها که طی چند روز گذشته مذاکراتی با آنها صورت گرفته رومانی، اوکراین، هندوستان، استرالیا و آفریقای‌جنوبی هستند. این کشورها تمایل خودشان را اعلام کرده‌اند و تا چند ماه آینده دام‌ها و طیور ایرانی مزه ذرت و جو این کشورها را خواهند چشید.