وب 3 یک‌وب مفهومی

ندا لهردی

دره تکنولوژی همیشه تغییرات جدید دنیای دیجیتال را رقم می‌زند. در سال‌های اخیر «سیلیکون ولی» تصویر جدیدی را از دنیای وب در آینده به نمایش گذاشته است؛ یک تکنولوژی قدرتمند و هوشمند که نیاز آیندگان است. نسل آینده وب، نوع جدیدی از اینترنت است که با استفاده از محتوا و فرم‌های جدید، خدمات و امکانات متفاوتی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

این روزها وب‌سایت‌ها مانند Facebook، youTube و دیگر شبکه‌های اجتماعی با استفاده از کاربری‌های وب ۲ به دنبال دسترسی به مفاهیم جدید دنیای وب و اطلاعات بیشتر هستند.

این در حالی است که کارشناسان و متخصصان ایجاد اینترنت برای فردا معتقدند که در آینده نزدیک دنیای وب قادر خواهد بود تا هر بخشی از زندگی روزمره کاربران را به دنیای دیجیتال و تکنولوژی مرتبط کند تا به این وسیله نیازهای کاربران آینده مرتفع شوند.

در حقیقت این همان تصویری است که سیلیکون ولی، از دنیای وب سال ۲۰۲۰ به تصویر کشیده است.

گذر زمان و تغییر شرایط زندگی کاربران و به دنبال آن تغییر نوع نیازهای آنها، در واقع تولد تکنولوژی جدید و متفاوتی را خبر می‌دهد.

در این میان اینترنت و دنیای وب به عنوان گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین ابزار ارتباطی افراد، به طور طبیعی اولین نشانه‌های تغییر را بروز می‌دهد.

درست به همین دلیل هم هست که بعد از وب ۲، می‌باید انتظار ظهور نسل‌ بعدی دنیای مجازی یعنی وب ۳ را هجی کنیم.

با این اوصاف اینکه وب ۳ چیست و چه امکانات متفاوتی را در اختیار کاربران آینده قرار می‌دهد، همان موضوعی است که بسیاری از کاربران علاقمند هستند، بدانند.

وب معنایی برای دنیای‌ جدید

زمان و گذر آن به سمت ایجاد مفاهیم جدید و تغییرات اساسی پیش می‌رود. درست به همین دلیل هم هست که مفهوم جدیدی از دنیای‌ مجازی به وجود آمده است.این مفهوم جدید را کسی جز خالق وب‌جهانی نمی‌تواند ایجاد کند.

بنابراین وب ۳ اولین بار توسط «تیم برنرزلی» به کار برده شد تا توجه همه را به خودش جلب کند.

مخترع اولین وب جهانی

(‌World wide web) برای اولین بار مفهوم وب ۳ را در سال ۲۰۰۱ با نوشتن مقاله‌ای علمی به وجود آورد و در عرصه عمومی مطرح کرد.

برنرزلی عبارت «وب ۳» را به عنوان مکانی که در آن ماشین‌ها و دستگاه‌ها می‌توانند صفحات وب را مانند انسان‌ها بخوانند، توصیف کرد.

او حتی برای توضیح بیشتر یک آیینه متصل به وب را مثال زد که امکان نمایش اخبار جدید منتشر شده در وب را به کاربرانش می‌دهد!

مفاهیم مختلفی برای وب ۳ ارائه شده است که همه به تکامل کاربرد وب و تعامل بیشتر آن از راه‌های متفاوت اشاره دارند.تیم برنرزلی اما وب‌۳ را در یک عبارت «وب‌معنایی» تعریف کرده است.

«وب‌معنایی» که بسیاری از کارشناسان برای تعریف وب‌۳ بر سر آن توافق دارند، در حقیقت تحول گسترده‌ای از وب‌ جهانی است که در آن مفهوم وب نه تنها در زبان طبیعی ظهور پیدا می‌کند، بلکه در فرمی قابل درک و کامل برای تولید‌کنندگان بزرگ نرم‌افزار دنیا ارائه می‌شود.

وب‌۳ همچنین حرکت به سمت دسترسی وسیع به اطلاعات از طریق نرم‌افزارهایی غیر از مرورگرهای اینترنتی و حتی به وسیله تکنولوژی‌های مربوط به هوش مصنوعی است.

وب‌۳ در تعبیر فرهنگ‌نامه‌های معتبر جهانی در واقع نسل سوم خدمات وب مبتنی بر اینترنت است که بر ارائه اطلاعات از طریق امکانات فیزیکی ماشین‌ها و دستگاه‌ها تاکید می‌کند تا به این ترتیب تجربه‌ای خلاق و شهودی‌تر را برای کاربرانش به ارمغان می‌آورد.

نسل آینده وب ونرم‌افزارهای عمودی

به عقیده اغلب کارشناسان، وب ۳ ارتباط زیادی با نرم‌‌افزارها و دامین‌های عمودی دارد.

نرم‌افزارهای عمومی مانند بازارها و صنایع عمودی با هدف حرکت به سمت نیازهای تخصصی‌تر و همگام با بازارهای عمودی است که بهترین نمونه آنها نرم‌افزارهای مدیریت خدمات هتل‌ها است.این نرم‌افزارها اغلب در برابر نرم‌افزارهای افقی که برای کاربردهای عمومی‌تر تولید می‌شوند، به کار می‌روند.

به این ترتیب تحلیل‌گران دنیای وب معتقدند که هنوز وب‌سایت‌های خدماتی و اجتماعی بزرگی که کاربران بسیاری را در اختیار دارند، نتوانسته‌اند به سمت عمودی‌سازی نرم‌افزارهای خود پیش رفته و فاصله خود را با نسل آینده دنیای وب کمتر کنند.

به عقیده این افراد، وب ۳ فرمول مشخصی دارد که باید الگوی عملکرد وب‌سایت‌های این چنینی مانند Google قرار بگیرد. این فرمول در واقع عبارت است از web۳.۰=۴c+p+vs براساس این فرمول وب ۳ برابر است با محتوا، تجارت، اجتماع، مفهوم به اضافه شخصی‌سازی که باید با جست‌وجوی اینترنتی با نرم‌افزارهای عمودی جمع شود. با این اوصاف فرمول وب‌۳ می‌تواند راه پیش روی وب‌سایت‌های خدماتی بزرگ با گستره کاربران جهانی را به خوبی برای آنها تصویر کند.