«شمال» مقصد بیشترین سفرهای نوروزی

دنیای‌اقتصاد - سفرهای نوروزی امسال با افزایش میانگین ۴۳ درصد در همه استان‌های کشور، به دلیل طولانی شدن ایام تعطیلات، پر رونق گزارش شده است.

در این باره رییس ستاد دائمی تسهیلات سفرهای نوروزی به اسامی استان‌های مسافر پذیر کشور در ایام تعطیلات نوروز ۹۲ اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ویژگی شاخص سفرهای امسال، توزیع سفر در مناطق مختلف کشور بوده است.

منوچهر جهانیان با اشاره به میزان اقامت‌های شبانه ایام نوروز در استان‌های مختلف اظهار کرد: تا ۱۲ فروردین‌ماه بیش از ۵/۶۷ میلیون اقامت شبانه در مراکز اقامت دائمی و موقت کشور داشته‌ایم. وی با اشاره به رشد میزان اقامت‌های شبانه در استان‌های مختلف کشور بیان کرد: در مجموع، این میزان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۷ درصد رشد داشته است.

رییس ستاد تسهیلات نوروزی همچنین به میزان بازدید مسافران نوروزی از موزه‌ها و کاخ موزه‌های کشور نیز گفت: در مجموع بیش از ۲۸ میلیون نفر از موزه‌ها و کاخ موزه‌های استان‌های مختلف کشور بازدید کرده‌اند.

جهانیان همچنین به دیدار مسافران نوروزی از نمایشگاه‌های صنایع دستی، سوغات و ویژه برنامه‌های فرهنگی، معنوی و مذهبی میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: در مجموع بیش از ۵/۲۶میلیون نفر از نمایشگاه‌ها و برنامه‌های میراث فرهنگی دیدن کرده‌اند.

وی در ادامه به ویژگی شاخص سفرهای نوروزی در سال جاری اشاره کرد و افزود: مهم ترین ویژگی شاخص این سفرها توزیع سفر در مناطق مختلف کشور بوده، به طوری که تا امروز توزیع سفر در نقاط مختلف کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۳درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به میزان حجم مسافران نوروزی در استان‌های مختلف کشور گفت: در ایام نوروز سال جاری بیشترین حجم سفرهای نوروزی به استان‌های مازندران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، بوشهر و هرمزگان صورت گرفته است.

رییس ستاد تسهیلات نوروزی همچنین به توزیع سفر به دیگر نقاط کشور نیز اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز سال‌جاری شاهد توزیع سفر به استان‌هایی مانند لرستان، کرمان، یزد، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی و اردبیل بودیم.

جهانیان به بیشترین بازدید از اماکن تاریخی کشور اشاره کرد و افزود: به طور شاخص در ایام نوروز سال‌جاری روزانه شاهد بازدید ۵۰ هزار نفر از اماکن تاریخی حافظیه و تخت جمشید در استان فارس بودیم.

وی ادامه داد: همچنین استان تهران نیز که در سال جاری توانست خود را یک مقصد گردشگری معرفی کند، در مجموعه سعدآباد شاهد بازدید ۵۵ تا ۶۰ هزار مسافر نوروزی بود.

۲۰ میلیون گردشگر در استان اصفهان

معاون عمرانی استانداری اصفهان و قائم مقام ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان اصفهان گفت: بیش از ۲۰ میلیون و ۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر مسافر تا شامگاه دوازدهم فروردین وارد استان اصفهان شده‌اند. مهدی جمالی نژاد افزود: براساس آمارهای ستاد سفرهای نوروزی از این تعداد ۳ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۶۶۵ مسافر در این استان اقامت یافته‌اند.

وی گفت: همچنین در این مدت یک میلیون و ۱۱۰ هزار و۵۵۴ مسافر و گردشگر از بناهای تاریخی اصفهان دیدن کردند.

قائم‌مقام ستاد تسهیلات مسافران نوروزی استان اصفهان با بیان اینکه شهر‌های اصفهان و کاشان میزبان بیشترین مسافر نوروزی بوده‌اند، افزود: بناهای تاریخی چهل ستون اصفهان و باغ فین کاشان بیشترین میزان بازدید را در این استان به خود اختصاص داده‌اند.

ورود ۱۲ میلیون مسافر نوروزی به هرمزگان

استاندار هرمزگان و رییس ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان از ورود حدود ۱۲ میلیون گردشگر به استان، تا پایان ۱۰ فروردین خبر داد. ابراهیم عزیزی در جلسه ستاد دائمی تسهیلات سفر استان اظهار کرد: تلاش برای میزبانی هرچه بهتر میهمانان نوروزی برخاسته از عمق بسیار زیاد ارتباطات دینی ما است و بدون شک این تفکرات برخاسته از نگاه عمیق اسلام به نوروز و طبیعت و بهره‌مندی از طبیعت دارد.

وی به جابه‌جایی بیش از ۴۵۰ هزار خودرو از سرزمین اصلی به جزایر استان تا تاریخ دهم فروردین‌ماه اشاره کرد و گفت: این کار خودش یک عملیات بزرگ است و هیچ کشوری وجود ندارد که در یک مقطع زمانی تقریبا ۱۰ روزه این تعداد خودرو را جابه‌جا کند. عزیزی با اشاره به ورود حدود ۱۲ میلیون گردشگر به استان تا ۱۰ فروردین تصریح کرد: ورود این همه گردشگر که با کمترین حادثه و چالش روبه‌رو بوده، نشان دهنده این است که برکات ستاد روز به روز در حال افزایش است.

عزیزی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۵/۸ میلیون مسافر وارد استان شد، تصریح کرد: امسال برآورد ما بر روی ورود ۹ تا ۱۰میلیون مسافر به استان بود، اما امروز حجم مسافری بیش از حد تصور بوده و به حدود ۱۲میلیون رسیده است.

رییس ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی هرمزگان با اشاره به افزایش ۴۸درصدی ورود گردشگران به استان، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های نوروز امسال، تردد بیش از ۵/۲ میلیون نفری مسافران به‌وسیله شناورهای مختلف بر روی دریا بوده است.

گیلان مقام سوم استان‌های پرتردد کشور

دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفرهای استان گیلان گفت: بنا به گزارش رسیده از سازمان راهداری و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از ابتدای طرح نوروزی تاکنون بیش از ۹۹۰ هزار خودرو در گیلان تردد داشتند.

امید عزیزی افزود: گیلان پس از استان‌های مازندران و البرز، سومین استان پرتردد کشور در ایام نوروز بود که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. وی با بیان اینکه ورود مسافر به استان نیز، نوروز امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰درصد افزایش داشته است، گفت: شرایط جوی خوب، ارائه خدمات مناسب از سوی ستاد دائمی تسهیلات سفرهای استان، برگزاری جشنواره‌های بومی محلی در استان و افزایش تاسیسات گردشگری از مهم‌ترین دلایل روند رو به رشد سفر در این استان است.

رشد ۴۸ درصدی حضور گردشگر در مازندران

دبیر ستاد تسهیلات سفر استان مازندران از رشد ۴۸ درصدی حضور گردشگران در استان مازندران خبر داد.

سیف‌الله فرزانه، در ستاد تسهیلات سفر استان مازندران درباره آخرین وضعیت حضور گردشگران در استان مازندران اظهار کرد: آمار ورود گردشگران در استان مازندران نسبت به سال گذشته حدود ۴۸ درصد رشد داشت.

وی تعداد مسافران مقیم در استان مازندران را ۱۳ میلیون و ۱۲۸۱ هزار و ۱۲۸ نفر طی ایام نوروز اعلام کرد و گفت: در بخش گردشگران مقیم در استان مازندران با رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

دبیر ستاد تسهیلات سفر استان مازندران در ادامه به تعداد بازدید از مراکز فرهنگی، تاریخی و موزه‌های استان مازندران اشاره کرد و گفت: در این بخش با رشد ۱۱۰ درصدی مواجه بودیم.

این مسوول در ادامه با اعلام اینکه در مجموع حدود ۵/۲۲ میلیون نفر از اماکن تاریخی، موزه‌ها، بناهای تاریخی و تفریحی مازندران بازدید کردند، گفت: رایگان اعلام کردن بازدید از موزه‌های مازندران در افزایش بازدید از مراکز فرهنگی مازندران تاثیر‌گذار بود. فرزانه در ادامه به سه نقطه مهم گردشگری مازندران که مورد استقبال زیاد گردشگران در مازندران قرار گرفت، بیان کرد: پارک نمک‌آبرود با حدود ۶ میلیون گردشگر از استقبال بسیار خوبی برخوردار بود. وی در ادامه به استقبال حدود۳ میلیون گردشگر از پارک جنگلی نور و نیز استقبال ۲ میلیون نفری از پارک جنگلی میرزاکوچک‌ خان جنگلی آمل اشاره کرد و گفت: در بحث استفاده از پارک‌های جنگلی استان مازندران توسط گردشگران حدود ۴۵ درصد رشد مواجه بودیم.

بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر وارد کرمان شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: طی ایام تعطیلات نوروز ۹۲ بیش از ۳ میلیون و ۴۸۴ هزار مسافر وارد استان کرمان شدند.

حسین شمس‌الدینی اظهار کرد: از ۲۸ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۳ فروردین ماه سال جاری بیش از ۳ میلیون و ۴۸۴ هزار مسافر وارد استان کرمان شدند.

وی ابراز کرد: در این مدت ۲ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۵۰۰ مسافر نیز از جاذبه‌های تاریخی‌، گردشگری و موزه‌های استان کرمان دیدن کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۶۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

بیش از ۳ میلیون مسافر نوروزی

وارد لرستان شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر نوروزی وارد لرستان شده است.

قاسم قربانی با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار استان لرستان در لیست استان‌های مقصد گردشگران قرار گرفت، گفت: در سال‌های گذشته این استان گذرگاه بود، به این معنا که مسافران از طریق لرستان به خوزستان و استان‌های غربی و جنوبی سفر می‌کردند و بالعکس، اما امسال بسیاری از مسافران به لرستان سفر کرده بودند، به طوری که پس از اقامت چند روزه از همین جا به استان خودشان بازگشتند.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد لرستان شده بودند، افزود: این رقم امسال با ۱۲ درصد رشد به سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در مجموع تا روز گذشته ۳۶۰ هزار نفر در لرستان اقامت داشته‌اند که نسبت به سال گذشته که ۱۷۰ هزار اقامت بوده ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

ورود ۳ میلیون و ۵۳۰ هزار مسافر نوروزی

به خراسان شمالی

مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های خراسان شمالی از ورود سه میلیون و ۵۳۰ هزار مسافر طی ایام نوروز به این استان خبر داد.

سعید سبحانی اظهار کرد: این تعداد مسافر از ۲۴ اسفند تا ۱۳ فروردین وارد خراسان شمالی شدند.

به گفته مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خراسان شمالی این تعداد مسافر از طریق چهار مبادی ورودی به خراسان شمالی شامل محور جنگل گلستان، فاروج، اسفراین و گرمه وارد استان خراسان شمالی شده‌اند.

ورود میهمانان نوروزی به فارس

به مرز ۹ میلیون نفر رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: ورود میهمانان نوروزی به مرز ۹ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۲۲۸ نفر رسید.

فریدون فعالی اظهار کرد: از تعداد مسافرانی که از مبادی هوایی و زمینی وارد فارس شده‌اند، ۷ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۱۶۳ نفر در این استان اسکان یافته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تصریح کرد: ۳۶۳ هزار و ۷۰۷ مسافر با خودروی شخصی، ۱۸ هزار و ۸۵۶ نفر با اتوبوس، ۴ هزار و ۹۲۷ نفر هواپیما و ۵۰۰ نفر با قطار وارد استان فارس شده‌اند.