سفیر انگلیس از ایران اخراج می‌شود؟

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس با دو فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، وزارت خارجه را موظف می‌کند ظرف دو هفته، روابط سیاسی با بریتانیا را به سطح کاردار تنزل دهد. این احتمالا نخستین «واکنش»ی است که علی لاریجانی، رییس مجلس روز سه شنبه به غرب وعده داده بود در پاسخ به تحریم‌های جدید باید منتظرش باشند. تحریم‌هایی که در چارچوب آن، دولت انگلیس کلیه مبادلات مالی خود با ایران را قطع و بانک مرکزی را تحریم کرد. دو فوریت طرح «کاهش روابط با انگلیس» که به امضای ۲۰ نماینده رسیده بود، روز گذشته با ۱۶۲ رای موافق و ۵ مخالف و ۶ ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن مجلس تصویب شد و جزئیات آن در جلسه یکشنبه آینده بررسی می‌شود.

بر اساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی، وزارت امور خارجه ایران موظف می‌شود در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت ایران ظرف ۲ هفته روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل داده و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

در تبصره یک این ماده واحده آمده است: در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور مذکور با گزارش وزارت امور خارجه و تصویب مجلس شورای اسلامی سطح روابط ارتقا خواهد یافت.

در تبصره دیگر ماده واحده طرح کاهش روابط با انگلیس، عنوان شده است: وزارت امور خارجه ایران موظف است در مورد سایر کشورهایی که رفتار مشابه انگلیس داشته باشد، گزارشی برای اخذ تصمیم مناسب در مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

نمایندگان پس از تصویب دو فوریت این طرح، در بیانیه‌ای با ۲۲۸ امضا، اقدام اخیر انگلیس در تحریم بانک مرکزی را به شدت محکوم کردند.

این نمایندگان اعلام کردند: کارنامه سیاه انگلیس هیچ گاه از حافظه تاریخی ملت ایران زدوده نخواهد شد و انگلیس و آمریکا آرزوی عقب‌نشینی نظام اسلامی ایران را به گور خواهند برد.

سفیر انگلیس باید از تهران اخراج شود

علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه روز گذشته مجلس طی سخنانی به عنوان طراح طرح کاهش روابط با انگلیس، از وزیر خارجه خواست تا سریعا سفیر انگلیس را از کشورمان اخراج کند، وی در عین حال تصریح کرد که ما عملا وارد یک مصاف سیاسی جدی با انگلیسی‌ها شده‌ایم.

وی گفت: طرح کاهش روابط با رژیم سلطنتی انگلیس با توجه به اقدام اخیر آنها در تحریم بانک مرکزی کشورمان برخلاف تمام ضوابط بین‌المللی، مطرح شده است.

وی افزود: کارنامه انگلیس قبل از پیروزی انقلاب مملو از خیانت و جنایت علیه ملت ایران بوده و آنها متعرض حقوق ملت ما در سالیان متمادی شده‌اند.رییس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: در جنگ‌های جهانی نیز انگلیسی‌ها عامل اصلی جنایت علیه ملت ایران بوده و در تمام جنایات آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی رژیم سلطنتی انگلیس نیز شریک آن جنایات بوده است.

بروجردی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی رژیم انگلیس سردمدار مخالفت با انقلاب اسلامی ملت ایران بود و حتی در دوران دفاع مقدس هم انگلیسی‌ها در سازمان ملل مانع از محکومیت صدام شدند.

وی با بیان اینکه انگلیس سردمدار طرح‌های دروغین نقض حقوق بشر در ایران است، تاکید کرد: انگلیسی‌ها از دستیابی ملت ایران به حقوق مسلم خود از جمله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با تمام توان مقابله کردند؛ آنها حتی منافقین را هم از لیست سازمان‌های تروریستی خارج و اینگونه به مقابله با ملت ایران پرداختند.

وی خاطر‌نشان کرد: در چنین شرایطی، امروز انگلیس سردمدار یک تحریم خلاف قوانین بین‌المللی یعنی تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی شده‌ است از این رو در شرایط کنونی داشتن روابط عادی با این رژیم به هیچ وجه توجیه ندارد.

بروجردی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: شما به عنوان رأس دستگاه دیپلماسی کشور در وزارت امور خارجه باید سفیر رژیم انگلیس از کشورمان را اخراج کنید؛ چرا‌که در این شرایط ما نباید اجازه داشتن روابط عادی با انگلیسی‌ها را صادر کنیم. وی تاکید کرد: ما امروز عملا وارد یک مصاف جدی سیاسی با انگلیسی‌ها شده‌ایم و باید طرح کاهش رابطه با این رژیم تصویب شود.