دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته شیوه سوال از رییس جمهور را تغییر دادند و تصویب کردند: «کاهش یا افزایش امضاهای طرح سوال از رییس‌جمهور، پس از ارسال سوال یا سوالات برای دولت، امکان ندارد.» نمایندگان مجلس پس از چندین جلسه رفت و برگشت طرح اصلاح مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی کشور، بالاخره روز گذشته موفق شدند که ماده ۱۹۶ را با تغییرات جدید تصویب کنند.

دو فوریت این طرح برای اولین بار، هفته گذشته از سوی علی مطهری نماینده تهران، در مجلس مطرح شد و با رای بالایی تصویب شد. پس از آن در جلسه دیگری کلیات طرح به رای نمایندگان گذاشته شد که در کمال ناباوری، رای نیاورد؛ سپس ۵۰ تن از نمایندگان چاره‌ای اندیشیدند و در نامه‌ای درخواست بازگشت مجدد طرح را کردند. در پی این رخداد، در جلسه علنی دیگری در این هفته، دوباره فوریت طرح مطرح شد و رای آورد و در جلسه علنی بعدی کلیات آن نیز مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت. حالا هم دو جلسه است که مذاکرات مجلس برای جزئیات این دو ماده طولانی می‌شود و به جلسه بعدی موکول می‌شود. هنوز بررسی بخشی از ماده ۱۹۷ آیین‌نامه در این طرح باقیمانده است که به جلسه آینده مجلس یعنی یکشنبه سوم اردیبهشت موکول شد.

در صورت تصویب نهایی این طرح، ۶ پاسخ غیرقابل قبول رییس جمهور به سوالات نمایندگان، زمینه استیضاح وی را فراهم می‌کند.

کاهش یا افزایش امضا، ممنوع

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته با اصلاح ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی مقرر کردند پس از ارسال سوال یا سوالات نمایندگان برای رییس‌جمهور امکان کاهش یا افزایش امضاها وجود ندارد.

طبق این ماده، «بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رییس جمهور سوال کنند باید سوال یا سوالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رییس مجلس تسلیم نمایند. رییس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط ارجاع می‌کند. هرکمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رییس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سوال کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رییس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رییس‌جمهور ارائه خواهد کرد تا به نمایندگان سوال کننده گزارش شود. پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از سوال خود منصرف نشده باشند رییس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال یا سوالات آنان را قرائت و فورا برای رییس‌جمهور ارسال کند. این سوال یا سوالات ظرف ۴۸ ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.»

بر اساس تبصره یک این ماده، تعداد سوالات نباید از ۵ سوال بیشتر باشد. همچنین طبق تبصره ۲ این ماده پس از ارسال سوال یا سوالات برای رییس‌جمهور امکان کاهش یا افزایش امضاها وجود ندارد.

پیش‌تر این دو تبصره در ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی مجلس وجود نداشت.