رونیکس؛ برندی جهانی با تفکر ایرانی

 یعنی درست در جایی که محمدرضا رامخو در مغازه ابزارفروشی حاج‌آقا نوروزی روزگاری را شاگردی کرده بود. او پس از پایان خدمت سربازی به اصرار پدر به‌رغم اینکه جوانی مغرور، جاه‌طلب و بلندپرواز بود، شاگرد مغازه شد. از آنجا که دوست داشت در هر کاری شاگرد اول باشد، دانشگاه بازار را برای یادگیری و کسب تجربه در جهت راه‌اندازی کسب‌وکار بزرگ و موفقی که آرزوی آن را در سر داشت به تحصیل در دانشگاه مرسوم، ترجیح داد.

در نتیجه پس از سال‌ها تلاش، پشتکار فراوان و بزرگ فکر کردن و جاه‌طلبی محمدرضا رامخو برند رونیکس را بنا نهاد و در حال حاضر به یکی از برندهای معتبر و معروف صنف ابزارآلات ایران تبدیل شده است. علاوه بر آن، نام و آوازه رونیکس فراتر از مرزهای کشور رفت و این برند ایرانی تاکنون در ۶۸ کشور دنیا چون آلمان، اسپانیا و چین به ثبت رسیده است.

اما کدام نیازهای صنف ابزارآلات ایران باعث شد تا برند رونیکس خلق شود و بر اساس چه اهدافی رشد کند؟ محمدرضا رامخو درباره هدف از راه‌اندازی برند رونیکس می‌گوید: رونیکس برندی بین‌المللی است که با هدف تولید و توزیع ابزارآلات با قیمت منصفانه، تنوع بالا، باکیفیت و خدمات پس از فروش فوق‌العاده پا به دنیای ابزارآلات صنعتی گذاشت.

ابزارآلات رونیکس

مدیرعامل شرکت رونیکس با تاکید بر اینکه این برند برحسب نیازهای بازار ابزارآلات خلق شد، یادآور می‌شود: زمانی که شاگرد مغازه در صنف ابزارآلات بودم، چند برند بزرگ و مطرح بیشترین سهم بازار ایران را در اختیار داشتند. محصولات این برندها اگرچه باکیفیت بودند اما به علت انحصار، قیمت بسیار بالایی داشتند. بنابراین اقشار کم‌درآمد جامعه قدرت خرید ابزار باکیفیت را نداشتند.

همین عامل باعث شد تا راه برای ورود ابزارهای بی‌کیفیت، بدون پشتوانه و عمدتاً یک‌بارمصرف به بازار ابزارآلات باز شود. از طرف دیگر با وجود برندهای خارجی پرآوازه‌ و معتبر در بازار، خدمات پس از فروش مناسبی ارائه نمی‌شد. نمایندگی برندهای خارجی، وقتی ابزارآلات فروش رفته خراب می‌شد، پاسخگوی مشتری نبودند. این مساله در آن مقطع به دغدغه بزرگ بازار تبدیل شده بود.

محمد رضا رامخو

محمدرضا رامخو ادامه می‌دهد: حتی در آن زمان برندی که تنوع بالایی از محصولات را داشته باشد در صنف ابزارآلات وجود نداشت. یعنی اگر فروشنده‌ای قصد داشت از یک برند تمام نیازهای مشتریان خود را یکجا خریداری کند، چنین امکانی وجود نداشت. موضوع مهم دیگری که به دغدغه‌ام تبدیل شده بود رفتار و فرهنگ متناسب در این صنف بود.

 

به‌طور مثال، در آن مقطع فرهنگ سنتی در صنف ابزارآلات باعث شده بود تا بانوان نتوانند در این بازار شاغل باشند و این خود خلأ بزرگی بود چراکه شرکت‌های ابزارآلات خود را از به‌کارگیری بخشی از نیروی انسانی که در برخی زمینه‌ها توانمندتر و خلاق‌تر از آقایان بودند، محروم کرده بودند. رفتار سازمانی در این صنف به تحول نیاز داشت. متاسفانه رفتار مناسب با مشتری چندان اهمیتی نداشت.

این کارآفرین ایرانی تصریح می‌کند: در چنین شرایطی تصمیم گرفتم اگر قرار است صاحب کسب‌وکار بزرگی در صنف ابزارآلات شوم باید برندی داشته باشم که به تمام نیازها و خلأها در این بازار پاسخ دهد؛ برندی که خدمات پس از فروش مطلوب، باکیفیت، خوشنام، تنوع بالا و انصاف در قیمت‌گذاری داشته باشد و لایق صنعتگر ایرانی با رفتار سازمانی متمایز باشد. سرانجام با توجه به روحیه شکست‌ناپذیری و جاه‌طلبانه‌ای که داشتم با تکیه بر تلاش و پشتکار بسیار، پایه‌های شرکت رونیکس را بنا گذاشتم.

بنیانگذار برند رونیکس با اشاره به اینکه برند رونیکس از همان ابتدا بر پنج رکن اصلی؛ تنوع، کیفیت، قیمت‌گذاری منصفانه، خدمات پس از فروش منحصر به فرد و رفتار سازمانی متمایز استوار شده است، تصریح می‌کند: برند رونیکس در ایران و 68 کشور جهان چون آلمان، اسپانیا و چین ثبت شده و گواهی مشهوریت دارد. این برند به‌عنوان یک برند ایرانی به ثبت جهانی رسیده است.

مدیرعامل شرکت رونیکس بزرگ‌ترین سرمایه این برند را منابع انسانی می‌داند و معتقد است: منابع انسانی مهم‌ترین عاملی است که باعث رشد و پیشرفت سازمان‌ها می‌شود. منابع انسانی سرمایه مهمی برای بخش خصوصی است. اگر یک شرکت خصوصی جذب و استخدام مناسبی داشته باشد و پس از آن آموزش‌های لازم را به نیروهای خود بدهد و باند پرواز مناسب برای رشد و پیشرفت آنها را فراهم کند در نهایت شاهد رشد و موفقیت در فعالیت‌هایش خواهد بود. اتفاقی که در رونیکس رخ داده است. نیروی انسانی حرفه‌ای و پویایی که با حفظ ارزش‌های سازمانی مهم‌ترین عامل رشد و گسترش برند رونیکس هستند. اکنون هم در این زمینه به جذب و استخدام  نیروهای کارآمد می‌پردازد.

دوره های آموزشی

این کارآفرین ایرانی ادامه می‌دهد: رونیکس اولین شرکت در صنف ابزارآلات بود که بانوان در آن با توجه به تخصص‌هایی که داشتند در واحدهایی چون منابع انسانی، فروش، تحقیقات بازار، خدمات پس از فروش و کال سنتر مشغول به کار شدند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از موفقیت و رشد برند رونیکس مرهون زحمات این بانوان است که حتی تا سطوح مدیریتی شرکت ارتقا پیدا کرده‌اند و رونیکس به آنها افتخار می‌کند.

این کارآفرین ایرانی با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی و خارجی در زمینه‌های مختلف در رونیکس مشغول به کار هستند، عنوان می‌کند: رونیکس سه دفتر فعال در ایران، چین و آلمان دارد. 440 نفر به صورت مستقیم در دفتر ایران فعالیت دارند. 100 نفر در دفتر چین و 20 نفر در دفتر آلمان مشغول به فعالیت هستند.

بنیانگذار برند رونیکس با اشاره به اینکه این برند بالغ بر دو هزار تنوع محصول در 12 گروه از جمله ابزارآلات برقی، شارژی، بادی، دستی تا ابزارآلات باغبانی و ایمنی دارد، خاطرنشان می‌کند: این محصولات را از 11 کشور که در 500 کارخانه بزرگ تولید می‌شوند، وارد می‌کنیم. البته برخی از این محصولات توسط رونیکس در داخل کشور تولید می‌شوند. رونیکس حدود دو سال است که فعالیت تولیدی خود را در ایران و باهمت متخصصین جوان ایرانی و با تجربه و  استانداردجهانی آغاز کرده است.

او می‌افزاید: ابزارآلات رونیکس در حال حاضر به 48 کشورجهان مستقیماً صادر می‌شوند. خوشبختانه رونیکس به عنوان یک برند بین‌المللی دیگر مورد اعتماد صنعتگران بسیاری در سراسر جهان قرار دارد و آنها علاقه زیادی به استفاده از محصولات رونیکس دارند. به همین جهت در برنامه داریم تا بازاریابی بین‌المللی رونیکس را گسترش دهیم.

به گفته رامخو سهم بازار رونیکس در ایران حدود 30 درصد است. سهم صادرات از فروش محصولات رونیکس نیز حدود پنج درصد است. او تاکید می‌کند: با توجه به برنامه‌ریزی که انجام شده است قرار است سهم صادرات رونیکس افزایش چشمگیری داشته باشد.

مدیرعامل رونیکس با تاکید بر اینکه رضایت مشتری اولویت اول این برند است، خاطرنشان می‌کند: رونیکس سعی کرده با استفاده از روش‌های نوین پیوندی عمیق بین علم و بازار در بخش ابزارآلات برقرار کند. با شناسایی نیازهای مشتریان از طریق تحقیقات بازار و پاسخگویی سریع به آنها تمام تلاش خود را کرده تا اعتماد مصرف‌کننده را به صنف ابزارآلات بازگرداند. بر اساس تحقیقات بازاری که انجام داده‌ایم حدود 80 درصد مصرف‌کنندگان ابزارآلات از ما رضایت دارند.

بنیانگذار برند رونیکس با اشاره به اینکه ابزارآلات ما تحت نظر تیم کنترل کیفیت رونیکس مطابق با بالاترین استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید می‌شوند، تصریح می‌کند: محصولات رونیکس در جهت بهبود شرایط بازار و خدمت‌رسانی به کاربران حرفه‌ای و خانگی با قیمت‌گذاری منصفانه به بازار عرضه می‌شوند. این مهم با وجود 170 نمایندگی خدمات پس از فروش رونیکس در سراسر کشور و انبارهای مجهز و مکانیزه از 24 هزار نوع قطعه جانبی تحقق یافته است.

رونیکس

رامخو با اشاره به اینکه در حال حاضر رونیکس 10 هزار مشتری در داخل کشور دارد که به‌طور مستقیم محصولات به آنها می‌فروشد، عنوان می‌کند: اگر مصرف‌کنندگانی را که به‌طور مستقیم از محصولات رونیکس استفاده می‌کنند در نظر بگیریم، این عدد بسیار بالاتر خواهد بود. در برنامه داریم که این تعداد را به 15 هزار مشتری تا پایان سال برسانیم.

مدیرعامل شرکت رونیکس خط قرمزهای رونیکس را رعایت اخلاق و کم نگذاشتن در کیفیت و خدمات پس از فروش می‌داند و تاکید می‌کند: رونیکس هیچ‌گاه برای کسب درآمد بیشتر و منفعت مالی، اخلاق و انسانیت را زیرپا نمی‌گذارد. برای کیفیت محصولات رونیکس خط قرمزی در نظر گرفته‌ایم و اجازه نمی‌دهیم تحت هیچ شرایطی از این خط عبور شود. اگر نمایندگان ما در خدمات پس از فروش تخلفی انجام دهند، به سرعت برخورد می‌کنیم. در زمینه منابع انسانی اگر افرادی ارزش‌های سازمانی رونیکس را رعایت نکنند با آنها خداحافظی خواهیم کرد.

رامخو معتقد است که موفقیت برند رونیکس را مرهون خوب خواستن برای دیگران از منابع انسانی و مصرف‌کننده گرفته تا رقبا در هر شرایطی می‌داند و می‌گوید: این جمله کلیدی را سال‌ها پیش استادم حاج‌آقا نوروزی به من گفت؛ برای موفق شدن در هر کاری برای همه آدم‌ها خوبی بخواه چراکه خوب خواستن برای دیگران باعث می‌شود تا خدا، انسان و طبیعت کمک کنند تا در هر کاری موفق شوی. این جمله استادم از آن زمان به چراغ راه زندگی‌ام تبدیل شد و حتی بسیاری از رویکردهای تجاری من بر این اساس شکل گرفته است.

این کارآفرین ایرانی خاطرنشان کرد: رونیکس فقط یک شرکت نیست، رونیکس یک باور است، یک فرهنگ است. خانواده رونیکس با عشق و علاقه به مشتریان، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا محصولات و خدمات مورد نیاز آنها را ارائه کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.