شهر خبر

«تلاش حلقه یاس» برای گرفتن سکان شهرداری تهران!

کدخبر: 428689
اقتصادنیوز: آرمان ملی در گزارشی به جنگ قدرت اصولگرایان در شورای شهر تهران پرداخته است.

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت:  وانمود می‌کنند که انتخاب شهردار تهران برایشان از اهمیت زیادی دارد و برای نشان دادن این جدیت در ابتدا نام 41 نفر! مطرح شد و کمی بعد به 12 نفر و در نهایت به 6 نفر رسید. آنچه از شواهد پیداست قصدی برای انتخاب شهردار از میان این گزینه‌ها هم نیست و تنها هدف‌شان القای تلاش برای انتخاب شهردار کارآمد است. در میان هیاهوی منتخبان شورای ششم و اطرافیان‌شان برای انتخاب شهردار، نام‌هایی در حاشیه مطرح می‌شود که به‌نظر می‌رسد شانس بیشتری برای جلوس بر مهم‌ترین کرسی بهشت را دارند. رسانه‌های اصولگرا هم وظیفه آماده‌سازی افکار‌عمومی برای توجیه انتخاب شهرداری است که نامش در لیست 6 یا 3 نفره نیست؛ به‌عنوان نمونه خبرگزاری فارس می‌نویسد: «منتخبان شورای ششم می‌گویند احتمال تجدیدنظر در گزینه‌های نهایی به‌دلیل تضارب اندیشه وجود دارد و مباحثه‌های پیش‌آمده میان منتخبان نشان از اهل چالش و پیگیر بودن آنها دارد. پرویز سروری منتخب شورای ششم هم درباره این اختلافات گفت: خاصیت شورا و پارلمان، مباحثه است و این نشانه زنده بودن و نشاط جلسات محسوب می‌شود. اینکه برخی در انتخاب گزینه‌های نهایی نظر موافق یا مخالف داشته باشند به معنای اختلاف نیست.» البته اصولگرایان برای پیشبرد برنامه‌های‌شان و اقناع افکار‌عمومی در چرایی اجرای برنامه متفاوت از آنچه برایش روزها در بوق و کرنا کرده بودند، مانند همیشه گزینه متهم کردن رقیب را در دستور کار دارند؛ به‌عنوان نمونه سروری چنین می‌گوید: «برخی ورشکستگان سیاسی که در انتخابات اخیر از مردم پاسخ نه شنیده‌اند، گاهی تلاش دارند از موضوعات عادی بزرگنمایی کنند و به اختلافات جزئی دامن بزنند که ما این رفتار را نشانه عقده‌گشایی می‌دانیم.» اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با علم به اختلافات درون اردوگاهی اصولگرایان هیچ‌گاه در اموری مانند انتخاب شهردار دخالت نمی‌کنند تا سهمی در تقصیرات و اشتباهات این جریان داشته باشند، اما خوب بود سروری به‌خاطر می‌آورد زمان‌هایی که شورای شهر پنجم درصدد انتخاب شهردار بود، اصولگرایان چگونه با فضاسازی و هیاهو به دخالت آشکار در این امر می‌پرداختند.

   گزینه قالیباف، شهردار می‌شود؟
به‌هر‌حال زمان در حال گذار است و اصولگرایان شورای شهر ششم تهران باید گزینه مناسب برای تصدی شهرداری را معرفی کنند به‌ویژه گزینه‌هایی که ظاهرا تصور می‌کنند هنوز رو نکرده‌اند. یکی از این گزینه‌ها سردار آبرومند است؛ گزینه‌ای که شاید برای بسیاری ناآشنا باشد. برخی او را جدی‌ترین گزینه برای تصدی شهرداری تهران می‌دانند؛ اما آبرومند کیست؟ آن‌طور که عنوان شده پرویز سروری و یارانش در شورای شهر ششم از حامیان شهردارشدن سردار آبرومند هستند. سردار جمال‌الدین آبرومند از ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ با حکم رئیس مجلس به‌عنوان دستیار محمد‌باقر قالیباف، در حوزه خدمت و پیشرفت مشغول به کار است. انصاف نیوز نوشته که در حال‌حاضر جریان حامی قالیباف در شورای شهر حدود 9 – 8 رای و سوری نیز حدود ۴ تا ۵ رای دارند. آنچه بیش از همه نام سردار آبرومند را در اذهان تداعی می‌کند به شایعات مطرح شده مربوط است؛ به‌عنوان نمونه شایعه شده بود که سردار آبرومند معاون هماهنگ‌کننده سابق سپاه خلع درجه شده است که این شایعه تکذیب شد. در اردیبهشت سال جاری هم که بحث دستکاری بودجه مطرح بود، دیده‌بان ایران نوشت: «یک رسانه نزدیک به جبهه پایداری که طی ماه‌های اخیر اختلاف آنها با اصولگرایان شدت پیدا کرده است، درباره همین موضوع می‌نویسد: «جمال‌الدین آبرومند، دستیار ریاست مجلس در امور آبادانی و پیشرفت و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق، عضو تیمی هستند که بدون اطلاع نمایندگان د بودجه دست برده‌اند تغییرات صدها‌میلیارد تومانی را در ردیف‌های بودجه 1400 اعمال کرده‌اند.» با طرح احتمال بررسی سردار آبرومند برای تصدی شهرداری تهران بود که برخی رسانه‌ها مدعی شدند: «در حالی که منتخبان ششمین دوره شورای شهر مدعی فساد ستیزیند، برخی خبرها از لابی‌های پرحجم  جمعی برای بازگشت حلقه یاس به شهرداری تهران حکایت می‌کند. شنیده می‌شود که برخی مدیران ارشد شهرداری تهران در دوران محمدباقر قالیباف که عمدتا نام‌شان به پرونده پرمناقشه هلدینگ یاس گره خورده است، این روزها به‌صورت جدی و فشرده درصدد رایزنی و لابی برای  تحمیل یکی از گزینه‌های‌شان به‌عنوان شهردار آتی تهران هستند. یک سایت خبری گزارش داده بود که سردار جمالالدین آبرومند از متهمان پرونده هلدینگ یاس ودستیار حوزه خدمت و پیشرفت رئیس مجلس از جمله گزینه‌های جدی حلقه یاران  قالیباف است که به‌صورتی ویژه برای دستیابی به کرسی  شهرداری تهران به شورای ششم شهر تهران تحمیل شده و رایزنی‌ها برای حضور او در مقام بیست و دومین شهردار تهران به صورت فشرده در دستور کار نزدیکان قالیباف قرار دارد.» البته این اتهام ثابت و رسانه‌ای نشده و موضوع طرح شده از سوی برخی رسانه‌هاست.
  منظور رمضانزاده که بود؟
در این راستا باید به اظهارات سخنگوی دولت اصلاحات توجه داشت. عبدا... رمضانزاده با اشاره به حضور برخی افراد دارای پرونده مبهم در ماجرای هلدینگ یاس به‌عنوان گزینه‌ شهرداری تهران گفت: این تفکر نشان داده که معتقد به شهرفروشی است. همچنین این تفکر معتقد به قانون نیست و استخدام‌های بی‌رویه را در شهرداری تهران رواج داده است. او ادامه داد: شهر تهران با حضور این افراد بدتر خواهد شد. انتظار من از نهادهای بالادستی این است که به گزارش تحقیق و تفحص شورای پنجم نگاهی بیندازند و شبهاتی را که در ذهن مردم ایجاد شده، پاسخ دهند که چرا این تخلفات به‌رغم وجود نهادهای نظارتی پیش آمده است. رمضانزاده با اشاره به تخلفات گسترده هلدینگ یاس گفت: انتخاب شهردار تهران از میان افرادی که دارای پرونده در تخلفات هلدینگ یاس هستند، دهن‌کجی به قانون، اخلاقیات و شهرمداری است. بعید می‌دانم نهادهای نظارتی اجازه بدهند این تخلفات ادامه پیدا کند. باید از حضور کسانی که در تخلفات دست داشتند، در شهرداری تهران جلوگیری شود. او ادامه داد: پرونده تحقیق و تفحص از شهرداری تهران و پرونده تخلفات و رشوه دادن ۶۰ میلیارد تومانی هنوز مطرح است که یک نماینده مجلس نیز مدتی به‌خاطر همین پرونده بازداشت بود.