محصولات خودروسازان خصوصی در بازار نایاب می‌شوند؟

وزارت صمت برنامه‌های خود را برای واگذاری ارز به شرکت‌های خودروساز تغییر داد.

محصولات خودروسازان خصوصی در بازار نایاب می‌شود؟ این سوالی است که بعد تغییر برنامه وزارت صمت برای واگذاری ارز مورد نیاز صنایع گوناگون از جمله صنعت خودرو، ذهن بازار خودرو را به خود مشغول کرده است؟ 

آن‌طور که سیاست گذار حوزه صنعت اعلام کرده است، ارز به همه شرکت‌ها از این به بعد در چارچوب و قواعد خاصی تخصیص پیدا می‌کند و این مساله علاوه بر شرکت‌های خودروساز خصوصی، شرکت‌های واردکننده خودرو را نیز در بر می‌گیرد. براساس اعلام معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهمیه ارز وارداتی بعد رتبه‌بندی به وارد‌کنندگان تعلق می‌گیرد. در واقع تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده در گرو نحوه خدمات پس از فروش و شفافیت‌های اجباری است. 

علیرضا شاه‌میرزایی اعلام کرده است هر تجهیزاتی که به کشور وارد می‌شود، باید مورد ارزیابی قرار گیرد. طبق قانون واردکننده باید بابت کم و کیف خدمات پس از فروش از سازمان استاندارد یا بقیه نهاد‌های مربوط تاییدیه دریافت کند. بنابراین خودروسازان خصوصی و شرکت‌های وارد‌کننده خودرو باید رضایت وزارت صمت را جلب کنند. این مساله می‌تواند هشداری برای شرکت‌های مونتاژکار و واردکننده خودرو باشد. زیرا اگر آن‌ها نتوانند رضایت مدیران صمت را جلب کنند؛ سهمیه ارز تخصیص یافته به آنها کاهش یافته و به دنبال آن تیراژ تولید و همچنین واردات محصولات آنها کاهش می‌یابد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «خطر بیخ گوش بازار خودرو؛ این محصولات کیمیا شدند؟» بخوانید. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.