از مهدوی کنی تا ابراهیم رئیسی؛

وداع زودهنگام با مجلس خبرگان رهبری/ این نمایندگان به پایان دوره نرسیدند!

کدخبر: ۶۴۸۵۷۶
اقتصادنیوز: اجلاسیه دوره تازه خبرگان رهبری، بدون حضور سید ابراهیم رئیسی و سید محمدعلی آل هاشم آغاز به کار کرد.
وداع زودهنگام با مجلس خبرگان رهبری/ این نمایندگان به پایان دوره نرسیدند!

به گزارش اقتصادنیوز، سید ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم و نماینده دوره‌های چهارم، پنجم خبرگان رهبری و منتخب حوزه انتخابیه خراسان جنوبی در مجلس خبرگان ششم و سید محمدعلی آل هاشم منتخب مردم آذربایجان شرقی در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پیش از مراسم تحلیف و در 31 اردیبهشت در پی سقوط بالگرد در منطقه ورزقان به شهادت رسیدند. در این گزارش نگاهی به نمایندگان ادوار مجلس خبرگان رهبری که در دوران نمایندگی جان باختند، انداخته‌ایم

مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد 1403 با حضور منتخبین جدید این مجلس و در فقدان دو عضو شهید آن برگزار شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان نماینده خراسان جنوبی و آیت‌الله آل هاشم به عنوان نماینده آذربایجان شرقی در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری حائز اکثریت آرا شده بودند. عصر یکشنبه 30 اردیبهشت ماه، بالگرد حامل رییس جمهور در پی شرایط نامساعد آب و هوایی، دچار سانحه شد و صبح دیروز 31 اردیبهشت ماه خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه توسط رسانه‌های اعلام شد.

بر اساس گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی، نماینده دوره‌های چهارم و پنجم خبرگان رهبری و منتخب مردم خراسان جنوبی در دوره ششم خبرگان رهبری بود. همچنین سید محمدعلی آل هاشم نیز نماینده مردم آذربایجان شرقی در این دوره از مجلس خبرگان بود که پیش از مراسم تحلیف به شهادت رسیدند.

در دوره‌های پیشین مجلس خبرگان رهبری نیز نمایندگانی بود که نتوانستند دوره نمایندگی خود را به اتمام برساند و جان خود را از دست دادند. در این گزارش نگاهی به مهم‌ترین این نمایندگان می‌اندازیم.صفحه نخست روزنامه‌ها امروز-یک خرداد- سیاهپوش ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد شده است.

مجلس پنجم: درگذشت نمایندگان باسابقه خبرگان

چهره‌های سیاسی بسیاری در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از دنیا رفتند. آیت‌الله امامی کاشانی، که از زمان تشکیل این مجلس تا آخرین روزهای حیاتش در آن حضور داشت. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز از زمان تاسیس خبرگان رهبری تا درگذشتش در این مجلس حضور داشت. او بیشترین رای را به منظور حضور در مجلس خبرگان بدست آورده است.

امامی کاشانی، طولانی‌ترین مدت حضور در خبرگان

آیت‌الله محمد امامی کاشانی که از مجلس اول تا پنجم خبرگان رهبری در آن حضور داشت، یک روز پس از برگزاری انتخابات ششم خبرگان رهبری، در 12 اسفند 1402 درگذشت.

او همچنین در دوره‌های اول تا چهارم شورای نگهبان در آن عضویت داشت. امامی کاشانی به مدت 10 سال (اسفند 1375 - اسفند 1385) نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نطام بود.

رهبر انقلاب: نبودن آقایان مصباح و یزدی برای خبرگان خسارت است

محمد تقی مصباح یزدی، در دوره‌های دوم، سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری، حاضر بود. 

مصباح که از دور دوم مجلس خبرگان رهبری نمایندگی استان تهران را برعهده داشت، از کسب آرای کافی برای انتخاب مجدد در انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ بازماند و نتوانست در بین شانزده نماینده منتخب جای بگیرد.

محمد تقی مصباح در انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان در اسفند ۱۳۹۸ از حوزه استان خراسان رضوی نامزد شد و توانست به عنوان نماینده منتخب این استان به مجلس خبرگان راه یابد اما پیش از مراسم تحلیف و پیوستن رسمی به این مجلس در 12 دی 1399 در پی عارضه گوارشی درگذشت. سید محمدرضا مدرسی یزدی جایگزین او در انتخابات میان‌دوره‌ای 28 خرداد 1400 شد.

محمد یزدی، چهارمین رییس خبرگان رهبری، برای اولین بار در دومین دوره مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از استان تهران برگزیده شد و تا دوره چهارم در این مجلس عضویت داشت. 

او در هفدهمین اجلاس خبرگان که ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ در تهران برگزار شد، با اکثریت آرای اعضا به ریاست این مجلس رسید. در دور اول رای‌گیری، هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی و محمد مومن نیز نامزد بوده‌اند. رای‌گیری در دور اول به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا به دور دوم کشیده شد و محمد یزدی و هاشمی رفسنجانی به دور دوم رفتند.

محمد یزدی در انتخابات سال ۱۳۹۴ مجلس خبرگان رهبری رای لازم را نیاورد و از ادامه حضور در مجلس خبرگان بازماند.

رهبر انقلاب در 20 اسفند 1394 و در آخرین دیدار با نمایندگان دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری فرمودند: برخی بزرگان هستند که رای آوردن و نیاوردن آنها هیچ خللی در شخصیت آنها ایجاد نمی‌کند،‌ آقایان یزدی و مصباح از این افراد هستند که حضور آنها در خبرگان باعث وزانت و نبودشان برای مجلس خبرگان خسارت است.

آیت‌الله یزدی در اسفند ۱۳۹۸، به همراه آیت‌الله مصباح یزدی در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان خبرگان نامزد شدند و محمد یزدی از حوزه استان قم توانست به مجلس پنجم راه یابد؛ اما در 19 آذر 1399 پیش از تحلیف برای آغاز دوره نمایندگی خود در خبرگان پنجم درگذشت.

محمد یزدی به مدت ۱۰ سال در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت و چهارمین رییس دستگاه قضا کشور بود.

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، نماینده دوره‌های سوم، چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری از حوزه خراسان رضوی، یکی از باسابقه‌ترین افراد این لیست به شمار می‌آید. او پنجمین رییس دستگاه قضا (23 مرداد 1378 - 23 مرداد 1388) بود. همچنین از مرداد 1388 تا 1397 عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام بود.

طبق خبر «ایسنا» رئیس مجمع تشخیص مصلحت پس از ۱۶ تیر ۱۳۹۷ به دلیل کسالت دیگر در جلسات حضور نیافت. هاشمی شاهرودی در سوم دی 1397 درگذشت و به جای او محمد تقی مصباح یزدی در انتخابات میان دوره‌ای اسفند 1395 انتخاب شد.

هاشمی رفسنجانی، رکورددار حضور با بیشترین آرا در خبرگان

آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی را می‌توان سرشناس‌ترین این لیست نامید؛ جز در دستگاه قضایی کشور، کم‌تر عرصه‌‌ای در سطح ارشد نظام جمهوری اسلامی بود که او سابقه حضور در آن را نداشته باشد. هاشمی از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ نخستین رییس مجلس شورای اسلامی و جانشین فرمانده کل قوا در ماه‌های پایانی جنگ بود. همچنین از مرداد 68 تا مرداد 76 نیز ریاست دولت‌های پنجم و ششم را بر عهده داشت.

او از ابتدای تشکیل این مجلس در آن حضور داشت. هاشمی رفسنجانی با دو میلیون و301 هزار و 492 رای به عنوان نفر اول تهران به مجلس خبرگان پنجم راه پیدا کرد. او سه دوره نایب رئیس این مجلس بود و بعد از درگذشت آیت‌الله مشکینی ریاست این مجلس را در بین سال‌های 1386 تا 89 به عهده گرفت؛ پس از آن نیز ریاست خبرگان را به آیت‌الله مهدوی کنی واگذار کرد.

هاشمی رفسنجانی در ۱۹ دی ۱۳۹۵ جان باخت. علت درگذشت او ایست قلبی عنوان شده است. علی مومن‌پور، به عنوان جایگزین‌ او در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری انتخاب شد.

مجلس چهارم: درگذشت نخستین رییس خبرگان رهبری و مهدوی‌کنی

آیت‌الله علی مشکینی، نخستین رییس مجلس خبرگان رهبری بود. او از ۲۳ تیرماه ۱۳۶۲ تا هشت مردادماه ۱۳۸۶ عهده‌دار کرسی ریاست خبرگان بود. علی مشکینی در هشتم مرداد ماه 1386 به علت ابتلا به بیماری خونی درگذشت. 

آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، نماینده دوره چهارم خبرگان رهبری از استان تهران بود. او سومین رییس این مجلس بود که ریاست خبرگان را در سال 1389 از هاشمی رفسنجانی تحویل گرفت و تا 1393 نیز عهده‌دار این منصب بود.

او همچنین سابقه عضویت 12 ساله (شهریور 1387 - مهر 1393) در تشخیص مصلت نظام را دارد.

مهدوی‌کنی ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ پس از شرکت در مراسم سالروز درگذشت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، بر اثر عارضه قلبی به کما رفت و در  ۲۹ مهر ۱۳۹۳ درگذشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی