عصر تازه خاورمیانه

پشت پرده نفوذ خزنده ریاض در آسیا/ آمریکا چگونه پای پادشاهی‌های عرب را به هند باز کرد؟

کدخبر: ۶۴۶۹۵۱
اقتصادنیوز: تحلیل ها در باب آینده کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه و اروپا افزایش یافته؛ کریدوری که به باور ناظران این پتانسیل را دارد تا ضمن ایجاد همگرایی میان خاورمیانه و آسیا، پادشاهی های خلیج فارس و هند را هم صدا کند.
پشت پرده نفوذ خزنده ریاض در آسیا/ آمریکا چگونه پای پادشاهی‌های عرب را به هند باز کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، به باور کارشناسان کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا که به تازگی توسط عربستان سعودی حمایت می شود، احتمالاً بازی را برای دهلی نو تغییر خواهد داد و موجب می شود تا این بازیگر به شکلی بی سابقه  به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشد.این مسیر تجاری جدید 4800 کیلومتری برای تحریک توسعه اقتصادی و یکپارچگی در نظر گرفته شده و شامل دو مسیر جداگانه است - نخست کریدور شرقی که هند را به دریای عرب وصل می کند و دیگری کریدور شمالی که کشورهای خلیج فارس را به اروپا متصل می نماید. مسیر ریلی و دریایی نه تنها ترانزیت کالا و خدمات، بلکه اتصال الکتریکی و دیجیتالی و همچنین لوله هایی برای صادرات هیدروژن پاک را امکان پذیر می سازد.

عصر تازه تعامل عربستان و هند

مانیش موهان، مدیر ارشد امور بین‌الملل فعال در کنفدراسیون صنعت هند در این باره به عرب نیوز گفت: این کریدور تغییر دهنده واقعی بازی است. یک توافق تاریخی است. این کریدور مسیرهای تجاری جایگزینی را برای بازارهای پر رونق خاورمیانه و اروپا فراهم می کند و در عین حال دسترسی هند به شمال آفریقا و آمریکای شمالی را گسترش می دهد.به باور تحلیلگران، انتظار می رود این سیستم هزینه های حمل و نقل را کاهش دهد و زمان آن را تسریع کند.علاوه بر این، کریدور خاورمیانه به جابجایی کالاها و خدمات فرامرزی کمک خواهد کرد. به باور موهان: «این یک پروژه بسیار بلندپروازانه خواهد بود. منطقه را به طور کامل یکپارچه می کند، بنابراین، اساسا، ما در مورد یک زنجیره ارزش جهانی صحبت می کنیم، متغیری که نه تنها برای یک کشور بلکه برای کل منطقه مفید خواهد بود.»به گفته رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت هند، کریدور هند-خاورمیانه- اروپا متعهد شده تا فرایند تجارت را متحول کند و راه را برای انرژی پاک و نوآوری دیجیتال هموار نماید.

به باور او: «این طرح در تحریک رشد اقتصادی، ایجاد شغل و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مؤثر خواهد بود. چنین پروژه ای چیزی فراتر از زیرساخت است، طرحی برای آینده ای مرتبط تر، پایدارتر و از نظر اقتصادی پر جنب و جوش تر خواهد بود و فرصتی عالی برای تجارت هند و عربستان.روابط ریاض و دهلی نو در حال حاضر قوی است و در دوره ریاست هند بر گروه 20 در سال جاری شتاب بیشتری گرفته است. انتظار می‌رود مسیر تجاری جدید، پیوندهای هند با دیگر متحدان عربستان در خلیج فارس و بالاخص امارات را هم افزایش دهد.برای هند و خاورمیانه، این کریدور به معنای تعمیق روابط، به واسطه همگرایی کشورهای خاورمیانه و جنوب و غرب آسیا است. روابط تجاری هند با عربستان سعودی و امارات در حال حاضر قابل توجه است و این کریدور می تواند یکپارچگی اقتصادی آنها را بیشتر تقویت کند. محمد سلیمان، مدیر فناوری های استراتژیک در مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن دی سی، در این باره گفت: ممکن است فرصت های جدیدی برای هند در زمینه تجارت، انرژی و توسعه زیرساخت ها ارائه شود.

4004436-1240597700

ابتکار عملی که خاورمیانه و آسیارا هم صدا کرد!

از منظر عربستان سعودی و امارات متحده عربی، این کریدور زمینه را برای تنوع بخشیدن به مشارکت فراتر از نقش آنها به عنوان تولید کننده انرژی فراهم خواهد کرد. به طور کلی، کریدور خاورمیانه-هند و اروپا بر همگرایی اقتصادی و استراتژیک فزاینده بین هند و خاورمیانه تاکید می کند. با توجه به این حقیقت که هشت کشور امضاکننده پروژه کردیور هند-خاورمیانه و اروپا حدود نیمی از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند، این پروژه بین قاره‌ای می‌تواند پیامدهای ژئوپلیتیکی نیز داشته باشد.سلیمان در این باره به عرب نیوز گفت: «پروژه کریدور از لحاظ اقتصادی، به دنبال تقویت تجارت و ارتباطات زیرساختی در سراسر حاشیه اوراسیا است. از نظر ژئوپلیتیکی، هدف آن تغییر شکل توازن قوا در اوراسیا است».برخی از تحلیلگران به دلیل تمرکز این پروژه بر زیرساخت ها، ان را با طرح چند تریلیون دلاری کمربند و جاده چین مقایسه می‌کنند - پروژه مرتبط با توسعه زیرساخت جهانی که در سال 2013 توسط پکن برای بازسازی جاده ابریشم باستانی و اتصال آن به آسیای جنوب شرقی، آسیای جنوبی، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا تصویب شد. اما از منظر سلیمان، طرح کریدور چالش مستقیم برای طرح چینی نیست.

به باور این تحلیلگر: تفاوت اصلی در استقلالی است که به کشورهای شرکت کننده داده می شود و عدم وجود یک انتخاب دوتایی دقیق بین چین و ایالات متحده. عربستان سعودی و امارات متحده عربی که جزء لاینفک پروژه کریدور هستند، روابط قوی شان را با چین حفظ می کنند.این سه کشور همچنین در کنار هند عضو بریکس پلاس نیز هستند. بنابراین، طرح کریدور باید به عنوان یک ابتکار متمایز در نظر گرفته شود - ابتکاری که هدف آن ارائه یک مدل جایگزین برای اتصال، با تمرکز بر استقلال و مشارکت های متنوع است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی