نگاهی به ترکیب جریانات سیاسی کلانشهرها در دوره جدید مجلس

بهارستان در چنبره این گروه سیاسی/ بازیگران نقش اول مجلس دوازدهم مشخص شدند+ جدول

کدخبر: ۶۴۶۴۴۴
اقتصادنیوز: از میان منتخبان 13 کلانشهر مهم در انتخابات مجلس دوازدهم، اصولگرایان سهم 93 درصدی را از آن خود کردند؛ تا بدین ترتیب، نمایندگان مراکز استانها به عنوان بازیگران اثرگذار خانه ملت از منظر حوزه های انتخابیه مهم ، در چهار سال آینده نقش آفرینی کنند.
بهارستان در چنبره این گروه سیاسی/ بازیگران نقش اول مجلس دوازدهم مشخص شدند+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز، پرونده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با پایان دور دوم انتخابات و معرفی نامزدهای منتخب بسته شد تا تکلیف کرسی‌های خانه ملت برای چهار سال آینده روشن شود. ترکیب 290 نماینده منتخب، حکایت از حاکمیت مطلق جریان اصولگرا در مجلس دوازدهم دارد که در این میان کفه جریان حامی دولت نسبت به نواصولگرایان سنگینی می‌کند.

اما با این وجود، تجربه نشان داده است که همواره نمایندگان برخی از حوزه‌های انتخابیه به واسطه جایگاه و موقعیت سیاسی و اجتماعی و همچنین سهم بیشتری که از کرسی‌های بهارستان در اختیار دارند نقش پررنگ تری در تصمیم‌گیری‌ها ایفا کرده و به عقیده فعالان سیاسی به عنوان بازیگران اصلی صحن مجلس در جهت‌دهی به رویکرد خانه ملت اثرگذارتر هستند.

تهران، اصفهان، تبریز، خوزستان (اهواز، آبادان) رشت (خمام)، سیستان و بلوچستان (زاهدان)، شیراز، قم، کرمان، کرمانشاه، کردستان (سنندج)، مشهد و یزد را می‌توان 13 حوزه انتخابیه ای دانست که به عقیده کارشناسان، نمایندگان آنها در دوره چهار ساله مجلس دوازدهم، به دلیل موقعیت اداری و سیاسی شهرهایشان می‌توانند اثر مهمی بر قانون گذاری‌ها داشته باشند.

اصولگرایان به مانند ترکیب کلی مجلس، از 72 کرسی مرتبط با این 13 حوزه انتخابیه سهم بیشتری دارند و فارغ از مسعود پزشکیان (منتخب تبریز) و جواد سعدون زاده (منتخب آبادان) که از جریان اصلاح طلب هستند و شهباز حسن پور بیگلری (منتخب کرمان و راور)، محسن فتحی (منتخب سنندج) و اکبر پولادی باغدرانی (منتخب اصفهان) که به صورت مستقل در انتخابات حضور پیدا کردند، 67 کرسی دیگر به اصولگرایان اختصاص دارد که از این تعداد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) با 27 کرسی، امنا با 24 کرسی و جبهه صبح ایران با 18 کرسی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند و لیست های جبهه متحد (9 منتخب)، شریان (5 منتخب)، شورای وحدت (4 منتخب)، ایران قوی (2 منتخب) در رتبه های بعدی این فهرست قرار دارند.

در این میان رحیم کریمی (نماینده اصفهان)، محمد امیر (نماینده اهواز)، محمدرضا احمدی سنگسر (نماینده رشت و خمام)، روح الله نجابت (نماینده شیراز)، محمد منان رئیسی (نماینده قم) و فضل الله رنجبر (نماینده کرمانشاه) شش نماینده اصولگرایی هستند که خارج از لیست های انتخاباتی و به صورت مستقل به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند.

از میان 30 منتخب شهر تهران هم دو لیست انتخاباتی امنا و جبهه صبح ایران با 18 و 15 منتخب و شورای ائتلاف انقلاب اسلامی (شانا) هم 11 منتخب (اغلب مشترک در سه لیست) بیشترین کرسی را به خود اختصاص داده‌اند.

در جدول زیر بر جزئیات جریان سیاسی کلانشهرها در مجلس دوازدهم مروری داشته‌ایم.

photo_2024-05-13_09-15-48

photo_2024-05-13_09-15-48 (2)

photo_2024-05-13_09-15-48 (3)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی