چالش های طرح پیشنهادی بایدن

بایدن کیش و مات شد/ گزینه پرهزینه واشنگتن برای احیای اعتبار از دست رفته!

کدخبر: ۶۳۳۶۶۰
اقتصادنیوز: گروهی از ناظران با اشاره به چالش های پیش رو طرح پیشنهادی بایدن مبنی بر ساخت اسکله در شمال غزه جهت ارسال کمک ها می گویند که رئیس جمهوری آمریکا صرفا برای سلب مسئولیت از خود و به دست آوردن ارای کسانی که مخالف حمایتش از اسارئیل بوده اند، چنین ایده ای را مطرح کرد.
بایدن کیش و مات شد/ گزینه پرهزینه واشنگتن برای احیای اعتبار از دست رفته!

به گزارش اقتصادنیوز، به گفته ناظران، پروژه ای که جو بایدن در سخنرانی «وضعیت اتحادیه» از آن رونمایی کرد، پروژه زیربنایی نیست که. بایدن اعلام کرد که نیروهای مسلح آمریکا اسکله ای در سواحل مدیترانه غزه خواهند ساخت. گروه‌های امدادی هشدار می‌دهند که رئیس‌جمهور ماه‌ها از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درخواست کرده تا فشارها بر غزه را کاهش دهد، جایی که گرسنگی و بیماری هزاران نفر را تهدید می‌کند. او که عصبانی شده، اکنون اوضاع را به دست خود می گیرد. بایدن گفت: «این اسکله موقت باعث می‌شود تا میزان کمک‌های بشردوستانه به غزه افزایش یابد».

روایتی هولناک از بحران در غزه

طرح پیشنهادی بایدن، همانطور که مشاورانش ترسیم کرده اند، از مهندسان ارتش می خواهد که یک اسکله شناور را در دریا تعریف کرده و آن را به ساحل بکشند. سپس کمک‌ها بر روی کشتی‌های قبرس بارگیری می‌شوند، جایی که مقامات اسرائیلی آن‌ها را بررسی می‌کنند. پس از آن سفر یک روزه به غزه کلید می خورد. انتظار می رود کشورهای حاشیه خلیج فارس در پرداخت هزینه این محموله ها کمک کنند. ممکن است یک تا دو ماه طول بکشد تا اسکله تمام شود و تحویل در مقیاس بزرگ آغاز شود. بایدن می گوید که هیچ نیروی آمریکایی در غزه مستقر نخواهد شد، اگرچه آنها در کشتی های نظامی در فراساحل مستقر هستند.

مقامات قبرسی برای ماه ها ایده کریدور دریایی را ترویج کرده اند، اما این پیشنهاد به جایی نرسید. اکنون همین طرح به دلیل ناتوانی جهت توقف جنگ در غزه مورد توجه قرار گرفته است. سازمان ملل می گوید صدها هزار نفر در معرض خطر قحطی هستند، به ویژه در شمال غزه، جایی که جمعیت تقریباً دسترسی به کمک ها ندارند. از هر شش کودک زیر دو سال در شمال، یک کودک دچار سوءتغذیه حاد است. چند کودک از گرسنگی مرده اند. ماه گذشته برنامه جهانی غذا (wfp) تحویل محموله ها به شمال را تعلیق کرد. برخی از مردم در جست‌وجوی علف‌های هرز خوراکی یا آسیاب کردن غذای حیوانات برای پختن نان هستند.برنامه جهانی غذا  می گوید که غزه به حداقل 300 کامیون در روز برای تحویل غذا، دارو و سایر وسایل ضروری نیاز دارد. محموله ها از طریق دو پست مرزی فعال غزه - گذرگاه رفح با مصر و گذرگاه کرم شالوم در مرز سرزمین های اشغالی – قابل دسترس هستند.

 اواسط فوریه به طور متوسط روزانه تنها 47 کامیون از طریق مرز زمینی وارد غزه می شدند، اگرچه این تعداد در اواخر ماه گذشته افزایش یافته (195 کامیون در 6 مارس وارد غزه شدند). معترضان راستگرای اسرائیلی بارها جلوی کاروان های کمک رسانی از طریق کرم شالوم را گرفته اند.آمریکا برای مذاکره جهت برقراری آتش بس شش هفته ای بین اسرائیل و حماس، بسیار تلاش کرده است. توافق پیشنهادی شامل مبادله حدود 40 گروگان اسرائیلی با صدها اسیر فلسطینی است. یک دوره آرامش، رساندن کمک های بشردوستانه به غزه را آسان تر می کند. بایدن امیدوار بود تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان طرفین به توافق دست یابند. اما هفته ها مذاکرات در پاریس، دوحه و قاهره هنوز به نتیجه نرسیده است. دیپلمات های عرب مدعی اند که یحیی سینوار، رهبر حماس در غزه، با توافق بدین شکل موافق نیست.

111

چالش های طرح پیشنهادی بایدن

دوم مارس آمریکا مواد غذایی را از طریق هوایی برای مردم غزه ارسال کرد. اکونومیست در این باره نوشت، پلن اجرایی واشنگتن به عنوان ترفند مورد بررسی قرار گرفت: ارسال کمک ها از طریق هوا روشی ناکارآمد بود. با این حال آمریکا تاکنون سه ماموریت از این دست را انجام داده و در مجموع 192 بسته حاوی صد و دوازده هزار 896 وعده غذایی را تحویل داده است. این عدد قابل توجه به نظر می رسد، اما نشان دهنده تنها یک وعده غذایی در طول شش روز برای 5 درصد از ساکنان غزه است (مسیر دریایی، از منظر تئوری می تواند کمک بیشتری را در اختیار ساکنان غزه قرار دهد. دیپلمات ها می گویند که این پلن می تواند روزانه به ارسال 200 کامیون کمک کند.

با این حال، مقامات آمریکایی درگیرچند سؤال مهم اما مبهم هستند. پس از پنج ماه جنگ، مشکل فقط ارسال کمک به غزه نیست، بلکه توزیع آن در سراسر غزه است. کامیون ها و انبارها بمباران شده اند. تانک ها جاده ها را مسدود کرده اند. ماه گذشته، پس از حملات اسرائیل، پلیس کاروان های کمک رسانی را متوقف کرد. آمریکا می‌گوید که در زمینه توزیع کمک ها با سازمان ملل متحد هماهنگی خواهد شد، اما فرایند تدارکات دلهره‌آور است.این اسکله پیشنهادی که قرار است در شمال غزه ساخته شود با چالش هایی روبرو است. عدم استقرار نیروهای آمریکایی در زمین و حراست از امنیت اسکله از جمله معضلات هست. اسرائیل وظیفه اخلاقی دارد که از قحطی در غزه جلوگیری کند. افسران ارشد دفاعی اسرائیل مدعی اند که آماده ارائه کمک های خود هستند. اما نتانیاهو دستور نمی دهد. اینکه بایدن اکنون عملیات کمک رسانی خود را سازماندهی کرده، نوعی دهن کجی به نتانیاهو است. لفاظی های بایدن تندتر هم شده است. او در سخنرانی اخیرش گفت: «اسرائیل باید کمک های بیشتری را در اختیار مردم غزه قرار دهد. کمک های بشردوستانه نمی توانند ملاحظات ثانویه یا یک ابزار چانه زنی باشند.»

ناظران با اشاره به وضعیت نامطلوب غزه می گویند که بایدن شکست خورده است. تلاش های آمریکا برای کمک به مردم ساکن در قلمروی تحت کنترل یکی از نزدیکترین متحدانش، به بن بست رسیده آن هم در شرایطی که ایالات متحده نه تنها سلاح در اختیار اسرائیل قرار داده بلکه در حمایت از این بازیگر قطعنامه های شورای امنیت را هم وتو کرده است. با این همه بایدن نمی خواهد برای راضی کردن نتانیاهو به اهرم فشار متوسل شود، به همین دلیل به دنبال راه حل هایی پرچالش برای سلب مسئولیت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید