ارزانی خوراکی‌ها در 9 دهک!

محاسبه نرخ تورم خوراکی‌ها در بهمن ماه۱۴۰۲ + نمودار

کدخبر: ۶۳۰۹۱۰
اقتصادنیوز: تورم ماهانه کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در دهک‌ها طی بهمن ۱۴۰۲ محاسبه شد.
محاسبه نرخ تورم خوراکی‌ها در بهمن ماه۱۴۰۲ + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز در بهمن ماه سال جاری تورم ماهانه خوراکی‌ها در 9 دهک هزینه‌ای منفی شده است. این مسئله نشان می‌دهد سبد خوراکی این خانوارها ارزان‌تر از دی ماه بوده است. تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها نیز در همه دهک‌ها نسبت به دی کاهش یافته است.

 

تورم ماهانه کل کشور در بهمن ماه به 1.4 درصد رسیده که نسبت به دی ماه کاهش 1.2 واحد درصدی را تجربه کرده است. این کاهش تورم عمدتا به دلیل منفی‌شدن تورم ماهانه کالاهای خوراکی رخ داده است. این نرخ از مثبت 2.4 درصد در دی ماه به منفی 0.4 درصد در بهمن ماه رسیده است که نشان‌دهنده ارزان‌تر شدن سبد خوراکی خانوارها در نیمه زمستان امسال است.

 

این نرخ‌ها مربوط به میانگین کل کشور است و اگر وضعیت هر دهک هزینه‌ای به طور مجزا بررسی شود نتایج کمی تغییر می‌کند. برای مثال، تورم کالاهای خوراکی در دهک اول تا نهم منفی بوده اما در دهک دهم مثبت شده است. یعنی سبد خوراکی خانوراهای دهک اول تا نهم در بهمن نسبت به دی ارزان‌تر شده اما این سبد برای خانوارهای دهک دهمی کمتر از نیم درصد گران‌تر شده است.

تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی نیز با کاهش مواجه بوده است. این نرخ در دی ماه برای همه دهک‌ها 2.5 درصد یا بالاتر بوده که در بهمن ماه برای دهک‌های اول تا نهم به زیر 2.4 درصد اُفت کرده است.

021207

تغییرات قیمتی سبد خوراکی خانوارها در بهمن 1402

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، سبد خوراکی خانوارهای کل کشور در بهمن امسال به طور متوسط 0.4 درصد ارزان‌تر از دی ماه برآورد شده است. این کاهش در همه دهک‌ها یکسان نبوده و داده‌ها نشان می‌دهد که خانوارهای فقیرتر با ارزانی بیش‌تری مواجه شده‌اند.

به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه کالاهای خوراکی خانوارهای دهک اولی در بهمن ماه منفی 1.7 درصد برآورد شده است. یعنی این خانوارها برای خرید یک سبد یکسان از کالاهای خوراکی در بهمن ماه 1.7 درصد کمتر از دی هزینه کرده‌اند.

این نرخ در دهک دوم نیز منفی 1.1 درصد ثبت شده است. بر این اساس، تورم ماهانه خوراکی‌ها در دو دهک اول که نماینده 20 درصد از فقیرترین خانوارهای کشور هستند، حداقل یک درصد کاهش یافته است. هر چه به سمت دهک‌های ثروتمندتر نزدیک شویم، تورم ماهانه منفی کاهش می‌یابد به طوری که این نرخ در دهک نهم به منفی 0.1 درصد می‌رسد. یعنی تقریبا قیمت یک سبد یکسان از کالاهای خوراکی این خانوارها ثابت مانده است. این نرخ تنها در دهک دهم مثبت 0.1 درصد ثبت شده که باز هم خبر از ثبات قیمت‌ها برای این گروه از ثروتمندترین خانوارهای جامعه می‌دهد.

سرعت‌گیر گرانی غیرخوراکی‌ها به کار افتاد

علاوه بر تورم ماهانه خوراکی‌ها که به محدوده منفی وارد شد، تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی نیز نسبت به دی ماه کاهش پیدا کرد. البته این کاهش به شدت کالاهای خوراکی نبود و تورم غیرخوراکی‌ها همچنان مثبت است که نشان می‌دهد افزایش قیمت در این سبد مصرفی خانوارها همچنان ادامه دارد اما نزولی‌شدن آن حکایت از کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها دارد.

به بیان دقیق‌تر، در بهمن ماه تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در کل کشور از 2.7 درصد به 2.3 درصد رسیده است. این نرخ در دهک‌ها نیز با کاهش مواجه بوده است.

تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در دهک اول، ششم و هشتم طی دی ماه 2.6 درصد بوده است. این نرخ در دهک دهم 2.9 درصد، در دهک نهم 2.7 درصد و در سایر دهک‌ها 2.5 درصد بوده است.

این در حالی است که در بهمن ماه تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در دهک‌های اول تا نهم به زیر 2.4 درصد و در دهک دهم به 2.5 درصد رسیده است.

برای مثال، این نرخ در فقیرترین دهک جامعه 2.3 درصد برآورد شده است. بنابراین با این که هنوز افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدمات مثل اجاره مسکن، پوشاک و آموزش ادامه دارد اما از سرعت این افزایش قیمت در همه دهک‌ها کاسته شده و این کاهش در دهک‌های ابتدایی و میانی شدیدتر بوده است.

021207

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید