ورود دو سامانه قوی بارشی به ایران/ برف و باران کشور را فرا می‌گیرد

کدخبر: ۶۳۰۵۹۶
اقتصادینوز: امیر سرکرده کارشناس هواشناسی گفت: امروز یکشنبه ۶ اسفندماه سامانه بارشی گسترده و قوی‌تر خواهد شد و تمام ۳۱ استان کشور را در برخواهد گرفت و تا دوشنبه این سامانه همچنان بر روی کشور فعال خواهد بود.
ورود دو سامانه قوی بارشی به ایران/ برف و باران کشور را فرا می‌گیرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، بالاخره پس از مدت‌ها شاهد ورود به یک دوره اصیل بارشی هستیم که بارش های آن بسیار موثر بوده و بخش وسیعی از کشور بارش های از دست رفته خود را جبران کرده و حتی بخش هایی از کشور فرانرمال خواهند شد.

خبر مرتبط
ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور/ آغاز بارش‌های سنگین در این استان‌ها

اقتصادنیوز: رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: از اواخروقت سه شنبه (۸ اسفندماه) موج بارشی جدید از سمت غرب و جنوب غرب وارد کشور می‌شود و این مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شدت بارش پنجشنبه در جنوب استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

 پیش از این نیز شاهد ورود به یک دوره بارشی در بهمن ماه بودیم که نمی توان آن را دوره قوی بارشی دانست، اما بارش های اسفند ماه که از دیروز شروع شد بسیار قابل توجه خواهد بود .

نکته جالب تر اینکه برخلاف همیشه شدت بارش ها این بار از نیمه شرقی به غربی است و عمده بارش های این مدت در دو سوم شرقی کشور رخ خواهد داد.

خبر مرتبط
بارش سنگین برف در این استان/ ارتفاع برف به ۲۰ سانتی‌متر رسید

اقتصادنیوز: کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: ارتفاع برف در برخی از نقاط استان با فعالیت یک سامانه بارشی طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۰ سانتیمتر رسید و بارش برف بیشتر نقاط استان به خصوص مناطق شرقی، مرکزی و دامنه ارتفاعات را فرا گرفت.

امیر سرکرده کارشناس هواشناسی اعلام کرد که ایران دو هفته پربارش زمستانی را در پیش خواهد داشت، به طوریکه از ابتدای زمستان تا الان چنین سامانه پربارشی وارد ایران نشده است.

این کارشناس برجسته هواشناسی ادامه داد: این هفته زمستان خودش را به ایرانی‌ها نشان خواهد داد.

وی افزود: هفته بعد هم با ورود یک سامانه پربارش دیگر بارش های خوبی خواهیم داشت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تنها در هفته جاری دو سامانه پر بارش وارد ایران می‌شود گفت: شاخه شمالی سامانه وارد کشور شده و شاخه غربی سامانه هم از امشب کل استان‌های غربی را در می‌گیرد و حتی خودش را به تهران هم خواهد رساند.

سرکرده ادامه داد: امروز یکشنبه ۶ اسفندماه سامانه بارشی گسترده و قوی‌تر خواهد شد و تمام ۳۱ استان کشور را در برخواهد گرفت و تا دوشنبه این سامانه همچنان بر روی کشور فعال خواهد بود.

فعالیت موج های پربارش در ایران یکی پس از دیگری | تصویر نقشه‌ هواشناسی که غافلگیرتان می‌کند

در همین رابطه و بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، بارش برف و باران و کاهش محسوس دما آغاز شده و تا دوشنبه ادامه می‌یابد.
بر اساس این گزارش امروز یکشنبه ششم اسفندماه، قزوین، قم، البرز، تهران، مازندران، گیلان، ارتفاعات گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر، نیمه شرقی لرستان، شرق و شمال خراسان رضوی با بارش‌ها همراه خواهند شد.
دوشنبه گستره بارش‌ها به گیلان، مازندران، تهران، البرز، قم، مرکزی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی می‌رسد.
بارش برف و باران و کاهش محسوس دما موجب آسیب به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی می‌شود.
سازمان هواشناسی به پاکسازی نهرها و آبراهه‌ها برای جلوگیری از آبگرفتگی مزراع و تنش غرق آبی در محصولات زراعی، استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش‌ها در مناطقی که دما به صفر نمی‌رسد، توصیه کرده است.
زدودن برف از شاخه‌های جوان به‌منظور جلوگیری از شکستن نهال، استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها و گلخانه‌ها، انجام نشدن عملیات هرس به دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت کافی جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر در این شرایط جوی ضروری است.
سازمان هواشناسی همچنین به رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تاسیسات و عایق‌بندی لوله‌های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی ویخ زدگی لوله‌ها در باغات و واحدهای تولیدی، استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری، تردد نکردن ماشین آلات کشاورزی بر روی مزارع در هنگام بارندگی، تنظیم دریچه ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی و کاهش تراکم استخرها در صورت ورود آب گل‌آلود به آن و تمهیدات لازم در مزارع صیفی‌جات استان‌های جنوبی توصیه کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید