بررسی معاملات این هفته بازار سهام

پیش بینی بازار سهام هفته/ دوران پیاپی معاملات سهام در زمستان!

کدخبر: ۶۲۸۷۵۵
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش 4.7 درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و افزایش 62 درصدی خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل ریزش داشت و تراز شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز پایین‌تر از سطح انتهایی هفته گذشته ایستاد.
پیش بینی بازار سهام هفته/ دوران پیاپی معاملات سهام در زمستان!

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد خروج 37 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و ورود 26 میلیارد تومانی سرمایه حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته قبل تراز 3 همتی را تجربه کرده بود؛ در روز ابتدایی این هفته اندکی کاهش داشت و روز دوشنبه وارد سطح 4 همتی شد. روز سه‌شنبه این هفته سطح ارزش معاملات خرد سهام تا 3 همت افت داشت و روز چهارشنبه با تراز 4 همتی به استقبال تعطیلات رفت. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 4.7 درصد کاهش به نسبت هفته قبل تا سطح 3 هزار و 842 میلیارد تومانی پایین آمد. این سطح از متوسط ارزش معاملات خرد روزانه، آخرین بار در دومین هفته آبان ماه امسال تجربه شده که تراز شاخص کل در محدوده یک میلیون و 950 هزار واحدی قرار داشت. برآیند جریان پول حقیقی در هفته سوم دی ماه منفی 422 میلیارد تومان بود و هفته چهارم دی به منفی 848 میلیارد تومان رسید و در هفته اول بهمن خالص تغییرات مالکیت حقیقی تا منفی 3 هزار و 94 میلیارد تومان افزایش داشت. در هفته دوم بهمن ماه بار دیگر شدت خروج جریان پول حقیقی کاهش داشت و شاهد خروج هزار و 116 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. در سومین هفته بهمن شدت خروج جریان پول حقیقی به سطح 478 میلیارد تومان رسید. در این هفته نیز بازار سهام با خروج 773 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل دو میلیون و 98 هزار و 86 واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 2 میلیون و 78 هزار و 530 واحدی کاهش داشت و بازدهی منفی 93 صدم درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در هفته دوم و سوم بهمن ماه با وجود ریزش تراز شاخص کل با بازدهی مثبت همراه بود؛ در این هفته چیزی نزدیک به 8 درصد بیشتر از شاخص کل ریزش کرد و باردهی منفی 1.49 درصدی داشت.

با افزایش تنش‌های خاورمیانه، بورس تهران با ریزش ارزش معاملات خرد سهام، در انتظار فرصتی با اطمینان بیشتر برای شروع روند‌های پیش رو است. بازار سهام در هفته‌های گذشته شاهد تأثیر افزایش ریسک سیاسی بازار بر معاملات سهامی بوده است.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز آخرین هفته بهمن‌ماه

بورس تهران هفته آخر بهمن ماه را با سطح مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 720 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. بازار سهام در معاملات زمستان امسال با تغییر پی در پی روند‌های معاملاتی مواجه بود و جریان پول حقیقی نیز در بین نماد‌ها و صنایع بورسی سیال بود. ریزش شاخص‌های سهامی در این هفته و هفته گذشته بخشی از هیجانات بازار سهام را تخلیه کرده است و با این اوصاف در صورت عدم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و یا عدم تداوم روند رشدی قیمت ارز و طلا در بازار آزاد امکان جبران روند نزولی اخیر در هفته آتی وجود دارد.

021127

رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار کاهش ظرفیت تولیدات پتروشیمی‌ها با محدودیت‌های گاز خوراک و علاوه بر آن اثر منفی کوتاه مدت افزایش نرخ ارز و طلا در بازار آزاد و در واقع شکل‌گیری انتظارات صعودی در بازار‌های موازی بازار سهام را می‌توان اصلی‌ترین سیگنال‌های منفی هفته پیش‌رو برآورد کرد. در روز‌های اخیر شاهد افزایش چالش‌های سیاسی نظامی در خاورمیانه بودیم. افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین عامل‌های از دست رفتن سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل و افت ارزش معاملات در هفته‌های اول و دوم دی ماه و سه هفته گذشته بهمن بود. با این تفاسیر، همچنان اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی سطح 7 یا 8 همتی ارزش معاملات خرد است. در این هفته یکی از عواملی که اثرگذاری بالایی بر روند بازار سهام خواهد داشت؛ تقاضای دلار و طلا در مرکز مبادله و بازار آزاد خواهد بود. در این شرایط پیش بینی می‌شود هفته آتی، سطح ارزش معاملات خرد مهم‌ترین سیگنال بورس تهران به معامله‌گران باشد. بازار سهام در انتظار واکنش شاخص‌ها و ارزش معاملات به تخلیه شوک‌های سیاسی از رفتار معامله‌گران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید