اردوغان شرط صلح در خاورمیانه را اعلام کرد / ماجرای ضمانت ترکیه و کشورهای منطقه چیست؟

کدخبر: ۶۲۸۱۶۰
اقتصادنیوز : رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه مسیر صلح، آرامش و توسعه اقتصادی در منطقه ما از تأسیس کشور فلسطین می‌گذرد، تاکید کرد که در این زمینه ما آمادگی خود را برای بر عهده گرفتن مسئولیت از جمله ضمانت همراه با سایر کشورهای منطقه برای برقراری و حفظ صلح اعلام کردیم.
اردوغان شرط صلح در خاورمیانه را اعلام کرد / ماجرای ضمانت ترکیه و کشورهای منطقه چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اجلاس جهانی دولت‌ها ۲۰۲۴ در دبی که با موضوع «شکل‌دهی به دولت‌های آینده» در مرکز همایش‌های هتل جمیرا مینا السلام برگزار شد و به عنوان میهمان افتخاری در آن شرکت کرد، گفت: اسرائیل چندین دهه است که از سیاست‌های اشغال، غصب، ویرانی و قتل‌عام دست برنداشته است.

او با بیان اینکه هر موضوعی که قابل حل نباشد، با بزرگ شدن و پیچیده شدن آن به مرور زمان دوباره ظاهر می‌شود، تاکید کرد که مشکلات را نمی‌توان با جارو کردن آنها به زیر فرش حل کرد.

اردوغان تاکید کرد که هرگونه اقدامی که بدون ایجاد کشور مستقل فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ انجام شود، ناقص خواهد بود. 

خبر مرتبط
یک مقام ارشد ترکیه به ضرب گلوله کشته شد

اقتصادنیوز : رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که معاون اجرایی شهردار شهر آدانا در حمله مسلحانه به ساختمان شهرداری کشته شد.

اردوغان با بیان اینکه این موضوع در هر حادثه یک بار دیگر دیده می‌شود، گفت: آخرین و دردناک‌ترین نمونه آن بحران غزه است که مستقل از حادثه ۷ اکتبر سال گذشته، منشأ بحران امروز و تداوم روزافزون آن است. اشغال اراضی فلسطینی علی‌رغم تصمیمات سازمان ملل، صورت گرفته است. اسرائیل که خود را برتر می‌داند، دهه‌هاست که از سیاست اشغال، غصب، تخریب و کشتار دست برنداشته است.

اردوغان با بیان اینکه برای فهمیدن اینکه مردم فلسطین با چه نوع بی‌عدالتی مواجه هستند، نیازی نیست به راه دور رفت، گفت: حتی نگاه کردن به نقشه‌های اسرائیل و فلسطین از سال ۱۹۴۸ برای نشان دادن جدیت موضوع کافی است. همانطور که می‌دانید نیمی از درمان، تشخیص صحیح است. در اینجا نیز اگر به درستی منبع مشکل را شناسایی نکنیم، چیزی حل نمی‌شود. اگر اسرائیل خواهان صلح دائمی در منطقه است، باید دست از رویاهای توسعه‌طلبانه، مرزهای ۱۹۶۷ بردارد، باید وجود یک کشور مستقل فلسطینی را بپذیرد.

وی تصریح کرد: خطر سرایت بحران به منطقه قبل از هر چیز بستگی به به رسمیت شناختن اساسی‌ترین حقوق مردم فلسطین توسط اسرائیل دارد، در غیر این صورت گام برداشته‌شده ناقص خواهد ماند و مشکل حل نخواهد شد. بنابراین مسیر صلح، آرامش و توسعه اقتصادی در منطقه ما از تأسیس کشور فلسطین می‌گذرد. در این زمینه ما آمادگی خود را برای بر عهده گرفتن مسئولیت از جمله ضمانت همراه با سایر کشورهای منطقه برای برقراری و حفظ صلح اعلام کردیم. علاوه بر این، ما تمام تلاش خود را برای مقابله با فاجعه‌ای که جان بیش از ۲۸ هزار انسان بی‌گناه، عمدتا کودکان و زنان، مجروح شدن نزدیک به ۷۰ هزار غیرنظامی، مهاجرت اجباری بیش از ۱.۵ میلیون نفر را گرفت و غزه را به تلی از آوار تبدیل کرد،‌انجام داده و خواهیم داد.

اردوغان گفت: ما هرگز برادران فلسطینی خود را رها، درمانده و تنها نخواهیم گذاشت.

رئیس‌جمهور ترکیه با یادآوری اینکه ترکیه از اقدامات انجام شده در زمینه حقوق بین‌الملل برای نظارت بر جنگ و جنایات علیه بشریت علیه غزه حمایت می‌کند، از همه کشورها به‌ویژه آفریقایی‌ها که برای تضمین تجلی حقوق و عدالت ابتکار عمل کردند، تشکر کرد.

اردوغان همچنین از کشورهایی که از قطعنامه‌های تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه‌های اکتبر و دسامبر ۲۰۲۳ حمایت کردند، تشکر کرد و گفت: ما هرگز برادران فلسطینی خود را درمانده و تنها نخواهیم گذاشت. 

اردوغان با بیان اینکه افزایش کمک‌ها به آژانس سازمان ملل برای کمک به آوارگان فلسطینی (آنروا) در این دوره حساس مهم است، گفت: من از همه کشورهای وظیفه شناس دعوت می‌کنم تا از آژانس محافظت کنند، آژانسی که راه نجات ۶ میلیون پناهجوی ساکن اردن، سوریه، لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین است.

او افزود: من فقط به عنوان رئیس‌جمهور یک کشور سخن نمی‌گویم، من خود را فرزند ملتی می‌دانم که درهای خود را به روی یهودیانی که تحت ظلم و ستم قرار گرفتند و با شعار ابراهیم خلیل‌الله به مدت ۴ قرن به قدس شریف خدمت می‌کردند، گشود.

وی با بیان اینکه می‌بینند که سیاست‌های غیرمسئولانه، بی‌پروا و ظالمانه کابینه کنونی رژیم صهیونیستی به یهودستیزی در سراسر جهان دامن می‌زند و از این موضوع ناراحت و نگران بشریت است، تصریح کرد: کشتار غزه باید متوقف شود. در اسرع وقت، قبل از اینکه خون بیشتری ریخته شود و کودکان و زنان بیشتری بمیرند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید