تورم و موضع رای دهندگان آمریکایی

تنها شانس بایدن برای بازگشت به کاخ سفید/آیادموکرات ها می توانند از سد ترامپ عبور کنند؟

کدخبر: ۶۲۶۴۴۱
اقتصادنیوز: آمریکایی ها تحت تاثیر رویکرد اقتصادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار نگرفته اند. در واقع، طبق میانگین نظرسنجی ها، نزدیک به 60 درصد دستاوردهای اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا را تایید نمی کنند. در همین حال، وضعیت دونالد ترامپ در مسائل اقتصادی به طور قابل توجهی بهتر است. شکاف در برداشت‌ها، شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر را بد نشان می‌دهد، به‌ویژه آن که رای‌دهندگان اقتصاد را به‌عنوان مهم‌ترین مسئله پیش روی کشور رتبه‌بندی می کنند.
تنها شانس بایدن برای بازگشت به کاخ سفید/آیادموکرات ها می توانند از سد ترامپ عبور کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز، آمریکایی ها تحت تاثیر رویکرد اقتصادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار نگرفته اند. در واقع، طبق میانگین نظرسنجی ها، نزدیک به 60 درصد دستاوردهای اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا را تایید نمی کنند. در همین حال، وضعیت دونالد ترامپ در مسائل اقتصادی به طور قابل توجهی بهتر است. شکاف در برداشت‌ها، شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر را بد نشان می‌دهد، به‌ویژه آن که رای‌دهندگان اقتصاد را به‌عنوان مهم‌ترین مسئله پیش روی کشور رتبه‌بندی می کنند.اما شرایط اقتصاد به سرعت در حال بهبود است. تورم در حال کاهش است، رشد قوی است، بازار سهام در حال رونق است و اگر سرمایه گذاران حق داشته باشند، فدرال رزرو قبل از رفتن رای دهندگان به صندوق های رای، نرخ های بهره را یک درصد کاهش می دهد - انتظاری که هزینه وام مسکن را کاهش می دهد. با وجود محبوبیت ضعیف بایدن در باب مدیریت اقتصادی، آیا وضعیت اقتصاد آمریکا شانس او برای انتخاب مجدد را افزایش می دهد؟

آخرین تیر بایدن

براساس داده های مطالعاتی که به رابطه بین اقبال اقتصادی و نتایج انتخابات می پردازند، سه درس به دست می آید. دو مورد اول برای بایدن بد هستند: نظرات در مورد اقتصاد بسیار مهم است و رأی دهندگان از تورم متنفرند. ده ماه قبل از رای‌گیری، جو بایدن مسئول افزایش 14.4 درصدی قیمت‌ها شد. اما درس سوم برای آقای بایدن بسیار بهتر است: رای دهندگان حافظه کوتاهی دارند. آنگونه که اکونومیست نوشته، کریستوفر آخن و لری بارتلز، دو دانشمند علوم سیاسی، در کتاب خود «دموکراسی برای رئالیست‌ها» می‌نویسند: «اجماع واضح در ادبیات این است که عملکرد اقتصادی اخیر در زمان انتخابات بسیار مرتبط‌تر از عملکرد قبلی است». آنها استدلال می‌کنند که آمریکایی‌ها «بر اساس احساسی که در حال حاضر دارند رأی می‌دهند» و «احساساتی را که در طول دوره ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور فعلی داشته‌اند فراموش می‌کنند یا نادیده می‌گیرند». نویسندگان نشان می‌دهند که افزایش درآمد واقعی قابل تصرف به ازای هر فرد تنها در دو سه ماهه قبل از رای‌گیری می‌تواند، سهم رای احزاب حاکم بر آمریکا را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

این یک یافته مهم است، به خصوص که تورم اخیرا کاهش یافته است. در نیمه دوم سال 2023، قیمت ها با سرعت سالانه 2 درصد افزایش یافتند، نسبت به اوج 7.7 درصدی در نیمه اول سال 2022. حتی اگر اقتصاد داغ باعث افزایش مجدد تورم شود، بعید است که با اوج قبلی مطابقت کند. به ویژه از آنجایی که بازارهای آتی نشان می‌دهند که قیمت نفت - و در نتیجه هزینه پر کردن خودرو - در طول سال 2024 ثابت می‌ماند. از آنجایی که تورم بدون رکود کاهش یافته، بازارهای کار فشرده همچنان باعث رشد شدید دستمزد واقعی می‌شوند. در سه ماهه آخر سال 2023 درآمد واقعی قابل تصرف هر نفر با نرخ سالانه 1.9 درصد رشد کرد. اگر این سرعت تا زمان انتخابات حفظ شود، با حاشیه پیروزی برابر با بیل کلینتون در سال 1996 همراه خواهد بود. آچن استدلال می کند: «بدبینی گسترده اخیر در مورد چشم انداز بایدن به نظر من بیش از حد است. به نظر می رسد که اقتصاد به او کمک می کند.

1

تورم و موضع رای دهندگان

تأثیر تورم درست قبل از انتخابات کمتر از تاثیر رشد مورد مطالعه قرار گرفته است. اقتصاددانان مدت‌ها تصور می‌کردند که سیاستمداران در بازارهای نوظهور تلاش می‌کنند تا با سرکوب موقت افزایش قیمت‌ها قبل از نظرسنجی‌ها، آرا را به دست آورند. یک مثال کلاسیک برزیل در سال 1986 است، زمانی که دولت کنترل قیمت و دستمزد را اعمال کرد و نرخ ارز را در فوریه ثابت نگاه داشت و باعث شد تورم ماهانه از 22 درصد به کمتر از 1 درصد کاهش یابد. تنها شش روز پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی در نوامبر، دولت مجبور شد این طرح را در میان عدم تعادل اقتصادی بزرگ کنار بگذارد. در اواسط سال 1987 تورم سالانه از هزار درصد گذشت. اگر رای دهندگان به دولت ها برای پایین آوردن تورم پاداش ندهند، چنین استراتژی هایی شکست خواهند خورد.

محاسبات ری فیر از دانشگاه ییل نشان می دهد که ممکن است اوضاع پیچیده تر باشد. او دریافت که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به بهترین وجه با مقوله ای چون تورم در کل دوره حزب حاکم پیش بینی می شود. خاطره تلخ تورم بالا توضیح می‌دهد که چرا رابطه معمول بین اعتماد مصرف‌کننده و اقتصاد در سال 2023 شکسته شد و پاسخ‌دهندگان نظرسنجی حتی در میان رشد قوی و تورم پایین‌تر، پاسخ مثبتی ندادند.

3

آخرین شانس

با این حال، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد آمریکایی ها حس بهتری نسبت به اقتصاد دارند. اعتماد مصرف‌کننده، همانطور که توسط دانشگاه میشیگان ارزیابی شد، در ماه دسامبر و در داده‌های اولیه ژانویه به شدت افزایش یافت - و از ژوئیه 2021 به بالاترین حد خود رسید (مطالعه قطعی کمی پس از انتشار این ستون منتشر خواهد شد). چنین احساسات بهبود یافته ای با تحلیل رایان کامینگز و نیل ماهونی، دو اقتصاددان سابق دولت بایدن که اکنون در دانشگاه استنفورد هستند، سازگار است، که مدل آنها اجازه می دهد تا تاثیر روانی تورم به تدریج در طول زمان کاهش یابد. آنها محاسبه می کنند که اگر تورم در سال 2024 2.5٪ باشد، در پایان سال، فشار روی احساسات مصرف کننده 50٪ کمتر از امروز و 70٪ در اوج در اواسط سال 2022 کاهش می یابد. چنین تأثیری مطمئناً خروجی نظرسنجی های بایدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

حتی مدل فیر - که در آن تورم بالای 2022 و احتمالاً تورم پایین 2024 به یک اندازه وزن دارند - پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی در دوران ریاست بایدن، او را قادر می سازد تا آرای بیشتری را از آن خود کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که پیش‌بینی‌های اقتصادی که چنین مدل‌هایی را تغذیه می‌کنند درست باشند. در واقع، از زمان شیوع کووید داده ها اغلب  اشتباه بوده اند. کالج انتخاباتی نسبت به جمهوری خواهان تعصب دارد. ترامپ در سال 2016 با وجود از دست دادن آرای مردمی پیروز شد. و بایدن از یک موقعیت ضعیف شروع می کند، نه فقط از نظر اعتبار اقتصادی. اما از آنجایی که رئیس جمهور تلاش می کند شکاف رای گیری را کاهش دهد، اقتصاد باید برای او فرصت ساز شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید