گزارش هفتگی بازار ارز و طلا

فاصله معنی‌دار حباب درهم با سقف سالانه/واگرایی بازار ارز و سرمایه+ نمودار

کدخبر: ۶۲۴۵۵۷
اقتصادنیوز: بازار ارز و طلا در این هفته هم تحت تاثیر خبرهای سیاسی داخلی وخارجی قرار داشت.
فاصله معنی‌دار حباب درهم با سقف سالانه/واگرایی بازار ارز و سرمایه+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز حباب درهم با سقف سالانه خود فاصله معناداری دارد که نشان می‌دهد با پایان تقاضای تسویه درهم در آستانه سال نوی چینی، دست بازارساز برای کنترل بازار آزاد ارز بازتر خواهد شد.

 

بازار ارز شنبه صبح را کاهشی شروع به کار کرد و در ادامه بعد از نوسانات قیمتی با اخبار اف‌ای‌تی‌اف مواجه شد.

 

خبر اف‌ای‌تی‌اف در بازار ارز

در ابتدا تصور برخی کانال‌‌ها بر آن بود که ایران از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف خارج شده‌است، اما نکته خبر خارج شدن اسم ایران از بند هفتم اف‌ای‌تی‌اف بود که برخی فروشنده شدند. اخبار مربوط به اف‌ای‌تی‌اف برای بازار ارز و سرمایه بسیار مهم است و همانطور که اخبار منفی اف‌ای‌تی‌اف برای بازار ارز اثرگذار بوده اخبار مثبت اف‌ای‌تی‌اف نیز بازار ارز را آرام می‌کند‌.

پس از آنکه در ۲۶ مهرماه سال جاری، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در حوزه فعالیت‌های موشکی و تبادل خدمات و فناوری‌های مرتبط، از جمله توقیف اموال و محدودیت‌های مالی علیه برخی افراد و نهادهای ایران، بدون هیچ‌ قید و شرطی تمام شد، نام ایران همچنان در ذیل توصیه شماره هفت قرار داشت.

به همین دلیل وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رییس گروه ویژه اقدام مالی خواست تا نام ایران از ذیل توصیه شماره هفت خارج شود و بالاخره رییس این گروه در نامه‌ای رسمی از پذیرش درخواست ایران اعلام خبر کرد.

خبر فوق بازار ارز و طلا را نزولی کرد ولی آنچه که در این میان، مدت اثرگذاری این خبر بر بازار ارز را کوتاه کرد، انتشار خبر تعلیق مذاکرات برجام تا انتخابات آمریکا بود.

در میانه هفته معامله ‌گران در بازار ارز و سکه به رواج سکه‌های تقلبی اشاره کردند و‌ گفتند که در هنگام خرید سکه به اعتبار فروشنده بیشتر توجه کنید.

محمدرضا فرزین به میدان آمد

رییس بانک مرکزی در روز سه‌شنبه دوباره به میدان آمد و اعلام کرد که چشم‌انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و سال آینده بسیار مثبت است. او نوسانات جاری نرخ ارز را بیشتر ناشی از تحولات منطقه‌ای و گذرا دانست.

مرد شماره یک ساختمان میرداماد، به اجازه مقام معظم رهبری برای خرید ۲۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی توسط بانک مرکزی اشاره کرد و گفت با این مجوز شاهد افزایش چشمگیری در ذخایر ارزی بانک مرکزی خواهیم بود.

دامنه نوسان گواهی سکه محدود شد

سکه رفاه در روز سه‌شنبه بالاتر از بازار آزاد ایستاد و در روز چهارشنبه بازارساز دامنه نوسان گواهی سکه را به محدوده مثبت و منفی یک محدود کرد تا از تزریق هیجان از بازار سرمایه به بازار ارز ‌و‌ طلا جلوگیری کند.

واگرایی بازار ارز و سرمایه

به طور کلی ریسک عاملی است که تقاضا را برای دلار و طلا افزایش می‌دهد و معامله‌گران بازار سرمایه را می‌ترساند واگرایی بازار ارز و سرمایه در کنار صحبت‌های رییس بانک مرکزی تایید می‌کند حرکت افزایشی بازار طلا و ارز در هفته گذشته ناشی از ریسک تنش‌های منطقه‌ای بوده که باعث حرکت خلاف جهت دلار و بورس شده‌است.

دست بازارساز بازتر می‌شود؟

بازار ارز غالبا به وسیله درهم کنترل شده است، ولی فرارسیدن سال نوی چینی و ترافیک در خطوط کشتیرانی منتهی به چین باعث افزایش تقاضای درهم و رشد قیمت‌ درهم شده بود و به همین خاطر درهم در حاشیه اتفاقات منطقه‌ای نتوانست اهرم کاهشی بازار را در دست بگیرد؛ سال نوی چینی در تاریخ ۱۰ فوریه (۲۱بهمن) فرا می‌رسد.

بررسی‌ها از حباب درهم نشان می‌دهد وضعیت بازارساز فعلا در بازار درهم بهتر از ابتدای سال است. حباب درهم در یازدهم اردیبهشت تا محدوده ۲۲۷۵ تومان رشد کرده بود ولی در حرکت افزایشی اخیر درهم تا محدوده ۸۶۱ تومان بالا رفته که نشان می‌دهد اگر فشار بازار ارز کم‌تر شود در ادامه با پایان تقاضای تسویه درهم، دست بازارساز برای کنترل بازار ارز بازتر‌ خواهد شد.

IMG_20240126_110706_952

بیشترین سطح حباب درهم در بازه شش‌ماهه برای درهم در هفته گذشته در محدوده ۸۶۱ تومان قرار گرفته بود که نسبت به سقف سالانه درهم کاهش ۶۲ درصدی دارد.

چه چیزی بازار ارز را در کوتاه‌مدت آرام می‌کند؟

میانگین هفتگی حباب سکه کاهش پیدا کرده‌است، میانگین حباب سکه در هفته گذشته بالای ۲۰ درصد بود ولی در هفته جاری در محدوده ۱۹ درصدی قرار دارد.

بازار سکه در این هفته آرام‌تر از بازار ارز بود و یکی از دلایل آن خبر عرضه سکه امامی بدون تاریخ توسط رییس بانک مرکزی است.

IMG_20240126_110711_295

یکی از مواردی که می‌تواند پیش از فرارسیدن سال نوی چینی روند فعلی بازار ارز و‌ طلا را متوقف کند، عرضه سکه امامی توسط بانک مرکزی است که می‌تواند فعلا بازار را آرام‌تر کند‌ تا تنش‌های منطقه‌ای آرام بگیرد و تقاضای تسویه درهم برای سال نوی چینی آرام بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید