حال و هوای بازار ارز به روایت «اقتصادنیوز»؛

چوب جادو در بازار دلار/ قیمت طلا ترمز برید

کدخبر: ۶۱۶۷۶۸
اقتصادنیوز : در بازار امروز سه شنبه ۲۸ آذر ماه قیمت دلار و درهم نزولی شدند اما قیمت طلا صعودی شد. معامله گران می گویند بازارساز در پاییز توانست با عصای جادویی خود نرخ ارز را کنترل کند.
چوب جادو در بازار دلار/ قیمت طلا ترمز برید

 به گزارش اقتصادنیوز, نگاهی به بازار ارز تهران از ابتدای پاییز سال جاری تا امروز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه نشان می‌دهد که نهاد مرکزی بازارساز باسیاست تثبیت ارز خود توانسته حداقل دو تکانه مهم ارزی را کنترل کند.

 در همین راستا در نیمه مهرماه بود که به دنبال حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل در نوار غزه یک درگیری مسلحانه بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی به رهبری حماس شروع شد. قیمت دلار در آن روزها به‌واسطه شوک هیجانی و روانی جنگ تا پله دوم و سوم کانال ۵۰ هزار تومان بالا رفت اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از صعود دلار به مرزهای یاد شده اسکناس آمریکایی با چکش بانک مرکزی و فروکش‌کردن اخبار تنش‌زا حول محور جنگ مذکور عقب‌نشینی کرد. از سوی دیگر با آغاز آخرین ماه فصل خزان عده‌ای از معامله‌گران طبق روال سال‌های گذشته تصور می‌کردند که تقاضای ژانویه بتواند موتور محرک صعود دلار شود؛ اما آن طور که شواهد نشان می‌دهد چوب جادویی بازارساز باز هم توانست جلوی سرکشی دلار در بازار غیررسمی را بگیرد.

 حالا که پاییز رو به پایان است، در بازار امروز قیمت‌ها باز هم نزولی شدند. برخی از فعالان می‌گویند بازاری که افزایشی نباشد محکوم به شکست است. اولین سیگنال نزول در بازار امروز از سوی هرات صادر شد. نرخ دلار هرات امروز با ۴۹ هزار و ۹۲۰ تومان راهی بازار شد و ظهر امروز از مرز حساس ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان پایین آمد و با ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید. این پایان ماجرا نبود و شیب نزولی دلار عصر تندتر شد و دلار هرات به قیمت زمان شروع جنگ حماس و اسرائیل برگشت و با ۴۹ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شد.

 البته امروز نرخ حواله درهم نیز مسیر کاهش را دنبال کرد و با ۱۳ هزار و ۷۴۰ تومان بسته شد و این قیمت درحالی‌که که روزهای گذشته درهم در حدود ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رسیده بود.

 در تهران هم قیمت دلار امروز کاهشی شد و کمتر کسی تمایل به خرید دلار داشت. طبق ادعای آنها نرخ دلار تهران در شروع به کار امروز با ۵۰ هزار و ۳۰ تومان بازگشایی شد و در عصر به ۵۰ هزار تومان رسید. این قیمت در حالی است که روز قبل نرخ دلار با ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان بسته شده بود.

خبر مرتبط
پیش بینی قیمت دلار امروز 28 آذر/ خریداران دلار دلسرد شدند؟

اقتصادنیوز: قیمت دلار در معاملات نقدی روز دوشنبه ئ در معاملات پشت خطی دوشنبه شب بر مدار نزول قرار گرفت.

 با اینکه بازار غیررسمی قیمت دلار و درهم نزولی بود؛ اما در بازار رسمی سرنوشت نرخ دلار جور دیگر رقم خورد. قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا امروز افزایشی بوده به سقف خود از ابتدای سال جاری رسید. به‌عبارت‌دیگر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش قابل‌توجه ۱۲۵ تومانی نسبت به‌روز گذشته در سطح ۴۲ هزار و ۹۶۳ تومان قرار گرفته است. همچنین قیمت یورو نیز هم مسیر با نوسان دلار با افزایش ۱۴۸ تومانی نسبت به‌روز گذشته معادل ۴۶ هزار و ۹۱۰ تومان اعلام شده است. در همین راستا قیمت درهم امارات نیز با رقم ۱۱ هزار و ۶۹۸ تومان بر تابلو درج شده که نسبت به‌روز کاری گذشته افزایش جزئی داشته است. نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب ۳۹ هزار و ۵۷ تومان، ۴۲ هزار و ۶۴۵ تومان و ۱۰ هزار و ۶۳۵ تومان درج شده است.

یکی از خبرهای که امروز موردتوجه برخی از معامله‌گران قرار گرفت دررابطه‌با دیدار علی باقری با وزیر خارجه ژاپن بود. آن‌طور که خبرها آمده در این دیدار آخرین وضعیت روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. دسته‌ای از معامله‌گران به میانجیگری توکیو در پرونده احیای برجام اشاره می‌کردند در انتظار نتایج این دیدار هستند.

 فارغ از بازار ارز و اتفاقات آن قیمت طلای جهانی امروز ترمز برید و قیمت اونس طلا تا ۲۰۴۶ دلار بالا رفت؛ اما در زمان تدوین این نگارش با ۲۰۴۰ دلار معامله شد که نسبت به دیروز تقریباً ۱۴ دلار افزایش را تجربه کرده است.

خبر مرتبط
وضعیت قرمز در بازار سکه/ پیش بینی قیمت سکه امروز 28 آذر

اقتصادنیوز: قیمت سکه امامی در معاملات نقدی دیروز تشنج کرد و در حدود 550 هزار تومان ارزان شد.فعالان اقتصادی می گویند در صورتی که طلا و دلارسیگنال صعودی به بازار سکه ارسال نکنند احتمال عقب نشینی سکه به کانال 28 میلیون تومان در روز جاری وجود دارد.

 همچنین در ایران هم هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که نسبت به دو روز قبل حدود ۷ هزار تومان رشد را ثبت کرده است. همچنین یک شایعه در بازار دست به دست می شد؛ خبری که در رابطه با ثبت تمامی معاملات طلا در سامانه تجارت بود. در این شایعه گفته می شد تمامی خریداران طلا از خانگی گرفته تا خرده فروش ها موظف هستند آن را در سامانه تجارت ثبت کنند و در زمان فروش باید ۲۵ درصد از  سود را مالیات دهند 

در کنار بازار طلا امروز قیمت سکه امامی نسبت روز قبل نوسان خاصی را ثبت نکرده و با ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش رسید. سکه بازان می‌گویند که فلز گران‌بهای داخلی به لبه پرتگاه رسیده و درصورتی‌که شیب نزولی دلار بیشتر شود احتمال سقوط سکه به کانال ۲۸ میلیون تومان وجود دارد. با این‌حال برخی امیدوارند که طلای جهانی مانع کاهش قیمت سکه شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید