رشد در سمت تقاضا

تجدید ارزیابی دارایی‌ها به هلدینگ‌های بورسی رسید!/ پیش بینی بازار سهام امروز 5 آذر

کدخبر: ۶۱۲۱۱۱
اقتصادنیوز: بورس تهران روز گذشته را با کاهش تراز شاخص کل و ورود سرمایه حقیقی به سهام پشت سر گذاشت. افزایش اندک ارزش معاملات خرد در روز شنبه با افت تراز شاخص‌ کل و هم‌وزن که به نیمه اول بازار تعلق داشت؛ نشان دهنده ضعف بودجه سال آتی در بهبود چشم‌انداز‌های بازار سهام داشت.
تجدید ارزیابی دارایی‌ها به هلدینگ‌های بورسی رسید!/ پیش بینی بازار سهام امروز 5 آذر

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز کمتر شاخص کل هم‌وزن در کنار ریزش تراز شاخص کل بود. رشد شاخص‌ کل هم‌وزن در ابتدای معاملات روز شنبه در تداوم روند روز چهارشنبه هفته قبل شدت زیادی نداشت. با این حال معاملات سهامی دیروز با کاهش شدت روند ورود جریان پول حقیقی از نیمه بازار دچار ثباتی نسبی در قیمت‌ها شد و نتوانست روند صعودی ابتدای نیمه اول شاخص کل هم‌وزن را تکمیل کند. دیروز هم‌زمان با ورود سرمایه حقیقی به بازار سهام، روند جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز منفی بود.

روز شنبه، شاخص‌های فرابورسی عملکرد مشابهی به نسبت شاخص‌های اصلی بورس تهران به ثبت رساندند؛ اما نوسان شاخص کل هم‌وزن در بازار فرابورس مثبت بود. در انتهای معاملات فرابورس ایران بر خلاف بورس تهران، تمامی شاخص‌های اصلی قرمز پوش نبودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 5 صدم درصد بود و ریزش کمتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران نیز با رقم 27 صدم درصدی رشد تراز شاخص کل هم‌وزن را به تصویر کشید. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با 28 صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 23 صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت فلزات اساسی با 128.4 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت عرضه برق، گاز و بخار آب با 23.5 میلیارد تومان و صنعت اطلاعات و ارتباطات با 21.4 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 45.5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 29.9 میلیارد تومان و صنعت محصولات شیمیایی با 27.6 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

در هفته چهارم آبان متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 11.08 درصد افت به نسبت هفته قبل از آن تا سطح 3 هزار و 927 میلیارد تومانی پایین آمد. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 2.18 درصد افت به نسبت هفته قبل تا سطح 4 هزار و 28 میلیارد تومانی بالا آمد. ارزش معاملات خرد در انتهای معاملات روز شنبه در سطح 4 همتی و 3 درصد بیشتر از روز چهارشنبه هفته قبل به ثبت رسید.

هفته چهارم آبان بار دیگر برآیند جریان پول حقیقی چرخش داشت و منفی 604 میلیارد تومان بود. در هفته قبل نیز برآیند جریان پول حقیقی تغییر جهت داشت و 424 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شد. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته چهارم آبان 2 میلیون و 38 هزار و 875 واحد بسته شد و در روز انتهایی هفته قبل تا سطح 2 میلیون و 22 هزار و  390 واحدی افت داشت و بازدهی منفی 81 صدم درصدی را به ثبت رساند.

روز شنبه بازار سهام با افت شاخص کل و فراز و فرود شاخص هم‌وزن در نیمه اول بازار مواجه شد. ارزش صف‌های خرید سهام دیروز کاهش 19 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 109 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به 161 میلیارد تومان نزول کرد و ارزش صف‌های فروش تا 242 میلیارد تومان افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از  22.9 میلیون تومان روز چهارشنبه تا 22.7 میلیون تومان کاهش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش 1.6 میلیون تومانی داشت و به 24.4 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی بار دیگر به سمت فروشندگان سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با سقف مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و ورود جریان پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی، می‌توان تداوم این روند را برای معاملات امروز بازار سرمایه محتمل دانست. بازار سهام در نیمه دوم معاملات سهام دیروز شاهد کاهش نوسانات در بازار سهام و ثباتی نسبی بود که احتمال می‌رود تداوم آن در نیمه اول معاملات امروز نیز ادامه دار باشد. علاوه بر جریان ورودی پول حقیقی که بازار سهام را به جلو می‌کشد؛ سطوح مقاومتی شاخص‌ها مانند سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی حال حاضر نیز نقش بالایی در معاملات سهامی ایفا می‌کند. در حال حاضر با افزایش ریسک سیاسی و سیستماتیک بازار سهام پیش بینی می‌شود که معاملات سهامی اثرپذیری بالایی از اخبار سیاسی داشته باشند. چالش‌های اخیر برخی از صنایع بورسی موجب شده تا بازار سهام با فشار عرضه در برخی از صنایع مواجه شود که در نهایت به معاملات سهامی کل بازار سرایت می‌کند. بورس تهران از انتشار بودجه سال 1403 اثرپذیری بالایی نداشت و این اتفاق موجب روشن شدن چشم‌انداز‌های بازار سهام نشد. خبر فراخوانی هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ بورس تهران بابت تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز می‌تواند موجب حمایت از شاخص کل بورس تهران شود که امروز می‌توان تأثیر آن را بر معاملات سهامی مشاهده کرد.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال کاهش اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 23 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 22 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید