تصویری از زرادخانه قدرتمندترین گروه محور مقاومت

روایت خبرگزاری فرانسه از موشک‌ها و پهپادهای حزب الله لبنان!

کدخبر: ۶۰۹۹۴۲
اقتصادنیوز: در شرایطی که جنگ در غزه در جریان است، حزب الله لبنان به طور روزانه با دشمن قسم خورده خود، اسرائیل، در حال تبادل آتش است. این گروه مورد حمایت ایران زرادخانه بزرگ تسلیحاتی را که طی دهه‌ها انباشته شده است، به کار گرفته است.
روایت خبرگزاری فرانسه از موشک‌ها و پهپادهای حزب الله لبنان!

به گزارش اقتصادنیوز، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی قدرت آتش این گروه شیعی و چگونگی گسترش آن از زمان جنگ با اسرائیل در سال 2006 پرداخته است.

مسلح و خطرناک

حزب الله تنها جناح لبنانی است که پس از پایان جنگ داخلی لبنان در سال‌های 1975-1990 تسلیحات خود را حفظ کرده و اکنون به نظر می‌رسد که زرادخانه قدرتمندتری نسبت به ارتش ملی لبنان دارد. این گروه هم‌چنین قدرتمندترین گروه در «محور مقاومت» است -ائتلافی از گروه‌های تحت حمایت تهران عمدتاً در عراق، سوریه، یمن و سرزمین‌های فلسطینی.

در جنگ سال 2006 اسرائیل و حزب الله بیش از 1200 نفر در لبنان کشته شدند که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند و 160 نفر در اسرائیل که عمدتاً سرباز بودند.

دینا اراکجی، از موسسه مشاوران کنترل ریسک گفت: «از آن زمان، حزب‌الله کمیت و کیفیت زرادخانه خود را به شدت گسترش داده است». او گفت: «این گروه در سال 2006 طبق گزارش‌ها حدود 15،000 موشک داشت، در حالی که برآوردها در طول دو سال گذشته نشان می‌دهد که این تعداد تقریباً 10 برابر شده است. این گروه هم‌چنین پس از سال‌ها نبرد در کنار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی سوریه، تجربه رزمی قابل توجهی به دست آورده است.

درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل در 7 اکتبر، یک روز پس از آغاز جنگ توسط حماس آغاز شد، اما حزب‌الله تاکنون خود را تا حد زیادی به هدف قرار دادن مکان‌هایی در نزدیکی مرز اسرائیل محدود کرده است. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، بارها گفته است که گروهش تسلیحات پیشرفته‌ای در اختیار دارد که می‌تواند به عمق خاک اسرائیل حمله کند.

جنگجویان و تونل‌ها

در سال 2021، حسن نصرالله گفت که گروهش حدود 100،000 جنگجوی «آموزش دیده» و «مسلح» دارد.اما اراکجی گفت که این عدد «احتمالاً افزایش یافته است». اراکجی افزود که رزمندگان این گروه شامل یک نیروی زبده به نام واحد رضوان هستند که «می‌توان آن را نیروهای ویژه گروه توصیف کرد.»

از زمان پایان درگیری در سال 2006، این گروه شیعی حضور نظامی قابل مشاهده‌ای در مرز جنوبی لبنان نداشته است، منطقه‌ای که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در آن گشت‌زنی می‌کنند. اما حزب‌الله نفوذ زیادی را در جنوب لبنان حفظ کرده است و در این منطقه مخفیگاه‌ها و تونل‌هایی ساخته است،.

اسرائیل حزب الله را به ساختن تونل‌های بین مرزی متهم کرده و مدعی شده است که چندین تونل را تخریب کرده است. اراکجی گفت که شبکه تونل‌ها «احتمالاً گسترده است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حزب الله ساخت آن‌ها را متوقف کرده باشد.»

موشک‌های هدایت شونده دقیق

در سپتامبر 2018، نصرالله گفت که گروهش با وجود تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از این کار، به «موشک‌های دقیق» دست یافته است. اراکجی گفت که موشک‌های هدایت شونده دقیق می‌توانند به این گروه اجازه دهند «با دقت بالاتر و حاشیه خطا کمتر به اهداف حمله کنند.»

در فوریه 2022، نصرالله گفت که حزب الله «ظرفیت این را دارد که موشک‌های [کور] خود را به موشک‌های دقیق تبدیل کند». او در آگوست امسال گفت که برای نابودی اهداف اسرائیلی از جمله «فرودگاه‌های غیرنظامی و نظامی، پایگاه‌های هوایی، نیروگاه‌ها» و تأسیسات هسته‌ای دیمونا، تنها به «چند موشک با دقت بالا» نیاز است.

موشک‌های هدایت شونده

حزب‌الله در آخرین درگیری‌های مرزی خود به‌طور گسترده از موشک‌های هدایت‌شونده استفاده کرده است، به‌ویژه علیه تانک‌های اسرائیلی. در ماه اوت، این گروه اعلام کرد که سلاحی بومی دارد که برای شلیک موشک‌های ضد تانک روسی کورنت طراحی شده است.

Kw8Hk0f6VHi2

به گفته رسانه‌های رسمی حزب الله، این پرتابگر دوگانه قادر است «به طور همزمان دو هدف را مورد اصابت قرار دهد و آن‌ها را منهدم کند.»

موشک‌های غیر هدایت شونده

حزب الله موشک‌های سطح به سطح غیر هدایت شونده‌ای را در اختیار دارد که بخش عمده ای از زرادخانه آن را در طول جنگ سال 2006 تشکیل می‌دادند، از جمله موشک‌های کاتیوشا.

روز شنبه، نصرالله گفت که این گروه برای اولین بار از موشک‌های بورکان استفاده می‌کند و افزود که آن‌ها می‌توانند «محموله‌هایی بین 300 تا 500 کیلوگرم» را حمل کنند.

موشک‌های ضد هوایی

حزب الله موشک‌های زمین به هوا در اختیار دارد و گفته است که در آخرین دور از درگیری‌ها، پهپادهای اسرائیلی را سرنگون کرده است.

ویدئویی که حزب الله در سال 2019 منتشر کرد، تسلیحات زمین به هوای شانه‌‌پرتاب را نشان می‌داد و در آن تهدید کرد که هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.

موشک‌های ضد کشتی

حزب الله برای اولین بار در سال 2006 از تسلیحات ضد کشتی علیه یک کشتی نیروی دریایی اسرائیل به نام هانیت، مستقر در ساحل بیروت استفاده کرد.

در سال 2019، این گروه ویدئوهایی را منتشر کرد که موشک‌های ضد کشتی C-802 و C-704 ساخت چین را به نمایش می‌گذاشت.

در سال 2022، قبل از اینکه لبنان و اسرائیل با میانجیگری آمریکا به توافق مرزی دریایی دست یابند، حزب الله تهدید کرد که به سکوهای گازی فراساحلی اسرائیل حمله خواهد کرد.

هواپیماهای بدون سرنشین

حزب الله هواپیماهای بدون سرنشین، از جمله پهپادهای نظارتی و تهاجمی در اختیار دارد که برخی از آن‌ها را در جریان یک نمایشگاه قدرت نظامی در ماه مه به نمایش گذاشت.

نصرالله روز شنبه گفت که این گروه «برای اولین بار» از پهپادهای تهاجمی استفاده می‌کند و «پهپادهای شناسایی» را به طور روزانه در عمق اسرائیل به پرواز در می آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید