هراس تل آویو از باز شدن جبهه دوم

دومینیوی آتش در خاورمیانه/ حرکت بعدی حزب الله، اسرائیل را غافلگیر می‌کند؟

کدخبر: ۶۰۳۴۴۰
اقتصادنیوز: با تداوم درگیری ها میان اسرائیل و حماس و موشک باران نوار غزه، گمانه زنی ها در باب گام بعدی حزب الله بالا گرفته است. به ادعای گروهی ورود این گروه به این جنگ بی سابقه می تواند زمینه ساز نبردی تمام عیار در خاورمیانه شود.
دومینیوی آتش در خاورمیانه/ حرکت بعدی حزب الله، اسرائیل را غافلگیر می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که درگیری میان اسرائیل و حماس اوج گرفته، تحلیلگران فعل و انفعال های لبنان را رصد می کنند؛ جغرافیایی که شاهد درگیری های مرزی با تل آویو است؛ رخدادی که ترس از گشوده شدن جبهه دوم و وقوع جنگ منطقه ای را افزایش داده است. به نظر می رسد هیچ یک از طرفین خواهان تشدید تنش نیستند، اما احتمال اشتباه محاسباتی بالا است.

گام بعدی حزب الله!

تاکنون، الگوی خشونت در امتداد خط آبی -مرز مشخص شده توسط سازمان ملل که با مرز جنوبی لبنان مطابقت دارد- نسبتا قابل پیش بینی بوده؛ مراد گلوله باران و حمله های جزئی است. در ماه‌های اخیر در باب «اتحاد جبهه‌ها»؛ یعنی هماهنگی بین گروه‌های ضداسرائیلی مانند حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) و سایر گروه های حامی ایران تحلیل هایی مطرح شده است. از همین رو آنگونه که شورای آتلانتیک مدعی است برای حزب الله دشوار است که از مواضعش عقب نشینی کرده یا منفعل باشد، بالاخص در شرایطی که غزه هدف موشک باران اسرائیل قرار دارد.

فعلا نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان گفته که اولویت دولتش حفظ آرامش و ثبات در جنوب لبنان است. با این حال، معادلات می تواند تغییر کند.به ادعای ناظران این خطر وجود دارد که حزب الله همزمان با تشدید تنش ها در غزه، سرعت عملیات نظامی اش را به نقطه آستانه نزدیکتر کند.این گروه برای اعمال فشار بر اسرائیل در امتداد خط آبی گزینه هایی در اختیار دارد. اعضای حزب الله قادرند در مزارع شبعا، منطقه مورد مناقشه با اسرائیل، مواضع این بازیگر را هدف قرار دهند. حزب الله همچنین این توان را دارد تا پایگاه های اسرائیل را موشک باران کرده یا گروه های فلسطینی را سازماندهی کند.

Capture

هراس از باز شدن جبهه دوم!

شواهد نشان می دهد که حزب‌الله می‌خواهد عملیاتش را در آستانه ای معین تعریف کند.به ادعای ناظران اگر حزب‌الله به تنش ها دامن بزند، این احتمال بالا است که چرخه ای ناخواسته رقم بخورد.در این میان هستند گروهی که مدعی اند که نقش ایران تعیین کننده تر است. از منظر این گروه بعید است که تهران بخواهد حزب الله را درگیر جنگ تمام عیار کند. به همین ترتیب، اسرائیل نیز به دنبال گشایش جبهه دوم نیست و بیش از همیشه بر هدف قرار دادن مواضع حماس متمرکز شده.اما با تشدید جنگ غزه و افزایش ویرانی و تلفات جانی، به ویژه در صورت تهاجم زمینی ارتش اسرائیل، خطر ورود حزب الله به درگیری وجود دارد.

از منظر فرماندهان اسرائیلی اگر جنگ با حزب الله آغاز شود، استفاده از نیروی هوایی به تنهایی برای شکست این گروه کافی نخواهد بود. اسرائیل باید تعداد قابل توجهی از نیروهای زمینی اش را برای حمله به عمق لبنان ارسال کند آن هم به بهایی بالا. انجام حملات هوایی و زمینی به طور همزمان در غزه و لبنان، طبیعتا ارتس اسرائیل را در شرایط دشوارتری قرار خواهد داد، بالاخص آن که این درگیری به لبنان و اسرائیل محدود نمی شود. جنگ با حزب الله به معنای باز شدن جبهه سوریه و احتمال حملات از سوی عراق، یمن و درگیری سراسری منطقه ای خواهد بود.

170649374

حال با توجه به عدم تمایل هر دو طرف برای ورود به جنگ تمام عیار، این احتمال وجود دارد که درگیری‌ها به نبردی چند روزه تبدیل شود و به جنوب لبنان و شمال سرزمین های اشغالی محدود بماند. با این حال به ادعای ناظران سناریوی دیگری وجود دارد که در چارچوبش، حزب الله ممکن است دست به حملات برون مرزی زده و اسرائیل در پاسخ محتملا اهداف زیرساختی لبنان را هدف قرار خواهد داد. چنین سناریویی به معنای اشتباه محاسباتی است که برای دو طرف پر هزینه خواهد بود.براساس چنین فرضیه ای اسرائیلی‌ها ممکن است به این نتیجه برسند که حزب‌الله در آستانه پرتاب موشک‌هایش به سمت شهرهای سرزمین های اشغالی است و پس تل آویو می بایست به حمله پیش‌گیرانه متوسل شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید