گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلا؛

قیمت دلار نزولی شد/ پشت پرده ریزش دلار

کدخبر: ۶۰۳۴۰۶
اقتصادنیوز: قیمت دلار و سکه که در ابتدای هفته به دنبال تنش‌های اخیر نوار غزه به پرواز درآمده بود، حالا ۳ کانال ریزش کرده است. اما سؤال مهم این است که چه اتفاقی افتاد که بازیگران ارزی تغییر جهت دادند؟
قیمت دلار نزولی شد/ پشت پرده ریزش دلار

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز هرات امروز چهارشنبه ۱۹ مهرماه مانند روزهای گذشته به دلیل وقوع زمین‌لرزه‌های مداوم تعطیل بود. آن طور که معامله‌گران می‌گفتند این تعطیلی تا روز شنبه ادامه خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعد از وقوع زلزله، نرخ دلار نقدی غیب شد و حال دلار فردایی هم در این بازار امروز اعلام نشده است.

در تهران هم قیمت دلار از ابتدای هفته تا به امروز، سه روز صعود و دو روز نزول را ثبت کرده است. اسکناس آمریکایی که در هفته‌های گذشته پشت مرز ۵۰ هزار تومان قرار داشت؛ بعد از شروع جنگ غزه به‌صورت هیجانی تا سطح ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت؛ اما از روز گذشته بازار وارد فاز اصلاح شده است.

سقوط قیمت سکه ادامه دارد؟/ پیش‌بینی قیمت سکه امامی امروز 20 مهر

روز سه‌شنبه قیمت دلار بیش از یک هزار تومان ارزان شد و از ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۵۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. روند کاهشی دلار در بازار امروز هم ادامه پیدا کرد و حتی کانال ۵۲ هزار تومان هم از دست رفت. طبق ادعای معامله‌گران نرخ دلار ظهر امروز با ۵۱ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش رسید که نسبت به دیروز بیش از ۵۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده است.

 اما سؤال مهم این است که چه اتفاقی افتاد که بازیگران ارزی تغییر جهت دادند؟

روز گذشته پس از سخنان مقام معظم رهبری درباره عدم نقش و دخالت ایران در جنگ حماس علیه اسرائیل، نگرانی‌های جنگی بازار ارز فرونشست و دلار سریعاً بخش قابل‌توجهی از مسیری که در نیمه اول هفته رفته بود، برگشت.

از سوی دیگر، احتمال حضور بازارساز به‌منظور عرضه سنگین ارز در بازار و جمع‌آوری نقدینگی ریال در نرخ‌های فعلی باعث شده که معامله‌گران بااحتیاط بیشتری دست به خرید دلار بزنند. به نظر می‌رسد کاهش نرخ دلار در روز جاری تا این لحظه هم تحت‌تأثیر واکنش بازار به این خبر و افزایش فروش در بازار صورت‌گرفته است. نشانه‌هایی از مداخله درهم از طریق یکی از بانک‌ها عامل وجود دارد.

قیمت درهم نیز که روز یکشنبه به الای سطح مقاومتی ۱۴ هزار ۸۰۰ تومان نفوذ کرده بود امروز تا ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان ریزش کرده است و همین امر هم در کاهش انتظارات بی‌تأثیر نبوده است. 

از بازار ارز که بگذریم؛ قیمت طلای جهانی امروز با رشد ۱۴ دلاری تا ۱۸۷۴ دلار بالا رفت. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار تا 2 میلیون و ۴۱۲ هزار و ۲۹۱ تومان بالا رفت و در نیمه ظهر امروز با ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید که نسبت به‌روز قبل کاهش تقریباً ۷ هزارتومانی را نشان می‌دهد.

بازار سکه هم در دو روز اخیر شاهد ریزش قیمت سکه امامی است. سکه که تا سطح ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیشروی کرده بود؛ دیروز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزان شد و بر روی مرز ۲۹ میلیون تومان قرار گرفت. امروز هم بازار سکه برای دومین روز متوالی شاهد صف فروش بود و فلز زردرنگ داخلی با ۵۰۰ هزار تومان کاهش تا سطح ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پایین آمد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید