استخدام مزدبگیرها برای عملیات نفوذ پکن

نفوذ صداهای اجاره ای چین در شبکه های برون مرزی

کدخبر: ۶۰۱۷۴۱
اقتصادنیوز: شی جین پینگ در راستای تحقق طرح تمدن جهان، شبکه ای از صداها و قلم های اجاره ای تعریف کرده تا بدین طریق ضمن مشروعیت بخشیدن به ساختار مستبد تحت رهبری اش، اطلاعات و خواسته ها و منافع ملی اش را فراتر از مرزهای این کشور محقق کند.
نفوذ صداهای اجاره ای چین در شبکه های برون مرزی

به گزارش اقتصادنیوز ، شی جین پینگ  طرح ابتکار تمدن جهانی (GCI)را راه اندازی کرد، طرحی که می توان آن را سومین تلاش رهبر چین برای تعریف ساخت جامعه بشری با سرنوشت مشترک  قلمداد کرد.شی تلاش دارد تا با توسل بدین طرح اولویت اخلاقی دموکراسی های لیبرال را تضعیف و به مدل های حکومت استبدادی، الگوهایی که بر چین نیز حاکم است، مشروعیت بخشد.

گفتمان اجاره ای!

بیانیه‌های حزب کمونیست چین نشان از آن دارد که پکن با توسل به چنین ابتکاری به دنبال بسترسازی برای برخی مبادلات فرهنگی‌ است؛ تعاملاتی که برای گسترش اطلاعات حزب و اعمال نفوذ در عملیات‌هایی که پیشتر برای کنترل گفتمان عمومی جهانی از آن استفاده می شود. اجرای هرگونه عملیات اطلاعاتی احتمالا مستلزم تلاش‌هایی برای گسترش فعالیت‌های جهانی شرکت‌های رسانه‌ای دولتی و افزایش صادرات تبلیغات حزب کمونیست است. تقویت این کمپین تبلیغاتی جهانی، نفوذ حزب را افزایش داده و به پکن کمک می کند تا  نخبگان سیاسی و فکری، عمدتا مستقر در جنوب جهانی را در ساتای منافش به خدمت بگیرد.

ناظران می گویند، شی به دنبال تعریف اکوسیستم رسانه جهانی حامی حزب است تا بدین طریق شبکه‌های غربی را دور بزند. رسانه‌های دولتی با توسل به سیاست تبلیغاتی شی، مقام ها را تشویق می کند تا «از فرهنگ عالی این بازیگر در تبلیغات خارجی به خوبی یاد کنند، تمدن چین را در تبلیغات خارجی تبیین کرده، نگرش ها را نرم، دیدگاه‌ها را تغییر و موضع بینندگان بین‌المللی را تغییر دهند.به این ترتیب، این پیام‌های هماهنگ در دستورالعمل‌های رهبری نشان می‌دهد که طرح ابتکار تمدن جهانی شی تلاشی برای به دست آوردن حمایت افکار عمومی جهانی است. بر این اساس، گفت‌وگوهای بین‌فرهنگی GCI و سایر ابتکارات دیپلماسی عمومی احتمالا تصویری ساختار استبدادی چین را تجلیل می‌کند.

250875

جاسوسی به سبک «شی»

آنگونه که نشنال اینترست نوشته، چنین هماهنگی بین رسانه‌های دولتی به نخبگان این امکان را می‌دهد تا روایت‌های مورد علاقه خود را، به‌ویژه روایت‌های دولت‌های روسیه و چین که از قبل برای پیشبرد جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی خود به جنگ اطلاعاتی دست زده‌اند، منتشر کنند.شایان ذکر است که اجلاس بریکس پوشش روزنامه‌نگاران مستقل را نیز ممنوع کرد. از آنجایی که حزب در عملیات اطلاعاتی اش عمدتا جهان در حال توسعه را هدف قرار می‌دهد، این تلاش‌ها برای گسترش «قدرت گفتمانی» چین تبلیغات نخبگان حاکم در جنوب جهانی را تقویت می‌کند و در عین حال تحقیقات روزنامه‌نگاران مستقل در امور عمومی را سرکوب.

حزب احتمالا از طرح ابتکار تمدن جهنی  به‌عنوان بستری برای اجرای عملیات نفوذ هدفمند و جاسوسی علیه دولت‌های خارجی استفاده خواهد کرد. دپارتمان ارتباط بین‌المللی حزب (ILD) اطلاعات مربوط به سیاست داخلی بازیگران خارجی را جمع‌آوری و دارایی‌ها را برای عملیات‌های جاسوسی و نفوذ جذب و هماهنگ می کند.. به گفته محققان مؤسسه هوور، این ساختار از چنین فرایندی برای دوستی و استخدام «سیاستمداران خارجی آینده‌دار» استفاده می‌کند تا پس از رسیدن به مقامات بالاتر، سیاست‌های طرفدار چین را ترویج کنند.مواضع رهبران حزب نیز نشان می‌دهد که تلاش برای نفوذ فراتر از احزاب گسترش یابد.علاوه بر این، وزارت امنیت دولتی (MSS)، آژانس جمع‌آوری اطلاعات خارج از کشور چین، حتی سازمان موسوم به «مرکز تبادل فرهنگی بین‌المللی چین» در راستای چنین هدفی فعالیت دارند. نهاد اخیر گروهی از مزدبگیران فعال در عرصه های مطالعات استراتژیک و بین المللی را استخدام کرده تا زبان رسای سیاست های پکن باشند و توجیه کننده اهداف این بازیگر.

-1x-1

روزنامه دولتی گلوبال تایمز معتقد است که طرح تمدن جهانی همکاری با سایر کشورها را کلید زده و تصور آمریکایی ها مبنی بر این که "برخورد تمدن ها" اجتناب ناپذیر است را رد می کند. با این حال، هیچ سیگنال روشنی از نیات راهبردی حزب نسبت به اظهارات و اقدامات رسمی رهبرانش وجود ندارد. دستورالعمل های این گروه نشان می دهد که آنها از روش های خرابکارانه در خارج از کشور برای شکل دادن به نحوه ارزیابی بازیگران از مشروعیت سیاست خارجی حزب و حاکمیت داخلی استفاده خواهند کرد. حزب همچنین در حوزه عملیات اطلاعاتی در سطح جهانی، همان جنگ فرهنگی را به راه می‌اندازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید