ریزش تولیدات در استان‌های غربی

سقوط تولید محصولات باغی ایران در کف 4 ساله

کدخبر: ۶۰۱۵۰۵
اقتصادنیوز: میزان تولیدمحصولات باغی ایران به کمترین رقم آن در 4 ساله اخیر رسیده است.
سقوط تولید محصولات باغی ایران در کف 4 ساله

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مرکز آمار ایران، میزان کل تولیدات محصولات باغی کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، قریب به ۹ درصد کاهش پیدا کرده و کمترین سطح را در 4 سال گذشته داشته است. بررسی‌های استانی نشان می‌دهد بیشترین افت ثبت شده در سمت غرب کشور بوده است.

اکوایران در این باره نوشت: طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران از میزان تولیدات محصولات باغی کشور در سال ۱۴۰۱، کل تولیدات کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۹ درصد کاهش یافته است. طبق بررسی‌ها، روند ۱۵ ساله تولیدات باغی کشور ۲ قله را در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که قله دوم بالاترین سطح تولید در این بازه زمانی بوده است. 

آخرین آمارها گویای آن است که با وجود رشد منفی تولیدات محصولات باغی کشور در سال ۱۴۰۱، میزان تولیدات در ۱۱ استان کشور رشد مثبت داشت. باتوجه به آمارها بیشترین رشد مربوط به استان گلستان بود. از سوی دیگر در میان استان‌هایی که افت تولید را تجربه کرده‌اند استان کرمانشاه رکورددار کاهش تولید این دسته از محصولات در کشور شد.
 

photo_2023-09-30_15-44-41

سال ۱۴۰۰: قله تولیدات باغی کشور

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از تولیدات محصولات باغی کشور از سال‌ ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱، روند تولیدات این محصولات دو قله را در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۴۰۰ شاهد بوده است. میزان تولیدات در اولین قله ۱۲.۱ میلیون تن و در دومین قله ۱۳.۱ میلیون تن بوده است. طبق داده‌های مرکز آمار ایران حجم تولیدات در سال ۱۴۰۰ بالاترین سطح در ۱۵ سال اخیر بوده است. 

طبق بروزترین آمار از تولیدات محصولات باغی کشور، میزان تولیدات باغی در سال ۱۴۰۱ به سطح ۱۱.۹ میلیون تن کاهش پیدا کرده است. به طوریکه تولیدات محصولات باغی در سال گذشته به طور تقریبی به سطح تولید سال‌های ابتدایی دهه نود رسیده است. 

اگر ترکیب تولیدات را در سال ۱۴۰۱ با دقت بررسی کنیم آمارها گویای آن است که بیشترین سهم از تولیدات محصولات باغی کشور در این سال متعلق به محصول «پرتقال و نارنگی» بوده است. این محصول بیش از ۲۶ درصد از سهم کل تولیدات باغی کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. طبق بررسی‌ها پس از این محصول، محصولات «سیب»، «انگور» و «خرما» در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

photo_2023-09-30_15-44-35

یازده استان کشور رشد مثبت تولیدات را تجربه کردند

آمار تفکیک‌شده تولیدات محصولات باغی در سال گذشته نشان می‌دهد با وجود کاهش ۹ درصدی کل تولید محصول در کشور، ۱۱ استان توانستند رشد مثبت را تجربه کنند. از میان این استان‌ها، سه استان گلستان، البرز و سمنان بیشترین رشد را به خود اختصاص دادند. طبق آمارها قله رشد محصولات باغی با ۴۶ درصد متعلق به استان گلستان بوده است.

از سوی دیگر سه استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی کمترین میزان رشد تولیدات باغی (بیشترین رشد منفی) را به خود اختصاص دادند. طبق بررسی‌ها بدترین آمار مربوط به استان کرمانشاه بوده که تولید محصولاتش در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ ، بیش از ۳۹ درصد کاهش یافته است. 

به نوعی می‌توان گفت سه افت بزرگ ثبت شده در کشور در رابطه با تولیدات این دسته از محصولات عمدتا در غرب ایران بوده است.

 
 

photo_2023-09-30_15-44-43

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید