درد سرهای یک ترور در کانادا برای آمریکا

«لحظه اسرائیل» هند رسیده است؟

کدخبر: ۶۰۰۳۵۰
اقتصادنیوز: ترور یکی از رهبران سیک در کانادا، ایالات متحده را با چالشی بزرگ مواجه کرده است. چالشی که برخی تحلیل‌گران آن را به نوعی««لحظه اسرائیل» هند نامیده‌اند.
«لحظه اسرائیل» هند رسیده است؟

به گزارش اقتصادنیوز ، همین چند روز پیش، دولت هند پس از برگزاری اجلاس سران گروه 20 با قدرت‌های غربی در دهلی نو، مورد تمجید قرار گرفت. هفته‌ها قبل از آن، مأموریت موفقیت‌آمیز این کشور در ماه افتخار زیادی داشت. هند با جاذبه‌های فن‌آورانه و ظرفیت‌های دیپلماتیک رو به رشد برای کمک به شکل‌دهی نظم جهانی در حال تحول، شبیه یک شریک مهم غربی به نظر می‌رسد.

طلسمی که شکسته شد

اما، به نوشته میدل‌ایست‌آی، پس از آن که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هفته گذشته گفت که ممکن است ماموران هندی مسئول قتل یک مرد سیک کانادایی بوده باشند، به نظر می‌رسد که این طلسم شکسته شده است، 

اکوایران در ادامه ترجمه گزارش میدل‌ایست‌آی آورده است: هاردیپ سینگ نجار، که با جنبش جدایی‌طلب «خالصتان» مرتبط بود، در ماه ژوئن به ضرب گلوله کشته شد. بسیاری از صداها در رسانه‌های غربی خواستار برخورد شدیدتر در صورت اثبات این اتهام شده‌اند.

اما به نظر نمی‌رسد هند زیاد نگران کانادا باشد، چرا که به سرعت یک دیپلمات کانادایی را از دهلی‌نو اخراج کرد و برای شهروندانش که در کانادا اقامت دارند، توصیه‌های سفر صادر کرد. به نظر می‌رسد هند روی ارزش خود برای ایالات متحده حساب می‌کند و امیدوار است که این موضوع بدون عواقب جدی خاتمه پیدا کند.

با توجه به اینکه هند یک بازیگر کلیدی در تغییر محور آمریکا به سمت اقیانوس هند و آرام است –استراتژی‌ای که بدون همکاری دهلی‌نو قابل اجرا نیست- دولت هند امیدوار است که واشنگتن با آن‌ها مثل دیگر متحدانش در جنوب آسیا، مانند پاکستان، رفتار نکند.

فرا رسیدن «لحظه اسرائیل» هند 

این می‌تواند «لحظه اسرائیل» هند باشد، جایی که ترور در یک کشور خارجی یا رفتار با یک گروه اقلیت در داخل، به دلیل اهمیت استراتژیک یک بازیگر، توسط آمریکا نادیده گرفته می‌شود.

hardeep-singh-nijjar-son-1

هاردیپ سینگ نجار، فعال جدایی‌طلب جنبش خالصتان سیک‌ها

منازعه با کانادا حول محور جنبش خالصتان است، که به دنبال ایجاد سرزمینی برای سیک‌ها در منطقه پنجاب است. مدافعان آن می‌گویند که این یک موضوع فوری حقوق بشری است، در حالی که هند این جنبش را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند و کانادا را به فراهم کردن «پناهگاه» برای افراط‌گرایان خالصتانی متهم می کند.

بنابر گزارش‌ها، نجار در تلاش برای سازماندهی یک همه‌پرسی برای ایجاد کشور مستقل خالصتان بود. برای هند، او نه تنها یک جدایی‌طلب، بلکه یک متهم به تروریسم نیز بود که در ارتباط با چندین حمله، از جمله بمب‌گذاری در یک سینما در سال 2007، تحت تعقیب بود.

دهلی‌نو مدت هاست که اتاوا را به نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی خود متهم کرده است. در سال 1985، کانادا کشور مبدا پرواز 182 ایر ایندیا بود که توسط افراط‌گرایان سیک بمب‌گذاری شد و تمام 329 سرنشین هواپیما، عمدتا کانادایی‌های هندی الاصل کشته شدند. اگرچه چندین نفر در این پرونده دستگیر و محاکمه شدند، اما در نهایت تنها یک نفر محکوم شد: ایندرجیت سینگ ریات، مکانیک ساکن بریتیش کلمبیا. او در سال 2017 از زندان آزاد شد.

ارسال پیام به باقی دنیا

به نظر می‌رسد دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، این پیام را به جهان ارسال می‌کند که در مورد مسائل امنیتی، از جمله از طریق حذف مظنونان، تعارف ندارد. در کانادا، دولت ترودو با منتشر کردن علنی این موضوع، مخاطرات دیپلماتیک را افزایش داده است.

در حالی که حمایت سیک‌های کانادا برای ترودو مهم است، اقدامات او نکته مهم دیگری را برجسته می‌کند: دولت‌های غربی تا کجا باید به متحدان استراتژیک خود اجازه دهند تا با خشونت منافع داخلی خود را دنبال کنند؟ آیا قانون و نظم کانادا باید قربانی شود تا یک متحد آمریکا راضی شود؟

RMPb7GwPFFUt

این وضعیت فشار زیادی را روی ایالات متحده، به ویژه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می‌گذارد، که در نشست اخیر گروه 20، به کرات علاقه خود را به مودی نشان داد. اما کانادا هم متحد مهم ایالات متحده است. و در حالی که هند پیش از این به دلیل تهدیدات ادراک شده از جانب پاکستان، همدردی بین‌المللی جلب کرده است، بعید است که مردم غربی به شکار سیک‌ها، جامعه‌ای که به خوبی در غرب ادغام شده‌اند، روی خوش نشان دهند.

اگرچه ممکن است هند به اندازه روسیه، به دلیل ترور الکساندر لیتویننکو در خاک بریتانیا در سال 2006 یا عربستان سعودی، به دلیل قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار در سال 2018 مورد انتقاد جهانی قرار نگیرد، اما اگر کانادا شواهد محکمی برای اثبات ادعاهای خود ارائه دهد، دهلی‌نو از عواقب در امان نخواهد ماند. ایالات متحده می‌تواند از این فرصت برای تنبیه ملایم رژیم مودی استفاده کند، دولتی که به طور کلی کشورهای غربی را با سابقه حقوق بشری و دموکراسی معیوب خود معذب کرده است.

ایالات متحده پس از آن باید بار نجات شراکت خود با دهلی نو را به دوش بکشد و در عین حال این پیام را منتقل کند که چنین عملیات‌هایی قابل تحمل نخواهد بود. فعالیت‌های دولت هند و هندوتوا (ملی‌گرایان هندو) با دقت بیشتری توسط مقامات رصد خواهد شد. با این اتفاق، هند در آستانه تثبیت موقعیت خود به عنوان یک متحد غربی، به عنوان یک چالش امنیتی در معرض توجه قرار گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید