بررسی وضعیت اقتصادی اداری کشور؛

عملکرد ضعیف دولت در تامین امنیت سرمایه‌گذاری

کدخبر: ۵۹۸۱۲۸
اقتصادنیوز: یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند وضعیت اقتصادی و اداری کشور را به شکل متفاوتی نسبت به شاخص‌های رایج نشان دهد، «امنیت سرمایه‌گذاری» است. آخرین گزارشی که از این شاخص منتشرشده وضعیت سه نماگر «ثبات اقتصاد کلان»، «عملکرد دولت» و «شفافیت و سلامت اداری» را در ایران و در پاییز 1401 بررسی کرده است.
عملکرد ضعیف دولت در تامین امنیت سرمایه‌گذاری
به گزارش اقتصادنیوز ، نکته جالب توجه در گزارش منتشر شده این است که هیچ یک از استان‌های ایران وضعیت مناسبی در نماگرهای این شاخص ندارند. به طور نسبی، بهترین نمره‌ای که ایران در کارنامه امنیت سرمایه‌گذاری خود ثبت کرده مربوط به «شفافیت اداری» و بدترین نمره آن مربوط به «عملکرد دولت»‌ بوده است.

پایش امنیت سرمایه گذاری

معرفی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری

آنطور که اکوایران گزارش داده است، سرمایه‌گذاران پیش از آن که پول خود را در ایران هزینه کنند می‌بایست از امنیت سرمایه خود در این کشور مطمئن ‌شوند. یکی از شاخص‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود، شاخص «امنیت سرمایه‌گذاری» در ایران است. این شاخص 41 بخش دارد و بین صفر و 10 تعریف می‌شود. هر چقدر نمره بخش‌ها به 10 نزدیک‌تر باشد وضعیت بدتر و هرچقدر به صفر نزدیک‌تر باشد اوضاع بهتر است.

اگر از میان این 41 بخش، آن‌هایی که به هم مرتبط هستند را کنار هم بگذاریم 7 نماگر کلی ایجاد می‌شود. در این گزارش به بررسی سه مورد از آن‌ها در پاییز سال گذشته پرداخته شده است. میانگین نمره نماگرها شاخص اصلی «امنیت سرمایه‌گذاری» را می‌سازد. عدد شاخص اصلی نیز هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد وضعیت بهتری دارد.

عملکرد «بدترین نماگر» به تفکیک استان ها

نماگر «عملکرد دولت» نشان می‌دهد که برای مثال، چقدر در روند فعالیت کسب‌وکارها به دلیل تحریم‌های خارجی اخلال وارد شده یا شهروندان چقدر راحت می‌توانند حقوق قانونی خود را در ادارات به دست ‌آورند.

پایش امنیت سرمایه‌گذاری در پاییز ۱۴۰۱ براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می‌دهد نماگر «عملکرد دولت» در کشور معادل ۸.۲ بوده است. با توجه به نزدیک‌بودن این عدد به رقم 10 می‌توان گفت که بدترین نماگر امنیت سرمایه گذاری «عملکرد دولت» بوده است.

 سه استان مرکزی، هرمزگان و قزوین بهترین عملکرد دولتی را به خود اختصاص داده‌اند و در مقابل استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و البرز با عددی در حدود ۸.۵ تا ۸.۶ ضعیف‌ترین عملکرد دولت را ثبت کرده‌اند.

پایش امنیت سرمایه گذاری

بی‌ثباتی اقتصاد کلان در کرمانشاه

یکی دیگر از مولفه‌های اثرگذار بر امنیت سرمایه‌گذاری نماگر «ثبات اقتصاد کلان» است. این نماگر نشان می‌دهد ثبات قیمت مواد اولیه،  شاخص تورم  مصرف‌کننده و نرخ ارز در ایران چطور بوده است. نمره‌ای که این نماگر در کارنامه کشوری خود ثبت کرده، 7.52 بوده که سطح بالایی به شمار می رود. 

در مقایسه تفکیک استانی نیز، سه استان یزد، سمنان و بوشهر بهترین وضعیت را در «ثبات اقتصاد کلان» به ثبت رسانده اند چرا که نمره آن‌ها بین 0.6 تا یک واحد از نمره کشوری پایین‌تر است.

بدترین عملکرد نیز مربوط به کرمانشاه، ایلام و لرستان است که نمره ثبات اقتصاد کلان در آن‌ها بیش‌تر از 8 ثبت شده است.

بدترین وضعیت شفافیت اداری در استان گلستان

نماگر دیگر «شفافیت و سلامت اداری» است که مواردی مثل «شیوع رشوه در ادارات دولتی»،‌ «دسترسی آزاد به اطلاعات و تصمیم‌های مسئولان»‌ و «اعمال نفوذ و تبانی در معاملات حکومتی» را بررسی می‌کند و در کل کشور نمره 6.95 را کسب کرده است.

بهترین وضعیت این نماگر در خراسان جنوبی، مرکزی و زنجان دیده شده است. برای مثال نمره شفافیت و سلامت اداری در خراسان جنوبی 6.35 است.

در مقابل استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان و تهران بدترین وضعیت را در این شاخص ثبت کرده و به نمره 7.9 دست یافته اند.

پایش امنیت سرمایه گذاری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید